Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-09, 18:25
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Idag ser jag i spegeln att jag blivit rödflammig i ansiktet. Man kan tro att jag går runt och skålar med raki hela dagarna, men det gör jag inte, men jag har inte tänkt på att solen tar mer på den här breddgraden, fast jag inte varit i solen så mycket , men det har räckt med strandpromenaderna och rundan över Kaum Kapi (stadsdelen där även det svenska konsulatet är beläget). Jag slipper inte undan att köpa en hatt igen (som jag hade på avataren förut).

Den lilla kinesiska månglerskan är försvunnen. Det är riktigt tyst och tomt. Hon skrek alltid högt när hon pratade i telefon. Hon jobbade dag och natt med försäljning. Ibland var hon borta till fram på morgonen, var säkert tvungen att jobba extra, men det gick kanske inte ihop i alla fall, kanske har hon det bättre nu.
Fönsterluckorna som hon alltid hade stängda står öppna nu, och remsan "uthyres" som sitter på insidan är åter synlig.
Hon avslöjade att hon bara betalade 80 euro per månad, men hennes toalett ligger separat i farstun, och hon skurade farstun varje dag. En hyresgäst med bättre ekonomi får antagligen betala mer.


Igår kom hyresvärden in på mitt rum och satte sig tungt på en stol, medan jag jobbade med datorn. "Jag är född här" , förklarade han. Det har varit visning igen, utan framgång. Han vill egentligen bo här själv, slå ut väggarna här på bottenvåningen, så att det blir ett stort sällskapsrum. Han visade mig runt i alla rummen i huset. På tredje våningen var det ett sovrum och altan. Väldigt fint. Övervåningen ägs alltså av brodern, och han måste lösas ut för att han ska flytta, men pengarna finns inte - alternativt måste hela huset säljas, men ingen vill köpa det.
Alldeles bredvid, där värden satt på sin stol, har det varit en brunn, som nu är igenfylld med jord, men det finns en nisch kvar i muren.
Utanför i gränden hördes det där kraxandet igen, som måste vara en fågel, men jag har aldrig sett den. Den varnar från någon hålighet i det fallfärdiga huset mittemot, när katterna hoppar upp där. Låter som en trasig mopedmotor, som någon försöker få igång ändå.

"Här bor bara greker. Det är mycket lugnt."sade värden innan vi skiljdes, men just då kom en av katterna springande med en grek efter sig, som stampade till för att skrämma den, och sedan utbröt en allmänn diskussion längre ner i gränden.

Den gamla hunden dyker upp i gränden och hindrar min väg, stannar till och ser upp. Ser ut som den har hela världens tyngd vilande på sig.

Vägen går gärna genom saluhallen . Där tog jag den här bilden idag, på ett av caféerna:





Och längs gatan ned mot gamla hamnen blommade detta ärtträd med blommor på bar kvist:





Idag tvättdag i baljan , som terapi för själen. Ur golvbrunnen kommer ibland kackerlackor upp, men det är "jungfrurna" , mjuka och omkommer sedan lätt. Föredrar ännu att inte spruta där med gift. Det är också en dyrbar vara, liksom det eländiga torkstället som jag nu måste köpa igen - helt annat prisläge här än i den gamla öststat jag bodde i förut, men jag lyckades hitta en billig enklare variant i en av mina "favoritbodar" här i Chania.
Utmärkt väder. Tvätten hinner torka medan det är ljust.
Längtar nu igen ut på landsbygden, men det dröjer ett tag innan det går fler bussar,så att det går att göra dagsturer.

Det blir kok-kaffe lagat hemma på hällen. "Turkiskt kaffe" med sump, men det kanske går lika bra att säga Grekiskt. Bara att slå på det heta vattnet och röra om, och vänta till det har "sjäken", som mina jämtländska släktingar sa.
Och på eftermidddagen den enklaste grekiska sallad som går att göra, men idag med färsk oregano, inhandlad i det närbelägna mini-livset.

På kvällen gäller det att varva ned och verkligen uppleva "bekymmersfriheten". Driva omkring, råka komma för nära in över gränsen in mellan bordena på favorittavernan, se hur ägaren kommer framstapplande med kryckan, och inse att spelet är förlorat. Det var blåsigt så jag övertalades att sitta inne med det vita vinet.
På varje bord var tänd en oljelampa, och bordena med ljusen fortsätter ned i en gränd, vilket ser mycket romantiskt ut, men här fanns bara ägaren ensam. Normalt sett är det hans bror som är kyparen, och någon brorson som ska agera inkastare och servitör. Ägaren har kanske inte så trevligt sätt. Det påminner mer om en illa dold häxa som ska lura snövit att bita i det förgiftade äpplet...

Det är hela deras liv. Dom lever för det här och vill göra allt för kunden. Det finns en vision , kanske om ett bättre liv, en fulländad stund, en sällsam upplevelse, ett återinsättande av det egna jaget i en urholkad själ.
Det slog mig senare att jag inte hade behövt fråga om köket var öppet, för att få lite tilltugg, det kan t.o.m. ha uppfattats som oartigt.

Den här filosofin förstod jag första gången i oktober förra året, längre bort västerut, stranden vid Nea Chora.

Där är en bar vid stranden, som såg ut att vara öppen, men inget folk, bara en familj - dvs. personalen - som umgicks, och jag kände mig tvungen att fråga om det var öppet när kvinnan i familjen dök upp, och kände omedelbart att det var en mycket opassande fråga som jag inte kunde räkna med någon som helst förståelse för, upprepade den innan jag fick något svar.
Naturligtvis var det så att denna familj levde för denna strandbar, och att det inte är så skarpa öppettider, och att man gör allt för kunden.
Att fråga "är det öppet, är det stängt" kan vara som ett slag i ansiktet, och också att våldsamt misskreditera din egen status. Du ska röra dig fritt från hak till hak och ta för dig av det som din stjärnstatus kan ge tillbaka.
Min fördom är - eller har varit - att det är skandinaviska kvinnor som åker hit ensamma och njuter av den uppmärksamhet dom får och alla vänskapliga kontakter som omedelbart uppstår, alla går fram och vill bli fotograferade tillsammans med stjärnan...

Det får emellertid bli en "Admirala-moral" som ställer allting tillrätta: Fördomar är som stenar på marken som går att vända på, och det går minsann att ha det så roligt som det överhuvudtaget går att föreställa sig.


Dessa familjer lever inte för pengarnas skull. Det är en kultur, och framåtskridande av kultur. - Ge inte dricks, utan gör dig själv besviken över att du inte är så generös och överseende som du tror, om du inte är säker på att du bara är på besök en gång, och aldrig mer kommer tillbaka, utan kom tillbaka, och utöka familjen !
  #2  
Gammal 2011-04-09, 18:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt



När jag såg den bilden högg det till i hjärtat. Jag vill åka till detta galna land nu!
  #3  
Gammal 2011-04-09, 18:51
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Du kan verkligen skriva...vilken poesi!!!

Yanna- som inte skriver lika poetiskt
  #4  
Gammal 2011-04-09, 20:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Jo du, Lugna gatan är verkligen poetisk, men det är du också Yanna. Ni skildrar verkligen Chania och Rethymno och hur det är att bosätta sig på respektive ställe.

Birgitta
  #5  
Gammal 2011-04-09, 20:35
ils avatar
il il är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 153
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Och längs gatan ned mot gamla hamnen blommade detta ärtträd med blommor på bar kvist:


  #6  
Gammal 2011-04-09, 20:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Kanske det är dags för lugnagatan att få egen rubrik på blogghörnehörnet? Janne?
  #7  
Gammal 2011-04-09, 20:38
ils avatar
il il är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 153
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Hej Lugnagatan
Vet du vad det fina ärtträdet egentligen heter. Jag vet att de är väldigt vanliga men inte vad de heter.

/il
  #8  
Gammal 2011-04-09, 21:18
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Ja, och i den korrenspondans som jag haft med Yanna slås jag alltid av hur väl balanserat Yanna lägger upp det, hur väl strukturerat bemötandeT är, och hur det alltid finns där ett brinnande hopp, en obotlig optimism.




Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jo du, Lugna gatan är verkligen poetisk, men det är du också Yanna. Ni skildrar verkligen Chania och Rethymno och hur det är att bosätta sig på respektive ställe.

Birgitta
  #9  
Gammal 2011-04-09, 21:23
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Eftersom jag inte med säkerhet vet vill jag inte säga något. Inte förrän jag har fått tag på en riktig flora. IngegerdN hade ett album med träd som var väldigt bra, men nu är albumet borta, jag tror inte jag minns fel.



Citat:
Ursprungligen postat av il Visa inlägg
Hej Lugnagatan
Vet du vad det fina ärtträdet egentligen heter. Jag vet att de är väldigt vanliga men inte vad de heter.

/il
  #10  
Gammal 2011-04-09, 23:39
bluesky
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Vakkert fortalt igjen! Dine opplevelser og observasjoner er fantastisk beskrevet. Takk for at du deler dette med alle oss andre.

Dette er god lesning uansett om man har et forhold til Chania eller ikke.

Jorunn - som har ca. 5 dager igjen til å reise hjem til Kalymnos.
  #11  
Gammal 2011-04-09, 23:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Sköna bilder och ord från det jag tycker så mycket om --- grekisk vardag. Tack!

Mats
  #12  
Gammal 2011-04-10, 00:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
[SIZE=4]

Det får emellertid bli en "Admirala-moral" som ställer allting tillrätta:

Du skriver helt underbart!! Men det ovan måste Du förklara....

...och jag är så nyfiken....Hur hamnade Du i Prag och sedan på Kreta??? En härlig omväg via Tjeckien....

Lissi
  #13  
Gammal 2011-04-10, 11:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Jättebra inlägg. Man riktigt känner att man är på själva stället. En betraktare vid sidan om. Fortsätt att skriva, lugnagatan. Vi suger i oss allt!

/Netwolf
  #14  
Gammal 2011-04-10, 11:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När jag såg den bilden högg det till i hjärtat. Jag vill åka till detta galna land nu!
GÖR det Janne! Kom till Tinos och fira påsk med gänget! Jag pratade med Nikoleta i telefon i går kväll...Hela Tinos blommar! 20 grder och sol i går...

Lissi
  #15  
Gammal 2011-04-10, 12:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Den värmen ska visst ni i Götaland få njuta av imorgon. Fast vi har det bra här uppe i norr solen värmer gott här också. Har varit betydligt bättre den sista tiden än SMHI:s kartor visat ibland.

Eva
  #16  
Gammal 2011-04-10, 13:21
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard "Admirala moral"

"Admirala-moral" kommer sig av att jag läste Admiralas inlägg på hennes hörna, och anade där en sensmoral som handlar om att klara upp "kultur-krocken" och gå vidare.

Jag hade varit i Prag några gånger och hade några kontakter där, och efter den långdragna processen som ledde till min förtida pension i Sverige ville jag bort från allt, och tog chansen och "hoppade på ett tåg".
Sedan blev jag kvar där längre än beräknat, och började tänka på att jag egentligen ville till ett varmare land med en annan atmosfär...


Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men det ovan måste Du förklara....

...och jag är så nyfiken....Hur hamnade Du i Prag och sedan på Kreta??? En härlig omväg via Tjeckien....

Lissi

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-04-10 klockan 13:23. Anledning: "Admirala - moral"
  #17  
Gammal 2011-04-11, 23:22
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Det är ett Judas träd, som syns på bilden.

Den tilllhör ärtfamiljen , vilket inte minst syns på dom intorkade ärt- skidorna.



Hälsningar
Stefan

Citat:
Ursprungligen postat av il Visa inlägg
Hej Lugnagatan
Vet du vad det fina ärtträdet egentligen heter. Jag vet att de är väldigt vanliga men inte vad de heter.

/il

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-04-11 klockan 23:23. Anledning: felstavning
  #18  
Gammal 2011-04-11, 23:28
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Är DU vaken Stefan?!

Nu börjar du att verka Chaniotes banne mig Hoppas du trivs hos oss, med getter eller kyla.

//Kikh
Nyss urdrucken 1.5 liter hemkört Kretenskt vin med tillhörande musik...
  #19  
Gammal 2011-04-11, 23:59
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Hej ! ja, jag var på "det svarta fåret" och drack ungefär samma mängd vin. God natt !

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-04-12 klockan 00:10.
  #20  
Gammal 2011-04-12, 00:16
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Fråga aldrig om det är öppet,...eller stängt

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Hej ! ja, jag var på "det svarta fåret" och drack ungefär samma mängd vin, men jag vill höra av dig mer imorgon om det går bra.God natt !
Jag lärde känna Panagiotis för ca 14 år sen, och Makis (Manolis) för minst 8 år sen. Vad än de säger (särskilt om det gäller mig,) bara håll med. Jag betalar bonus om du säge ifrån

Imorgon finns jag i Panos (PK) Guldbutik i början på Xalidon efter 14.00.

//Kikh
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT