Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-11-20, 19:13
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Kom till Glaros ikväll !

Prognosen på Windfinder sade att det skulle vara molnigt och regnigt hela dagen. Helt fel. På förmiddagen var soligt och fint. Direkt ut med fötterna i sanden och gå. Läste på en termometer i Agia Marina 23 grader.

Framme i Gerani blev det molnigt och började mullra över bergen. Tillbaka med turistbussen 1,80 euro kostade det. När jag inte tar med kikaren brukar jag få något spännande, och jag ser bra på avstånd. Det var en stor vipa som promenerade uppe vid ett hotell i Ag Marina. Ovanligt mörk på bröstet och över ögat, och ovanligt långa ben, så jag bestämmer den till en Sporrvipa, det är nog första gången jag har sett en!

Där källorna rinner ut i havet fick jag nyligen se den första (blåa) Kungfiskaren komma lågt över vattnet. Antagligen första gången sedan jag bodde i Skåne (södra Sverige).
Vid ett naturreservat i Soudaviken, där en å rinner ut, var jag nyligen med kikaren, och hoppades få se mycket. Men regnet började ösa ner och jag flydde in i ett litet fik i ett tält, och tog en varm panini. Framme vid lagunen var den överbefolkad med fiskare (många så här på året) som hade skrämt bort alla fåglar. Här hade jag tidigare ,antagligen första gången också, sett Styltlöpare, också en vadarfågel med mycket långa ben.

På vandringen idag på stranden var det många fina deltan, som låg torra nu , och i vattnet mellan några klippor var en Havssnigel, som ser ut som ett lite brunaktigt skräp , men tittar man efter närmare så den mycket vacker, utan snäcka, med vackra former och mönster.

Nu är det inte mycket som är öppet, här är en minimarket och Bamboo som man ev. kan gå till på kvällen, och titta ut på vågorna, och ev. blixtarna vid dom nattliga åskvädren ute över havet.

Lite längre bort mot Agia Apostoli , med postadress Kato Daratso, ligger Glaros, som också kämpar sig igenom vintern. Fast det inte kommer så mycket folk har dom varje vecka olika professionella musiker på besök som är riktigt bra. En kväll var det folkligt och en annan gamla Stelios Kazantzidis-sånger.
Ikväll är det en ny grupp igen som ska spela med början 21.30.
Igår talade jag med ägaren, som lärde mig hur man sveper en Raki, den är färsk och kvalitativ och kommer från en by i Vita Bergen. Han förklarade också hur man tillverkar den. Men det är hans dotter och hennes man Kåsstas som driver stället. Kåsstas kommer från byn med rakin. Ägaren kommer från Amerika och förklarade att han är en äkta indian, men nu är han i alla fall naturaliserad grek. Han ringer varje dag till sin son i södra Norge (Drammen tyckte jag han sade) , och där hade man nu mycket vatten på grund av allt regnande.

Välkomna till Glaros!
  #2  
Gammal 2012-11-20, 22:48
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Kom till Glaros ikväll !

Sa du välkommen ... Har varken sett kungsfågel, sporrvipa, styltlöpare - eller någon havssnigel - vad jag vet? Och jag älskar åskväder och grekisk musik - raki också för den delen. ))
  #3  
Gammal 2012-11-20, 23:32
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Kom till Glaros ikväll !

Hade jag kunnat hade jag åkt dit nu på direkten!
//
KR
  #4  
Gammal 2012-11-21, 09:20
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Kom till Glaros ikväll !

Jeg havde også gerne kommet
  #5  
Gammal 2012-11-21, 10:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Kom till Glaros ikväll !

Ja, vi kommer gärna dit!
Men det får bli i mitten på januari.
Birgitta och Arne.
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT