Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-10-04, 20:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Om jag kunde skulle jag välja bort dem men det kan jag ju inte. Och jag tar INTE bort dem i efterhand, det anser jag är verklighetsförfalskning...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-10-04, 20:12
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Vet inte om jag vågar....är ju "blott" en amatör.
Det är jag oxå "Blått" en amatör alltså
Och vågade jag så vågar väl du.

Tommy
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-10-04, 20:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Om man väljer bort kraftledningar beror ju på vad man fotar ju.

Om jag till exempel vill ta en bild av kraftledningar i solnedgång så väljer jag INTE bort dem.
Inte heller om jag vill se dem spegla sig i ett glas kall mythos.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-10-04, 20:42
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Om man väljer bort kraftledningar beror ju på vad man fotar ju.

Om jag till exempel vill ta en bild av kraftledningar i solnedgång så väljer jag INTE bort dem.
Inte heller om jag vill se dem spegla sig i ett glas kall mythos.
Okej då, det finns kul el i Grekland!
Med ledmotivet "Ride the lightning"?

//PO

Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-10-04, 21:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Egentligen tycker jag att frågan om beskärning är ointressant eftersom, precis som du säger, ingen kan avgöra i efterhand om en bild är beskuren...
Nei, det er jo sant, men DEN som HAR beskjært sitt bilde vet det jo selv.
Så, dersom Kalimera bestemmer at det ikke er lov å beskjære, så får det være en samvittighetssak for den enkelte.

JEG synes IKKE det skal være lov å beskjære bilder man sender inn til konkurransen. - å zoome, som det ble sammenlignet med, er for meg noe helt annet.
Du bestemmer jo hva du vil ha med på bildet når du tar det, og hvor nært du vil gå. "Kunsten" ( selv om vi er amatører ) skal vel være å forsøke å ta et bra bilde der og da. At noen har mer avansert utstyr til å TA bilder, det må vi jo akseptere.
Alle har vi vel mange bilder som ville vært bedre om vi hadde gått nærmere motivet/ om vi bare ikke hadde fått med det "forstyrrende elementet" i venstre hjørne osv, osv., men å fikse på dette hjemme, synes jeg er juks.

Kari
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-10-04, 21:38
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Skulle det sen komma nån med en tokredigerad bild och vinna så skit samma, vill nån skita ner sig för att vinna en t-shirt så är det väl mest synd om den personen
Skitig T-shirt !!!!!!

Tommy
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-10-04, 21:53
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Ja, så har även jag fått iväg mina bilder! Och manipulerad och manipulerad.... ett av motiven krävde åtskillig manipulation för att vara still tillräckligt lång tid för att fastna på bilden, jag säger då bara det!

Karin
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-10-05, 10:22
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Synd att en del tänker som de gör, att manipulera och försköna!

Meningen med denna tävling är väl att vi skall skicka en bild på något som vi varit med om/upplevt, och inte något vi skulle önska?

Jag har inte rört mina bidrag och tänker kamma hem en kategori utan någon som helst manipulation

Mvh!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-10-05, 10:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Ja, så har även jag fått iväg mina bilder! Och manipulerad och manipulerad.... ett av motiven krävde åtskillig manipulation för att vara still tillräckligt lång tid för att fastna på bilden, jag säger då bara det!

Karin
Var det din man du försökte plåta??
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-10-05, 11:44
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg
Synd att en del tänker som de gör, att manipulera och försköna!

Meningen med denna tävling är väl att vi skall skicka en bild på något som vi varit med om/upplevt, och inte något vi skulle önska?

Jag har inte rört mina bidrag och tänker kamma hem en kategori utan någon som helst manipulation

Mvh!
Jag hoppas verkligen att Du sätter in alla bilder i albumet också, felexponerade, oskarpa, sneda och misslyckade. Och inte redigerar eventuell video utan visar råfilmen oavsett hur lång den är..
Det blir säkert jättebra
Kanske är det albumet som väger 91 kg?

Jag har varit med sedan badrummet var mörkrum och suttit och funderat på vilket papper som blir bäst till varje bild, vilka partier i bilden som behövde hållas tillbaka eller efterbelysas. Det är en omistlig del i fotograferingshobbyn/yrket att göra bästa möjliga bild "från ax till limpa" utan att ljuga.
Detta gäller för mig såväl analogt som digitalt foto.

Synd att en del vill misstänkliggöra eller skita ner det de inte själva behärskar eller orkar göra.

Gå gärna in på Fotosidan.se titta runt bland portföljerna och bli lite inspirerad
i stället, eller om det känns för nymodigt, köp en fototidning.

Jag ställer upp med bilder som är ärliga men om nödvändigt efterbehandlade.

//PO
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-10-05, 12:22
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Kan någon här berätta för en "digitalkamera-amatör" hur man minskar storleken på bildfilerna? Jag gör aldrig något med bilderna (förutom att framkalla dem på papper och sätta dem i album) utan är hur nöjd som
helst att få dem från kameran till burken . Fast egentligen borde jag
nog veta hur man gör, jag som arbetar vid datorn varenda dag.

Jag har två tävlingsbidrag och de är jag fullt belåten med. Sedan blir det
kul att se om ni andra tycker likadant.

Jag tror att Janne blir väldigt nöjd om jag får denna förklaring så slipper
han en fullproppad inkorg med kameler och annat.

Celbe
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-10-05, 13:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Den här diskussionen har fått lite knepiga avstickare, förmodligen helt enkelt därför att alla inte menar samma sak med ordet manipulera.

Jag törs nästan GARANTERA att ingen av de redigeringskunniga amatörfotograferna som har tänkt skicka in bilder till tävlingen har för avsikt att MANIPULERA sina bilder.

Med manipulera menas att förändra motivet för att uppnå ett visst, många gånger tvivelaktigt syfte.

Bildredigering är något helt annat och det har ALLTID gjorts med alla bilder som någonsin framkallats i ett lab - även i framkallningsmaskinerna som de flesta förr skickade in sina filmer till. Om framkallningsfirmorna inte skulle ha gjort det, skulle de ha haft en stor mängd missnöjda kunder som tyckt att deras bilder är för mörka (eller annat).

Numer kan man lätt lära sig att göra samma bildredigering själv och var och en som vill bli nöjd med sina bilder borde lära sig det. Detta är INTE att manipulera bilden och det kan inte ha varit det Janne ville förbjuda med regeln att bilderna inte får vara manipulerade. Han har ju själv gjort det med bilder som skickats in till tävlingen förr om åren, vilket han ju berättade i ett inlägg ovan. Många gånger är det nödvändigt för att bilden ska funka att lägga ut på internet och ju fler av oss som gör det själva ju mindre jobb blir det för Janne.

Jag kan förresten berätta att under pågående tävling förra året upptäckte jag att ett av mina tävlingsbidrag hade en intensivare färg än det hade när jag tittade på originalet på samma datorskärm. Jag skrev genast till Janne och frågade om han hade gjort något med bilden och fick det mest fantastiska svar: han redogjorde för en lång process där han först skrev ut bilden, scannade in den i en speciell bildbehandlingsdator, minskade och förstorade, la till och drog ifrån och gud vet vad innan han skrev ut den igen, scannade in den igen, omformade den till internetformat och la in den på Kalimera.

Vi det laget hade jag för länge sedan kommit fram till att han är fan inte vid sinna sinnens fulla... men så sa han "nä jag skojar" och berättade att han helt enkelt hade lagt en autokontrast på en del av tävlingsbilderna innan han la in dem.

Uppenbarligen hade jag inte själv gjort det på den bilden, men jag tycker det är jättebra att han gör så. Det återskapar ju mer av "verkligheten" eftersom den ändå alltid är mer kontrastrik än vad en kamera kan återge.

Så låt oss sluta diskutera om detta är oärligt eller inte. Gör det själv den som har lust till det och om inte: vet att bilden ändå blir behandlad av en godhjärtad Janne.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-10-05, 13:21
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe
Kan någon här berätta för en "digitalkamera-amatör" hur man minskar storleken på bildfilerna? Jag gör aldrig något med bilderna (förutom att framkalla dem på papper och sätta dem i album)

Celbe

Du har sett ljuset!


Tanka hem ett gratis bildbehandlingsprogram. Picasa är mycket bra sådant, det fixar de 10 vanligaste missarna och gör en kopia automatiskt, Du sabbar alltså inte ditt original om Du sparar av misstag.
Det sorterar även upp dina bilder och visar dem på ett enkelt sätt.
Alla program kräver lite inlärningstid men Picasa är bland de lätttaste.

//PO

Senast redigerad av PO den 2005-10-05 klockan 13:23.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-10-05, 13:43
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Den här diskussionen har fått lite knepiga avstickare, förmodligen helt enkelt därför att alla inte menar samma sak med ordet manipulera.

Jag törs nästan GARANTERA att ingen av de redigeringskunniga amatörfotograferna som har tänkt skicka in bilder till tävlingen har för avsikt att MANIPULERA sina bilder.



Så låt oss sluta diskutera om detta är oärligt eller inte. Gör det själv den som har lust till det och om inte: vet att bilden ändå blir behandlad av en godhjärtad Janne.



Vad vi har för åsikter tycker jag du skall respektera, och kan du stå för ca 20% av denna strängen, så får även vi andra skriva något om vad vi anser.

Mvh!

Senast redigerad av 91kg den 2005-10-05 klockan 14:14.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-10-05, 13:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg
Vad vi har för åsikter tycker jag du skall respektera, och kan du stå för ca 20% av denna strängen, så får även vi andra skriva något om vad vi anser.
Men självklart!

Men när en fråga diskuteras och alla inte menar samma sak med diskussionens nyckelord blir det lätt lite snett. Det tycker jag det har blivit i den här tråden när de som har intresse/kunskaper för bildredigering har misstänkligjorts och näst intill anklagats för fusk. DET om något tycker jag är respektlöst.

Senast redigerad av Elisabet den 2005-10-05 klockan 14:06. Anledning: stavfel
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-10-05, 14:22
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Men självklart!

Men när en fråga diskuteras och alla inte menar samma sak med diskussionens nyckelord blir det lätt lite snett. Det tycker jag det har blivit i den här tråden när de som har intresse/kunskaper för bildredigering har misstänkligjorts och näst intill anklagats för fusk. DET om något tycker jag är respektlöst.

Naturligtvis så har du rätt.(har jag förstått)

Mvh!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2005-10-05, 14:43
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Nå begynner denne diskusjonen å nå et skikkelig lavmål. Det som startet som gode og fornuftige spørsmål, er nå blitt en diskusjon som det ikke er verdt å fortsette.

Foreslår at dere sender inn de bildene dere vil ha med i konkurransen, slik som dere vil at de skal være - og så ser vi hvem som vinner!

Lykke til - alle sammen!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2005-10-05, 14:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Var det din man du försökte plåta??
Ha! Honom skulle jag aldrig ha hunnit ikapp!

Karin
ständigt småjoggandes efter...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2005-10-05, 17:19
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Jag tror på ärligheten Janne hade säkert upptäckt förra året om någon hade skickat in otillåtna bilder.Vi får lite på varandra och på Jannes vana öga
Snart skall jag skicka in mina omanipulerade amatörbilder Det är ju roligt och vara med och se på andras bilder också Det var ju så många jättefina förra året som vanligt
Sen skall jag tvinga mannen lämna in några också,fast om jag var klok så skulle jag inte göra det

Riitta
Svara med citat
  #40  
Gammal 2005-10-05, 17:41
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Sen skall jag tvinga mannen lämna in några också,fast om jag var klok så skulle jag inte göra det

Riitta
Neej, gör inte det för tusan. Då har ju min redigerade Blågylta inte en chans ju

Tommy
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT