Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2019-06-15, 09:58
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Härligt att du njuter vidare!
//
KR
Svara med citat
  #22  
Gammal 2019-06-15, 10:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Tack snälla Birgitta för dina fina berättelser.

Jag känner att jag måste tillbaka till Katapola snart. Senast jag var på Amorgos bodde jag i Egilia och var bara över dagen till Katapola. Längtar till de stillsamma morgnarna i Katapola, och gärna med det väder du har Birgitta.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2019-06-15, 11:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Det låter helt fantastiskt att bara gå där och skrota. Snacka om livsnjutning. Fortsätt njut, Birgitta!

/Netwolf
Svara med citat
  #24  
Gammal 2019-06-15, 13:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Härliga bilder Birgitta! Den nya tavernan ser verkligen mysig ut!
Kul att du har bra väder.

Ha det fortsatt gott!

Masse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2019-06-15, 16:49
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Du har det bra Birgitta det hör jag.Fota bilen brukar vi också göra.För oss känns det väl bra att vara hemma igen efter 21 dagar...Jag önskar Dig en fortsatt bra resa .Kran
Svara med citat
  #26  
Gammal 2019-06-16, 10:52
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 761
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Så hyggelig å lese at du er på fin ferie igjen på steder du har gode minner Birgitta.
Mulig vi treffes i september........
Ha det fortsatt godt og varmt☀️🌿
Et stykke lenger nord har ikke været helt bestemt seg om det skal bli sommer......🌧

Hilsen fra Kirsti
Svara med citat
  #27  
Gammal 2019-06-17, 16:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Amorgos dag 8 den 17 juni.

Sakralt och profant.

Igår var jag på jakt efter något gott bröd som min diabetes gillade. Titika hade gett mig ett tips om en supermarket som låg nära kyrkan. Så jag promenerade dit och minsann hittade jag Ursulas supermarket. Den var nästan sammanvuxen med kyrkan och där fanns ALLT! Fräscha fina grönsaker och frukter, bröd i många variationer,ja hela affären var fullproppad med varor. Jag gick nöjd därifrån med ett bröd som liknade pumpernickel.




Jag måste ju vara lite försiktig med vad jag äter som nybliven diabetiker, men medelhavsmaten ska vara bra och det verkar så. Sen är också motionen viktig så jag försöker promenera trots att min onda fot säger ifrån. Detta går inte ihop men jag gör så gott jag kan. Senare i veckan blir det att simma i Vaggelis och Effies pool.
Hos slaktaren köpte jag en Amorgos-ost. Bingo, då Nikos på The Corner sa att den är speciellt god till mörkt bröd.

Man hör mer svenska röster nu här på ön och idag anlände många turister, eller arbetsmaterial, som Arne skulle ha sagt. Turistsäsongen har börjat!

Idag tog jag promenaden runt bukten.Mer om det imorgon.






Katapolasidan



De typiska Amorgosmolnen på mornarna.

Birgitta.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2019-06-17, 17:15
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 349
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Så härligt du verkar ha det. Det är alltid så roligt att läsa dina rapporter. Jag ser fram emot din fortsatta resa.
Njut ordentligt.

Marilene, som snart åker till Parga med dotter och dotterson
Svara med citat
  #29  
Gammal 2019-06-17, 21:49
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Tack för rapporter Birgitta! det är precis som jag själv vandrar runt i området när jag läser om dina upplevelser och ser dina bilder och det är en härlig känsla att få vara med på denna fantastiska plats
Svara med citat
  #30  
Gammal 2019-06-17, 23:08
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Herlig å høre at Katapola er som det skal være.
Vi er kun et lite stykke unna, på Koufonissi.
Hør om husverten på Porto Katapola har drukket flasken med Frost (likør) han fikk av meg og hils så mye.
Ha en fin ferie videre.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2019-06-18, 13:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Amorgos dag 9, 18 juni.

Igår gick jag längs hela bukten för att fota på Xilokeratidisidan.
Jag kunde konstatera att den sidan har blivit mer turistiskt. Ni får gärna rätta mig om jag har fel! Visserligen inga butiker med krimskrams,men hela havssidan var översållad av tavernor och cafeer. Och bakom detta var det hotell. Man har även begåvats med en del solparasoll vid stranden. Som ni förstår gillar jag Katapolasidan bättre.

På hem väg kom ett begravningsfölje som skulle till kyrkan. Först kom en präst bärande på ett kors. Sedan kom likbilen med öppen kista och därefter begravningsföljet. På slutändan en bil med ytterligare en präst. Jag ställde mig stilla upp som sig bör (?) tills hela följet hade passerat.

Här är nu något för varmt utifrån mitt perspektiv. Tur att det blåser en behaglig vind. Inatt hade jag på AC:n för första gången.


Mer parasoll finns på Xilokeratidi.












Pizzeria Erato har flyttat till andra sidan bukten.







Birgitta, direkt från taverna Corner.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2019-06-18, 20:12
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Svara med citat
  #33  
Gammal 2019-06-19, 04:58
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Hur är det med folk där, Birgitta? Om det har kommit nya tavernor och hotell behöver de ju kunder. Många säger ju att det tycks vara mindre turister i år. Fast den allra livligaste tiden har väl inte riktigt börjat ännu.

Ha det skönt!

/ Anne
Svara med citat
  #34  
Gammal 2019-06-19, 08:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Jag tycker turisterna ökar dag för dag. Amorgos har bra försörjt med ankommande färjor och det är en fröjd att se alla som kommer med ryggsäckar och rullväskor.
Jag tror inte många kommer hit utan att boka logi i förväg, som vi gjorde på den "gamla goda" öluffartiden. Många är nog återvändare, och vem blir inte det när man en gång besökt Amorgos? Dom har oftast tagit direktkontakt med sin uthyrare.

Nu hör man dessutom många svenska röster, då skolavslut och semestertider har börjat i Sverige.



Rumsuthyrare i Katapola i lågsäsong för några år sedan. Nu står det betydligt betydligt flera.

Birgitta.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2019-06-19, 09:20
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Drammen Norge
Inlägg: 92
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Hyggelig å følge deg på tur Birgitta og lese dine betrakninger og se dine bilder. Amorgos er en øy jeg aldri har besøkt, men blir jo litt kjent med øya gjennom dine turer. Kanskje vi besøker den neste år. Kos deg videre i Hellas.
Hilsen Gunn-Hege
Svara med citat
  #36  
Gammal 2019-06-19, 10:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg


Rumsuthyrare i Katapola i lågsäsong för några år sedan. Nu står det betydligt betydligt flera.


Så här såg det ut förr i tiden, och så är det i de flesta hamnarna idag.

Tack snälla Birgitta för dina rapporter. Intressant att höra att "andra sidan" har börjat utvecklas mer. En fördel med den sidan är att det oftare är vindstilla där. Men även vi trivs bäst på Katapolasidan.

Har du ätit på Erato?
Svara med citat
  #37  
Gammal 2019-06-19, 13:26
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Nej Janne,jag har inte ätit på Erato denna gång. Deras specialitet är pizza och pasta. Jag måste undvika dessa maträtter om det inte är fiberrikt mjöl.Vetemjöl är inget för mig numera, så jag testar mig fram och tar mina blodsockerprov flera gånger per dag.

Men jag minns en gång när Erato fanns på Katapolasidan. Familjen satt och åt Lasagne. Då sa jag till Arne att dit ska vi gå i afton och äta. Beställde då lasagne. Men lasagnen till lunch var "för personligt bruk". Men vi åt där och vad jag minns var det himmelskt gott. Pizzan lär väl vara erkänt god?

Birgitta.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2019-06-19, 14:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Dessa fantastiska mornar jag har här på Amorgos! Morgonkaffet avnjuts av välljudande kakofoni från småfåglarna på innergården. Ringduvorna verkar bygga bo nu, för dom kommer till träden med gräs-och halmstrån.. Dom fyra kattungarna tumlar om med varandra, tagande små vilopauser. Jag har en totalt annan utsikt nu när jag bor mot bergssidan. Jag ser det stora klippblocket som är så karakteristiskt för Chora.


Klippblocket i närbild (arkivbild)

Jag drar mig till minnes det första mötet med Amorgos år 2000. Repris på reprisen. På den tiden var det jag som skrev dagbok och Arne som friserade.


"Vi anlände till Amorgos vid solnedgången. Vi har aldrig varit här förr. En bedårande syn mötte oss. Vi blev genast helfrälsta i denna ö och i Katapola. Inte många turister kliver av, dom flesta ska vidare till Santorini.
Byn är väldigt liten och sträcker sig runt hamnen. Alla känner alla och efter 2 dagar känner de även turisterna. personligen. Arne kom genast att bli god vän med den äldre greken på supermarket. De satte sig med var sin Amorgoslikör (Amorgos Röda Guld), skivade en god salami och dryftade Cypern-frågan.
Varje morgon bjuder på ett otroligt sceneri från Elenis altan. Fiskargubbar puttrar ut och drar långrev, fiskebåtar kommer åter efter nattens fiske och en svag vind råder. Vad kan man mer begära?"

Ni förstår att vi älskar/har älskat denna ö!
Dessa foton var dom två första Arne tog på Amorgos (med diafilm).






Denna resa i september år 2000 ändade med ett förfärligt avslut på Antiparos. Men det tar jag en annan gång.

Imorgon åker jag vidare till Naxos.
Birgitta
Svara med citat
  #39  
Gammal 2019-06-19, 19:52
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Vi såg i september förra året att pizzeria Erato öppnat i den fd fiskeresturangen tror det var i slutet av september 2009 då Erato låg på Katapolasidan som de stängde igen för säsongen och åkte samma färja som oss till Aten mamma, papppa och två barn de hade då en motorcykel med sidovagn. Några år senare hade Erato slagit igen och det var nog ett spår av Greklandskrisen trodde vi men nu har de kommit tillbaka och öppnat i Xilokeratidi så i år måste vi nog gå dit och äta har hört från flera att deras mat är god. Den Fiskeresturangen som Erato nu tagit över drevs av en äldre man och kvinna som vi undrat var de tagit vägen är det någon som vet? Kvinnan var väldigt besvärad av ryggproblem och gick halvböjd och mannen var liten och tunn och var fiskare, de sista åren nu som restaurangen fanns saknade vi först kvinnan sedan mannen. Vi blir så engagerade i människorna i byn och fantiserar om hur de har det och hur de lever sina liv och många känner man ju igen från åren vi regelbundet återkommit. Roligt att höra om någon annan här vet. Första åren fr 2008 vi var så var det mer liv och rörelse i Xilokeratidi sedan några år som var lugnare och nu sista åren flera restauranger som bytt ägare och nysatsat kanske det oxå ett tecken på att det går bättre och man vågar satsa nu igen. Våra reflektioner om livet i byn/byarna är ju oftast från september och då är det ju lågsäsong och en del har stängt för säsongen. Vi brukar varje kväll gå varvet från Katapola bort till Xilokeratidi och kolla in kvällsaktiviteterna. Tack Birgitta för att du inspirerar till att skriva
Svara med citat
  #40  
Gammal 2019-06-19, 20:25
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Vi såg i september förra året att pizzeria Erato öppnat i den fd fiskeresturangen tror det var i slutet av september 2009 då Erato låg på Katapolasidan som de stängde igen för säsongen och åkte samma färja som oss till Aten mamma, papppa och två barn de hade då en motorcykel med sidovagn. Några år senare hade Erato slagit igen och det var nog ett spår av Greklandskrisen trodde vi men nu har de kommit tillbaka och öppnat i Xilokeratidi så i år måste vi nog gå dit och äta har hört från flera att deras mat är god. Den Fiskeresturangen som Erato nu tagit över drevs av en äldre man och kvinna som vi undrat var de tagit vägen är det någon som vet? Kvinnan var väldigt besvärad av ryggproblem och gick halvböjd och mannen var liten och tunn och var fiskare, de sista åren nu som restaurangen fanns saknade vi först kvinnan sedan mannen. Vi blir så engagerade i människorna i byn och fantiserar om hur de har det och hur de lever sina liv och många känner man ju igen från åren vi regelbundet återkommit. Roligt att höra om någon annan här vet. Första åren fr 2008 vi var så var det mer liv och rörelse i Xilokeratidi sedan några år som var lugnare och nu sista åren flera restauranger som bytt ägare och nysatsat kanske det oxå ett tecken på att det går bättre och man vågar satsa nu igen. Våra reflektioner om livet i byn/byarna är ju oftast från september och då är det ju lågsäsong och en del har stängt för säsongen. Vi brukar varje kväll gå varvet från Katapola bort till Xilokeratidi och kolla in kvällsaktiviteterna. Tack Birgitta för att du inspirerar till att skriva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT