Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-23, 13:33
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Dagboksanteckning: Långfredagen 2011

Idag blev vädret bättre. Inte minst känns det bättre med tanke på helgen, alla lediga greker och alla turister som skyndar hit.
Långfredag betyder inte att allt är stängt och människor håller sig lugna och sitter hemma eller går i kyrkan. Tvärtom verkade trafiken och strömmen av människor häftigare än en vardag. Det erfor jag där jag satt på min höga plaststol på kanten av en smal trottoar och drack det som vanligt sena morgonkaffet, vänd mot strömmen av fordon. Nu har jag funnit hur jag trivs att sitta precis mitt i kaoset på en hög stol som håller på att tippa ut på gatan. Med parkerade mopeder bredvid, och på den andra sidan trängsel, barnvagnar, turister, människor med handikapp, alldeles bakom ryggen tidningsståndet, med den minimala kiosken. Den ägs av min f.d. "rumsare" i Chania. Där står hennes barn.
Folk viftar åt förbipasserande busschaffören och bilister, som de känner, som stannar och öppnar dörren för hjärtliga tillrop. Gatusoparen manövrerar mitt i allt detta, parkeringsvakten rusar till, och visslar i sin "domarpipa" på någon som slarvigt ställt sin bil och förhoppningsvis sitter inom hörhåll.
Kanariefåglarna sjunger i kapp på väggen utanför djuraffären, personalen på gatucaféet är alltid lika artiga och leende.
Allt detta liv trots kyrkklockornas dystra långfredagsringande, som frestar på nerverna för en del.

För att leva sig in i detta allvar gick jag på det arkeologiska muséet. Gratis entré. En fantastiskt "klosterträdgård" innanför, där det tydligt syntes att muséet ligger i en stor ihoprasad katedral med en enkel takrekonstruktion (bombades under 2:a v.k.) . Här går att ha tankar.

På e.m. satt jag en gång till på samma café och då var det betydligt lugnare, kiosken stängde tidigare. Bara en affär var öppen i saluhallen. Jag köpte olivolja i en plåtdunk från familjen Mihelakis i Kolybari, favoriten. Och en god ostkant, nästan ett kilo, som kostade 9 euro, utsökt mild när jag provsmakade den, och i denna affär hängde de obligatoriska fåren för påskens familjemiddagar. Längst in i ett hörn, som i ett mini-kafeino, satt ett "familjeöverhuvud" och skroderade.
Men vid den här tidpunkten på dagen började jag också känna hur jag verkligen håller på att fastna här, får allt svårare att tänka mig bort, men det är väl det som är meningen. Fastna fullständigt. Så att det går att se något annat. Så att det går att se framåt.

Hur som helst måste jag se vad som egentligen försigår i kyrkan idag. Men jag förstod inte så mycket. Det var draperat i svart med vitt kors. Och folk trängdes vid någon slags bår, tätt besatt med nejlikor i vitt och rött.

Mässan pågick i tre timmar. Militärer ställde upp utanför, matroser, militärpoliser och höga funktionärer, och en liten militär blåsorkester gjorde sig beredd. Som vanligt direktsände Kreta-tv mässan.
Nu började jag sakta förstå: Det var fråga om hedersbetygelser för den döende, eller redan döda Jesus, som man förberedde.

Det var Jesu bår, med röda och vita blomster, som sedan bars runt i staden, åtföljt av dom höga funktionärerna och militärorkestern.
Jag fick i alla fall lön för mödan när processionen kom tillbaka efter rundvandringen. Då kunde jag se den i detalj från mitt bord.
Folk sprang fram och tillbaka genom gamla stan med tända ljus för att möta processionen flera gånger. En euro betalade jag för ett ljus.

Matroserna som bar Jesu bår (Jesus här representerad av en ikon - en tavla) stannade på kyrktrappen och en stor folksamling tryckte på bakifrån. Folk köade nu för att få norpa lite blomster från Jesu bår !

Äntligen upphörde det dystra ringandet. Vid midnatt hördes dock ett tungt och långsamt tolvslag någonstans ifrån, men det ville heller inte sluta, det blev åtminstone tjugofyra slag. Under rundvandringen sedan häpnade jag över hur många jag redan kände och yvdes oerhört över mitt språkförråd: "Kalinihta!"

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-04-23 klockan 14:01.
  #2  
Gammal 2011-04-23, 15:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dagboksanteckning: Långfredagen 2011

Vad du beskriver bra sånt som var nytt för mig för väldigt länge sen, som det känns...jag ser inte längre alla detaljer som är ovanliga för en nordbo. Fortsätt så...det är roligt för oss "gamla" inflyttade också !
  #3  
Gammal 2011-04-23, 23:29
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Kristus är uppstånden!

Kristus är uppstånden! Jag skulle precis gå och lägga mig så började det ett högljutt mässande från torget, och precis på tolvslaget började fyrverkerierna här. Jag har inte hört några fyrverkerier innan, och det var obetydligt, det som var här.
Blev tvungen att gå ut och se. Klockorna ringde också högljutt. Och en ström med människor med tända ljus kom från kyrkan och torget på väg hem till sina hem.
Jag väntar med mitt ljus till nästa år, för att ev. kunna bränna ett svart kors vid min egna dörr.
Det är ju noga med att det tänds med en låga som förts ända från Betlehem.
Nu är det lugnt igen. Trevlig fortsättning på Påsken!

(Observera att man måste lägga till två timmar till forumets tidsangivelser för att få grekisk tid.)

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-04-23 klockan 23:34. Anledning: felstavning
  #4  
Gammal 2011-04-23, 23:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dagboksanteckning: Långfredagen 2011

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Tvärtom verkade trafiken och strömmen av människor häftigare än en vardag. Det erfor jag där jag satt på min höga plaststol på kanten av en smal trottoar och drack det som vanligt sena morgonkaffet, vänd mot strömmen av fordon. Nu har jag funnit hur jag trivs att sitta precis mitt i kaoset på en hög stol som håller på att tippa ut på gatan. Med parkerade mopeder bredvid, och på den andra sidan trängsel, barnvagnar, turister, människor med handikapp, alldeles bakom ryggen tidningsståndet, med den minimala kiosken. Den ägs av min f.d. "rumsare" i Chania. Där står hennes barn.
Folk viftar åt förbipasserande busschaffören och bilister, som de känner, som stannar och öppnar dörren för hjärtliga tillrop. Gatusoparen manövrerar mitt i allt detta, parkeringsvakten rusar till, och visslar i sin "domarpipa" på någon som slarvigt ställt sin bil och förhoppningsvis sitter inom hörhåll.
Kanariefåglarna sjunger i kapp på väggen utanför djuraffären, personalen på gatucaféet är alltid lika artiga och leende.


Detta är något som jag älskar. Att vistas mitt i vardagsbruset. Dels som här i liten och trots allt ganska lugn omfattning i en mindre stad eller by, men också samma sak fast mitt i storstadens larm (gärna då Piraeus eller Aten) där man riktigt känner pulsen. Härligt!

Mats
  #5  
Gammal 2011-04-24, 03:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kristus är uppstånden!

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
(Observera att man måste lägga till två timmar till forumets tidsangivelser för att få grekisk tid.)
Nåja. En timme räcker väl... Det är den normala tidsskillnaden mellan Sverige och Grekland. Alla länder i Europa byter till sommartid samtidigt sedan ett antal år.

Om du får en differens på två timmar har du nog inte ställt om klockan på datorn från CET (Central European Time) till Grekisk tid. Eller så är det något annat fel.... För det skiljer bara en timme.
  #6  
Gammal 2011-04-24, 08:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Dagboksanteckning: Långfredagen 2011

Tack för fina beskrivningar lugnagatan. Det där med klockan, samma sak gäller när jag skriver på forumet härifrån Finland, vi har ju samma tid som Grekland. Det visar två timmar mindre. Kanske det beror på min dator, men jag har ju inte tyckt att det är så viktigt... När jag skickar detta är klockan 9.20!
/Anne
  #7  
Gammal 2011-04-24, 08:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Dagboksanteckning: Långfredagen 2011

Nä, forumets klocka visar ju 6.20. Så det var tre timmar!
  #8  
Gammal 2011-04-24, 23:22
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Dagboksanteckning: Långfredagen 2011

Gå in i "Kontrollpanelen" => "Redigera alternativ" så kan ni ställa in vilken tidszon ni befinner er i. Då borde det bli rätt för alla, har ni fel så är det bara ni själva som märker av det. Sedan måste ju datorns klocka vara rättställd också för att det ska bli rätt hos er.

Mvh Janérik
  #9  
Gammal 2011-04-25, 12:01
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Dagboksanteckning: Långfredagen 2011

Tack, det var bra tips. Jag gick in på Kontrollpanel och sedan Redigera alternativ och ändrade till GMT+2 så nu visas även alla gamla inlägg med rätt tidsangivelse enligt min lokala tid (som är densamma som den finska) , men förhoppningsvis enligt lokal tid i Sverige och andra ställen också




Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Gå in i "Kontrollpanelen" => "Redigera alternativ" så kan ni ställa in vilken tidszon ni befinner er i. Då borde det bli rätt för alla, har ni fel så är det bara ni själva som märker av det. Sedan måste ju datorns klocka vara rättställd också för att det ska bli rätt hos er.

Mvh Janérik
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT