Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-09-25, 19:08
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Dagen utan bil, Stället utan skyltning, o.a. berättelser (Del 1 )

Elräkningen har inte kommit som den brukar. Det var tal om att den andra hjälpskatten i år skulle kommit på elräkningen redan i Augusti, men den kom inte då. Samarias löfte om att den skulle komma i en separat försändelse är ännu inte infriat. Beskeden har ändrats gång på gång. Kanske det är det här det beror på -man kan inte bestämma sig.
Naturligtvis kan jag fråga Giagia nedanför. Det osar från den låga eldhärden på uteplatsen. Giagia lyfter av locket på grytan, och rör om. Två stora köttben flyter upp ur soppan. En jättelik päronformad röd vinter-squash (
γλυκα κολοκυθα, mångformig sötaktig) ligger på bordet bredvid. Hon har skurit en u-formig skåra i denna, och karvat ur innehåll ur denna ,
-eller var det kreta jag menade-
så att den går att stänga igen.

Till slut har jag hittat en glasmästare på Agnosti Skalidi. Det är helt oskyltat, men jag vinkade och gick in, och det gick bra till en början med grekiskan, tills jag skulle säga "Kan Ni komma?", då jag istället lär jag ha sagt "Kan Ni fundera?", men som vanligt fanns det någon att ringa upp som talar engelska, så nu har jag ett nytt oklart glas i sovrumsdörren.

Ett annat oskyltat ställe ligger i närområdet, inom synhåll från det pyttelilla favorithaket (på bild i en tidigare tråd). Det skulle kunna kallas "Glasrutan". Mitt i den stora glasrutan finns en dörr, också av glas. Från början trodde jag att det var ett väntrum för taxichaufförer, tills jag börjat förstå något annat.
I lördags kväll halv åtta såg det däremot ut som ett kafino för kvinnor. Enbart kvinnor satt där, med höga frisyrer som hövolmar, några spelade kort. Det är låga avbalkningar mellan de fåtalet borden, en liten bar längst in.
Själva ruljansen börjar senare. Sent en kväll satt en äldre "mamma" vid det främsta bordet, ihopsjunken, med armarna om en hög med spelkort. Hon kanske väntat länge på en kamrat att spela med. Den polska biluthyraren, ett steg längre in, stirrade bara in i väggen, och rökte.
Avstå har sin tid. Bestämma sig har sin.
Senare kommer en man i en vanlig bil, och tar med sig två kvinnor. Polacken och följde med i en bil med en kvinna och en man.
Man talar inte om det här stället. Det är känsligt.

Ställen som jag letar efter är frisörer för män. Förra gången hamnade jag i en styling-salong, och såg ut som en igelkott efteråt. I området där den andra second-hand butiken ligger, och onsdagsmarknaden, har jag nu hittat ett frisörrum, rekordlitet. Det är så litet att det inte finns plats för stolar för väntande.

På vintern får man gå på kafé. På "oftamologgatan" hittade jag ett lite finare kafé, ganska stort, centralt , men lite i skymundan.
Inte något ställe för diskussioner och bultande i borden. Bordsservering. Läsa magasin eller titta på modevisningstv:n. Sjunka ned i den bekväma möbeln. Utanför kunde jag inte låta bli att lägga märke till en ensam man som bor i något som ser ut som ett f.d. mindre frisörrum. En kattlucka i dörren, ser mycket kallt ut, en hjälporganisation hänger en kasse med en låda mat på dörrhandtaget. Mannen kan ses på sina promenader runt om stan, känns lätt igen på underliga vevande rörelser med armarna.
Nu har kaféet varit stängt länge. Det står fortfarande "stängt för renovering". Det kan inte ha gått dåligt. Det var ofta fullt. Där samlades varje dag en grupp eleganta kvinnor, ganska livliga och lite speciella. Undrar vart dom går nu. Apropå olika kulturer och tecken, så minns jag en servitör som pekade rakt mot mitt hjärta - som tack ? - när jag hade betalat och skulle gå. Var finner jag nu detta stöd för mitt oroliga hjärta?

En fiskhandlare gjorde ett tecken som om han grabbade tag i mitt hjärta, och sedan slet ut det. När jag hade betalat.

Likadant känns det som min nuvarande hyresvärd gjort på det sättet i det stora hela. Den hyggliga killen med stor arbetskapacitet, som jag inte längre ser till. Här om dagen kom jag gående från elektricitetsverkets kontor och ett par i en bil kommer förbi långsamt, på väg dit. Mannen sträcker ut armen och bultar en gång på biltaket, sedan gör kvinnan detsamma (!?) . Om det var dom kan detta tecken haft att göra med att jag sagt upp min lägenhet (deras), men jag fattar ännu inte vad tecknet kan betyda.
En man pekade med tummen mot sin mun, som han tänkte suga på tummen, men det förstod jag måste betyda att han hade upplevt otur. Det var en taxichaufför som precis missade min vinkning, det var chauffören som kom efter som fick köra mig.


Här är ett rart träd i Chania: Pagodträdet.









Fortsättningen på denna tråd kommer snart.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT