Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-11-12, 13:34
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Raviner och fornstäder ( 1 )

Tillgången på sötvatten är så centralt genom historien. Det finns ett ställe väst om Rethymnon - Argiroupoli - där vatten flöder ständigt i mängder, genom ett virr-varr av tavernor.









Här skulle det bli fullt med gäster senare under dagen. Det grillades för fullt.








Mossor och ormbunkar (bräken) kunde här trivas.








Nu går en del av vattnet till Rethymnon. Själva fornstaden låg uppe på en höjd bredvid vattenfallena. Nu är den överbyggd med en fin lite by, också med namnet Lappa, som fornstaden.







Enorma ansträngningar lades ned på att hugga ut cisterner för vatten direkt i berget.




Så här ser det strykjärns-formade berget ut ovanpå. Det är mitten av fornstaden Elefterna ost om Rethymnon.






Härifrån syns toppen av Psiloritis.







Bostäder och kyrkorum uthuggna direkt i berget.







Elefterna täcker ett mycket stort område runt om den centrala klippan. Man kommer upp därifrån till den lilla byn Marguerites, där det går sätta sig direkt på en av två tavernor, se den handgjorda keramiken och gå till klostret.






Mesaflia-ravinen ser man tydligt från Paleochora-vägen. Den mynnar ut vid byn Deliana, därför kallas den också Deliana-ravinen. Den ligger alltså på västra Kreta mitt emellan Kastelli och Chania. (Det finns en KTEL-buss till Deliana.) Huvudsakligen handlade det här om att skrämma upp gamar som satt i grottor uppe på dom mäktiga klippväggarna.






Det är också intressant med människorna.






Vid solnedgången kom vi ut i en dalgång där mängder med bi-ätare jagade insekter uppe i luften, och deras vackra färger gick nu tydligt att se med kikaren.

Kvällen avslutades på stranden i Kastelli.


  #2  
Gammal 2013-11-12, 14:42
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Raviner och fornstäder ( 1 )

Det är något med raviner jag inte kan sätta fingret på.
Men det finns.
  #3  
Gammal 2013-11-12, 14:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Raviner och fornstäder ( 1 )

Vackra bilder. I de trakterna har jag varit en del. Igenkännandets glädje. De här små orterna och ravinerna är riktigt intressanta.

Eva
  #4  
Gammal 2013-11-12, 23:05
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Raviner och fornstäder ( 1 )

Så fina bilder!!
Monica
  #5  
Gammal 2013-11-18, 10:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Raviner och fornstäder ( 1 )

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Enorma ansträngningar lades ned på att hugga ut cisterner för vatten direkt i berget.
Jag hade läst mycket om cisternerna innan vi kom dit första gången. Ändå blev jag helt paff när jag såg dem. Jisses, vilket jobb att bygga dem. Verkligen häftiga!
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT