Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-21, 14:52
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Georgios, kasta in en klamp till i järnspisen!


Veckan här på östra Kreta börjar med regn, och det ska visst fortsätta under veckan. Utanför sovrumsfönstret hoppade en liten svarthätta runt och varnade i det låga apelsinträdet. En rödhake har synts på marken i trädgården och i pelargonbuskaget är som vanligt gråsparvarna. Några starar i den prickiga vinterdräken dyker ibland upp.
Gråsparven är överallt. Den är en karaktärsfågel på Kreta. En kväll förra året då jag övernattade i Herakleon, hördes ett fasligt oväsen från trädkronor inne på torg i staden i kvällningen. Det var alldeles fullt med småfåglar dolda i grenverket, som höll denna högljudda riksdag, vilket var gråsparvar, ett märkligt beteende.

En steglits satt på en tråd och sjöng en solig morgon på vägen in till Hersonissos hamn. En oansenlig sång, men en märklig och färggrann fjäderdräkt har denna fink - rött och svart i ansikte och gult på vingarna. I Sverige kan man se den i flockar som plockar tistelfrön utanför häckningssäsongen.

Maten. Georgios hade kastat in en extra stor klamp i järnspisen för att mina kläder skulle torka fortare, och ut kom en bränd potatis som jag fick upp på bordet . Jag uppfattade den som ett tilltugg till rakin, och jag fick också en citronskiva på ett fat, och det gick ju ihop. Senare fick jag reda på att man inte behöver äta upp skalet, men det har jag inte svårt för , det är mycket smak i skalet.

Ett gäng grekiska män från någon by kom in och satte sig vid ett bord, och buntar med färska breda bönbaljor serverades direkt på bordsduken, förutom potatisen, och ljudnivån på talet steg undan för undan, till slut undrade jag om det var någon som skrek på mig, men det var antagligen en missuppfattning, jag hade just ätit alldeles rent på den stora tallriken med långkokt kött, på slutet sammankokt med potatis och morötter eller bönbaljor.
Detta kalopskött med sky och potatis började nästan förfölja mig, en särskild specialité som varje grekisk familj vill bjuda den oinvigde nykomlingen på.
(Det är fläskkött, men i dom mindre byarna kan det vara get, och ev. vara segt. )

Jag fastnade för de vegetariska förrätterna, den ugnsbakade ostskivan (saganaki) och "det inbakade ogräset" . Det kan räcka som huvudrätt.

På dagen går det bra med en gyros för några euro, om jag är nere på stan.

På familjerestaurangerna på kvällen är det dyrare, på en fick jag detta långkokta kött fast jag inte hade beställt det, fick hålla god min, och betala 10 euro bara för den tallriken. Det hade gott räckt med fetaplattan med olja som jag serverades som förrätt.

Varning för dom restauranger där du får en lista att fylla i , det blir alltid för mycket, inte minst blev det det den kvällen jag hade glömt mina glasögon.
Den tavernan var jag på första kvällen vid ankomsten till Kreta, det var en värmande öppen spis, och en mycket påpasslig restaurangägare, stilen är väldigt olika, men jag njöt denna kväll och det var speciellt när rakin ställdes fram.

En lustig situation uppkom på en restaurang i den gamla hamnen i Chania, då jag gick dit för tredje gången denna månad. Dom två första gångerna hade inkastaren hand om min nota, och han hade halverat priset som står i menyn, och nu tredje gången upptäckte servitören detta, och ändrade på notan, och då blev det alltså mycket dyrare. Inkastaren var tvungen att spela med i detta vilket kanske inte var så trevligt. Där ska det vara dyrt.

Den absoulta drömmen är ändå småfiskarna som bits i benen , om man har småsår där (och säkert annars också), som man får panerade och friterade på ett avlångt fat, bara med en halva av en nyskördad svulstig citron, och äter fiskarna hela, men det var bara en kväll som det fanns över till mig av dessa småfiskar, men nu när jag flyttar till Chania så vet jag att dom finns varje dag i saluhallen.

Mousakka och stifado ska man inte fråga efter på restaurangerna på vintern. Så det får bli en överraskning till sommaren.

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-03-21 klockan 14:59.
  #2  
Gammal 2011-03-21, 16:29
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Georgios, kasta in en klamp till i järnspisen!

Att få följa dig längs Chanias gator: upp i citronträd, in i pelargonbuskage, lyssna på småfåglars vårkvitter och tillsammans promenara in på någon taverna ...
Hur många kan få en bränd potatis med skal, en citronskiva och ett glas Raki att låta som poesi? Underbar läsning! Ser fram emot fler promenader.

Hälsningar lilla sjöborren!



-
  #3  
Gammal 2011-03-21, 19:58
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Georgios, kasta in en klamp till i järnspisen!

Hej!
Jag kan bara hålla med Sjöborren, helt underbar läsning! Så kul att läsa!

Yanna
  #4  
Gammal 2011-03-22, 06:28
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Georgios, kasta in en klamp till i järnspisen!

Fantastiskt beskrivet om vardagen på Kreta. Man riktigt känner både smaker och hur luften är omkring dej. Får snart uppleva det själv. Andra april bär det av
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT