Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-14, 23:43
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard En rolig historia från Kolymvari, del 2

Den svenska kaffestugan var tyvärr inte öppen för säsongen. Istället fick det bli lite skönhetsupplevelse på stranden (Centaurea spinosa):





Vid Nea Chora var solen redan på väg ned.





Här föll jag till föga och slog mig ned på en trottoarrestaurang, och åt den första Moussakan här på Kreta, och här återvände jag senare på kvällen och drack kall öl, men jag tror att det framförallt är för tamariskerna jag går här. Det står några mycket gamla och praktfulla direkt i trottoaren, som verkligen lämpar sig för studium för den som vill lära sig detta träd. Tamarisk är ju ett så vanligt träd, men ser diffust ut, tack vare att bladen bara utgörs av tunna finflikiga spetsar, som gör att det avdunstar så lite vatten som möjligt.

Men här kom även stenmården springande. Det ser ut som en katt som springer in och gömmer sig under en bil, men den är smal och har en lång yvig svans, som är lite mörkare mot spetsen. I Norden är vi vana med många fler mårddjur, men här finns inte skogsmården, och inte dom små vesslorna och hermelinen. Stenmården jagas inte mer på Kreta och ökar mycket. Den har anpassat sig väl till stadsmiljö. och ställler även till en del skada.

Äntligen framme vid den gamla hamnen i Chania igen, slår jag mig ned nära den venetianska fästningen mitt emot fyren som blinkar med rött sken.
Bortsett från tiggare och pakistanska gatuförsäljare som hela tiden stör, upplever jag en stark närvarokänsla, kanske även beroende på det lokala röda vinet som smakar som svag jordgubbssaft med bitter eftersmak.
Fyren ska ha byggts under den 400 år långa venetianska tiden, och rasat ihop under turkarnas ockupation, och den nuvarande varianten ska ha rests när Egypten styrde här.
Vid fästningen sker varje söndag någon slags flaggcermoni. Från 1897 till 1913 var faktiskt Kreta självständigt. Efter att turkväldet slutligen besegrats ingick man inte direkt i den grekiska unionen, men sedan den 1 december 1913 var det klippt, och nu hissas alltid den grekiska flaggan här.

Bläckfiskfiskaren kom och lockade till sig en bläckfisk med sin ficklampa, och spetsade den med sin långa gaffel. Sedan fick den ligga på gatan utanför restaurangen tills någon kökspersonal kom och plockade upp den.

Nu ökar turistströmmen dramatiskt. Den förra helgen var det som någon knäppte med fingrarna. Fast det blåser lite svalt från havet och den riktiga värmen vill inte riktigt infinna sig. Få se nu till påskhelgen nästa vecka. På min favoritrestaurang satt jag inte längre ensam, där kom även flera svenska sällskap och ett franskt, vilken avlastning !
Jag drog på munnen när jag kunde höra semester-svenskarnas svordomar när den fjärde pakistanska gatuförsäljaren dök upp vid deras bord. Svordomarna rensar luften, och den riktiga semsterkänslan infinner sig även för mig.
På kvällen hade jag gått till sängs och tog en mun av nattvattnet - jag fick sprit i munnen! Min kära café-servitris hade gett mig raki när jag trodde det var vatten ! Nu börjar jag sakta förstå innebörden av Yannas påstående:

Kreta är raki !

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-04-15 klockan 11:15. Anledning: felstavning
  #2  
Gammal 2011-04-15, 06:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: En rolig historia från Kolymvari, del 2

Citat:
Bortsett från tiggare och pakistanska gatuförsäljare som hela tiden stör, upplever jag en stark närvarokänsla här, kanske även beroende på det lokala röda vinet som smakar som svag jordgubbssaft med bitter eftersmak.
Det är den närvarokänslan som är beroendeframkallande, rena berusningen, utan raki.

Citat:
Fyren ska ha byggts under den 400 år långa venetianska tiden, och rasat ihop när under turkarnas ockupation, och den nuvarande varianten ska ha rests när Egypten styrde här.
Precis den versionen har jag också fått mig i mig. Men egyptierna, har jag för mig, var där före venetianarna.


Tack för historierna 1 o 2: Du rör dig på välkända gator! Vi borde slå följe någon gång! Ha det!
  #3  
Gammal 2011-04-15, 17:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: En rolig historia från Kolymvari, del 2

Varför inte... Raki i stället för tandborste. I stället för att spotta... svälj tandtrollen.
  #4  
Gammal 2011-04-15, 19:23
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: En rolig historia från Kolymvari, del 2

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Men egyptierna, har jag för mig, var där före venetianarna.

Du tänker nog på araberna som var här redan på 800-talet ("spanska araberna") och härjade.

När upproret började 1821 överlämnade turkarna av någon anledning styret av Kreta till Egypten, men efter 20 år lämnade dom tillbaka det till turkarna igen.

källa: www.explorecrete.com

Hör av dig om du har vägarna förbi !
  #5  
Gammal 2011-04-15, 20:38
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: En rolig historia från Kolymvari, del 2

Citat:
Du tänker nog på araberna som var här redan på 800-talet ("spanska araberna") och härjade.
När upproret började 1821 överlämnade turkarna av någon anledning styret av Kreta till Egypten, men efter 20 år lämnade dom tillbaka det till turkarna igen.
Japp du har rätt, blandade ihop det.

Citat:
Hör av dig om du har vägarna förbi !
Just nu vet jag inte att jag kommer till kreta föränns nästa år, Hör gärna av mig, tack för inbjudan! Det blir Lilla Kreta i år, om inte det blir för svårt, det finns en by i Sitiabergen också, bredvid Chania.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT