Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-21, 14:52
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Det blir luff igen - denna gång med ettåring

Öluffade senast 2010 och besökte då Naxos, Amorgos, Antiparos och Paros, samt Aten givetvis. Nu vill vi åka i september igen. Den här gången har vi med vår lille kille som fyller ett i augusti. En än så länge ganska smidig bebis som är nöjd så länge han får hänga med oss.

Vart ska vi åka???

Jag är sugen på Koufonissi och Sifnos. Sambon vill prompt återse Naxos (och det har jag inget emot heller). Tips på en tvåveckorsrutt med start på Santorini eller i Pireus önskas!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-21, 21:53
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Det blir luff igen - denna gång med ettåring

Det är lite jobbigare att flytta mellan öarna nu då ni är tre, jag vet för jag har testat både då vi var ett par och då vi haft ett och två barn.
Mitt lilla tips är helt enkelt att ni åker bara till Naxos och Koufonissi. Då kommer ni till de två öar ni vill till men det blir ändå inte för mycket resande. Sifnos ska ni spara tills ni är i de trakterna, det är alltid lite bökigt att ta sej mellan öst och väst i Kykladerna även om det går. Dessutom kommer ni då att ha kvar en riktigt fin ö att resa till nästa år. Sedan vi började resa med barn har vi bott i Kamares på Sifnos, barnvänlig strand och nära till god mat.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-23, 14:36
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Det blir luff igen - denna gång med ettåring

Hej Janérik!

Ja, det lutar åt att det blir Koufonissi och Naxos. Det får inte bli för mycket flänga runt, då tröttnar nog lillen. Kul att få åka med Skopelitis igen, tycker jag!

Naxos "kan" vi redan men jag har en undran om Koufonissi: hur turistigt är det egentligen? Har läst nånstans att ön periodvis kan kännas som ett svenskt dagis, med alla barnfamiljer som åker dit (ok, nu är vi ju en av dem... ). Det borde väl vara ganska lugnt och skönt i mitten på september, eller?

Nu fick jag även en ny tanke: Egiali på Amorgos? Har varit i Katapola men det känns inte så barnvänligt (väldigt trevligt dock).
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-23, 17:52
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Det blir luff igen - denna gång med ettåring

Egiali på Amorgos borde nog vara barnvänligt också men tänk på att det är ganska lång resa för den lilla. Vi har inte varit där sedan vi fick barn men som jag minns det är stranden bra och det finns en del boenden nere vid stranden. Ska man bo ovanför strandpromenaden så blir det ganska motlut då man ska hem med vagnen.
Då det gäller Koufonissi så har nog de flesta svenska barnen åkt tillbaka till sitt vanliga dagis i september, borde vara närmast perfekt att vara där då.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-23, 22:34
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Det blir luff igen - denna gång med ettåring

Ja, du har nog rätt i att det blir en alltför lång färd till Amorgos. Sen är ju lite av charmen med Amorgos att vandra och att åka runt och utforska byarna. Det är inte riktigt aktuellt med vår lille bebis i släptåg...

Koufonissi verkar ju vara platt och bra att köra vagn på. Har du några tips på trevliga boendealternativ där?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-24, 15:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Det blir luff igen - denna gång med ettåring

De gånger jag har varit på Koufonissi i september har där varit väldigt, väldigt lugnt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-04-25, 14:17
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Det blir luff igen - denna gång med ettåring

Kalimera: det tackar vi för!

Går Scopelitis dagligen i september?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-04-25, 14:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Det blir luff igen - denna gång med ettåring

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Går Scopelitis dagligen i september?
Inte dagligen skulle jag tro, men tillräckligt ofta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-04-29, 17:30
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Det blir luff igen - denna gång med ettåring

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Inte dagligen skulle jag tro, men tillräckligt ofta.
Låter kanon! Tittade på filmen om Scopelitis och känner ett starkt behov av att få resa med den lilla båten igen!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-22, 16:59
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Det blir luff igen - denna gång med ettåring

Hej!
Vi åkte till Egiali när våra tvillingar snart skulle fylla 2 år. Vi flög till Santorini, tillbringade dagen på Monolithos-stranden med bad och mat, och sen taxi till färjan och vidare till Amorgos. 22 timmar tog resan totalt.

Egiali passade bra med små barn. Vi trivdes men med två små barn blev det tyvärr inte mycket vi såg av Amorgos.

Annars så har vi alltid sagt att vi ska tillbaka till Sifnos/Kamares. Nu är barnen 6 år. Kankse nästa sommar...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-23, 09:28
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Det blir luff igen - denna gång med ettåring

Nu är resan bokad och klar. Det blir inte luff - priserna på apollos charterresor var för bra för att missa. Hittade en vecka till Naxos för oss tre, boende på Spiros hotel för totalt 6800:- inkl transfer (färjan från Santo) och mat på flyget. Har ALDRIG hittat en så billig resa innan, inte ens för tio år sen när jag åkte sista minuten och var mindre nogräknad med hotell. Förstår ju att det bor på den grekiska krisen (lider med grekerna, och nu var det ju ännu ett nederlag för dem igårkväll) men det känns bra att kunna åka och bidra lite med vår turism iallafall.

1 september får vi återse vårt kära Naxos!!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-09-09, 16:10
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Det blir luff igen - denna gång med ettåring

Nu är vi hemkomna från sköna Naxos. Spiros hotell var mycket trevligt och välskött. Allt var sig likt på Naxos fast vi tyckte det kändes väldigt lugnt, med få turister. Skönt iofs, men inte om det är ett resultat av krisen...

En liten detour blev det då färjan som Apollo använder till sin transfer - Alexander - var något av det j-igaste vi rest med. På hemvägen drog vi till Santorini med Blue star Delos en dag innan flyget för att slippa sitta illamående på Alexande igen, och så fick vi då chansen att prova att bo en natt på Honeymoon beach. En mycket positiv upplevelse! En god måltid (fava, chicken in lemon sauce och Kourtaki retsina till det) vid den gulliga poolen på Honeymoon hann vi med. Kanon att bli hämtade och lämnade med minibuss från hotellet, vilken service! Vi är nöjda!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT