Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-01-15, 15:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Okej. Jag läste att man kan beställa papper för att regga om den från
Var får jag det där skattenumret ifrån?[/quote]

På större orter finns skattekontor "Eforía". I annat fall finns KEP (ΚΕΠ), Kentro Exypirétisi Politón, informationskontor vad gäller mest allting. Där kan man få stämplar på levnadsintyg om man är pensionär, där kan man ställa av och på sitt motorfordon, där kan man få hjälp med allt skriftligt. Där fick vi vårt AMKA-nummer o.s.v

Med lite tur finns där någon som kan engelska eller annat främmande språk.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-01-16, 19:10
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Ev Kretaflytt

betr,bilen så har det varit så förut att du måste betala tull för den i Grekl, Kolla detta ,Och arb,givare som betalar ut lönen till en bank ,Det är nog bara Grek.staten som gör .Annars är det nog vanligare att man betalar kontant .
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-01-16, 19:58
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
betr,bilen så har det varit så förut att du måste betala tull för den i Grekl, Kolla detta ,Och arb,givare som betalar ut lönen till en bank ,Det är nog bara Grek.staten som gör .Annars är det nog vanligare att man betalar kontant .
Ajajaj...ska man gå efter vad det står i en tidigare tråd så ser det inte ljust ut. Det är uppenbarligen olika bud i frågan.

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=12007

En tidigare sökning gav svaret att man skulle ordna papper innan man åkte så kunde man regga bilen kostnadsfritt om den var besiktigad i Sverige.
Måste kolla detta och tänka ett varv till.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-01-17, 09:02
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Ev Kretaflytt

http://livingincrete.net/cartemporaryimport.html kolla här
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-01-17, 10:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Bra info, tack Jan!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-01-18, 20:32
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Tack för den länken. Det förändrar läget en aning kan man säga. Ursprungsplanen att bila ner står sig iaf, det måste vara smidigare för mig att få med mig mer saker och samtidigt ha ett fordon på plats utan att hyra eller köpa.
Vem vet, jag kanske bara blir kvar några månader och då kan jag lika gärna ta bilen hem igen. Eller fortsätta någon annanstans. En sväng runt viken så har man södra Italien framför nosen...eller näbben menar jag. Näbben. Tiden får utvisa det.

Och...jag ser fram emot det så hårt.

Senast redigerad av SvinFin den 2015-01-18 klockan 20:39.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-02-01, 22:40
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Jag besökte en grotta med en intressant historia förra sommaren men jag vet inte vad den har för namn.
Jag utgick från Malia och åkte österut och upp i bergen och fann en grotta med 7 eller 9 "salar" där det hade gömt sig 2500 pers undan turkarna. De blev funna och avrättade.
Tyvärr var jag bara inne i den första delen av grottan men ska definitivt dit för att gå hela vägen till sommaren. Någon som vet vilken grotta jag menar och vet vad den heter?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-02-02, 09:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Någon som vet vilken grotta jag menar och vet vad den heter?
Den heter Milatos cave.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-02-02, 21:21
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den heter Milatos cave.
Så var det ja, tack. Väldigt tragisk historia det där, och förhållandevis nära i tid.
Dubbla ficklampor och in i mörkret -skräckblandad förtjusning!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-02-09, 13:32
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Hm, jag sitter och tittar på resrutten. Jag ska som sagt bila ner till Kreta och har en fråga om resvägen.
Ni som har bilat ner, vilken väg åkte ni? Som jag har förstått så är närmsta vägen för mig genom Slovakien, Serbien och Bulgarien. Är den vägen den bästa om man tänker på avstånd och säkerhet?

Har ni andra förslag? Jag funderade lite på att gå mer rakt ner och vika av vid Italien men då hamnar Albanien i vägen vilket känns sådär...
Kan tillägga att det är Piraeus jag ska till.

Jag vill passa på att tacka för svaren jag har fått hittills. Tack.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-02-09, 14:11
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Köra ner genom Italien och ta bilfärjan mellan Brindisi och Igoumenitsa?
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-02-09, 15:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Vet inte om du känner till Kenneth Duell som har bloggen "Galen i Grekland "?

Han har ju bott många år på Kreta och har stora erfarenheter, vet att han kört bil iaf från Kreta och till Sverige.

Om du går in på hans blogg, så hittar du hans mejladress där, han kanske kan ge dig värdefulla tips! (om han har tid med det dvs).

Lycka till med planeringen!..
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-02-09, 18:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Det finns många som har bilat till Grekland och har erfarenhet från olika rutter. Jag vet inte hur du ska hitta deras inlägg här på Kalimera, kanske någon annan vet. Jag har med min familj gjort den resan massor av gånger och med olika bilar. Lättaste vägen är via Italien och sen färja , finns flera alternativ. Genom gamla Jugoslavien är nu vägen jättebra enligt min son som reste i september. Så vad du än väljer finns det alternativ.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-02-09, 20:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Varför jag nämnde Kenneth Duell var inte enbart för att han säkert kan ge tips om resrutten utan för att få tips om helheten... alltså att bo en längre tid på just KRETA och den erfarenheten har väl bara ett fåtal här på forumet!

(fast det är ju inte säkert att Kenneth numera svarar på mail överhuvudtaget, ingen aning, men det visar sig väl)..
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-02-09, 20:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Sök på ordet "köra" (bil är för kort för sökfunktionen) i forumavdelningen Resa till Grekland så hittar du 4-5 trådar i ämnet (har dock inte läst dem så jag vet inte om de är relevanta för dig).
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-02-13, 19:49
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
(fast det är ju inte säkert att Kenneth numera svarar på mail överhuvudtaget, ingen aning, men det visar sig väl)..
Jodå, jag fick svar. Inte det bekvämaste svaret men det var ju inte det jag begärde heller. Att resa genom Östeuropa var inte att rekommendera. Alternativen är således att dra ner till Italien och välja om man ska åka färja i 30 timmar eller vika av österut med bilen.
Och undvika Albanien såklart men det är min egen fördomsfulla(?) hjärna som inte vill passera den gränsen.

Tack för svaren...återigen.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-02-13, 19:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Jodå, jag fick svar. Inte det bekvämaste svaret men det var ju inte det jag begärde heller.

.
Så bra att du fick svar, kul!..
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-02-14, 08:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Jodå, jag fick svar. Inte det bekvämaste svaret men det var ju inte det jag begärde heller. Att resa genom Östeuropa var inte att rekommendera. Alternativen är således att dra ner till Italien och välja om man ska åka färja i 30 timmar eller vika av österut med bilen.
Och undvika Albanien såklart men det är min egen fördomsfulla(?) hjärna som inte vill passera den gränsen.

Tack för svaren...återigen.
Jeg bare lurer: hvorfor ikke gjennom Østeuropa? Et finsk vennepar av meg kjører fra Helsinki til Nafplio (og tilbake, såklart) hver sommer og har gjort det i seks-syv år, uten problemer.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-02-14, 08:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Vår första resa via Balkan var 1967. Summering: usla vägar, långt mellan mackarna, hemsk trafik, dinarer vars värde man bara kunde gissa. Vägarnas staus förbättrades gradvis men på grund av krigen på 90-talet valde vi att åka genom Italien istället.- I höstas åkte sonen genom Bulgarien , Serbien,Kroatien och Slovenien och var högst imponerad av vägarna. Jag flög via Google samma väg och trodde inte mina ögon, utmärkta motorvägar och fina rastplatser.

En annan sak är att man får en välkommen vila på färjan när man tar Italienvägen. Man har suttit hårt koncentrerad mil efter mil genom Europa, sen sitter man på färjan lagom länge för att vila sig och äta gott och kanske bada i poolen...man närmar sig Grekland stegvis, ser Kerkyra och Igoumenitsa och känner att man snart är framme. Patras!

Mycket nöje med ert vägval!

Senast redigerad av Monica P den 2015-02-14 klockan 09:04.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-02-21, 19:24
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg bare lurer: hvorfor ikke gjennom Østeuropa? Et finsk vennepar av meg kjører fra Helsinki til Nafplio (og tilbake, såklart) hver sommer og har gjort det i seks-syv år, uten problemer.
Det cirkulerar tydligen historier om att folk som åkt genom öststaterna blir trakasserade vid gränserna. Å andra sidan är färjan från Italien inte så rolig. 30 timmar på färja som dessutom är dyr...men jag har inte kollat priset själv.
Jag reser troligtvis genom öststaterna men alternativet att dra rakt ner till Italien och svänga vänster är fortfarande öppet. Förhoppningsvis har jag sällskap i bilen ner så jag inte reser ensam. Det underlättar.

Tidsplanen ner ser ut att hålla, sen får jag se hur lång vistelsen blir. Hellre två månader på kött än fyra månader på nudlar. Arbetsplanen är för närvarande nedlagd. Jag vill vila och gräva i berget.
Men -allt ligger i stort sett öppet. Huvudsaken är att jag kommer dit och det ska ingen sätta käppar i hjulet för.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT