Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Filmer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-17, 14:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Saluhallen i Aten

Arne startade nyligen en tråd om saluhallen i Chania, då kom jag på att jag hade en film från saluhallen i Aten. Ett besök där är ett måste när vi är i Aten, den är fascinerande och ganska läbbig, lukten av kött ligger tjock och där är ett fruktansvärt oväsen. Roligast är den del där man säljer fisk.

Se filmen här...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-17, 15:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Saluhallen i Aten

Härligt Janne!

Precis så larmigt som jag minns från mina 4 besök där!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-17, 15:29
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Saluhallen i Aten

...."mysigt" med de där mopederna som är parkerade inne någon meter mittemot köttet!...undrar om de packar ner allt kött innan mopparna startas!! .....avgaserna.......
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-17, 15:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Saluhallen i Aten

Vilken ljudnivå, Janne!

Visst är det trevligare i fiskavdelningen än i köttavdelningen. Både syn och lukt är angenämare bland fiskarna.









Så fint det presenterar sig, jag vill ha fisk till middag! Men vi har planerat kött idag, dock inte härifrån:



Trevligast är dock frukt och grönsaker som säljs utanför saluhallen i den "friska" luften

Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-01-17, 16:02
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Saluhallen i Aten

Jag vet inte om någon bosatt i Aten kan svara på om det är så ännu men på min tid i stan(ca 20 år sedan) hade Saluhallen två restauranger som hade öppet nästan hela natten där man kunde träffa på allsköns "nattarbetare", restaurangmänniskor och folk på väg hem...De gjorde bl.a. Magiritsa och med tanke på dagverksamheten var väl inte lokalerna speciellt väldoftande men jag vill minnas att maten var god.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-01-17, 16:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Saluhallen i Aten

När vi var i saluhallen febr 2008 fanns det restauranger där men öppettiderna vet jag inget om....Jag ville gärna äta på en av dem men maken gillade inte larmet och lukten Håller med Marianne om att frukt/grönsaksmarknaden utanför är mysigare...DÄR kunde man sitta mer ute och ta en ouzo...

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-01-17, 16:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Saluhallen i Aten

Filmens bildkvalité leder osökt tanken till en gammal smalfilmskamera av typ dubbelåtta från sextiotalet!! Svindyr film, urusel bild-och ljudåtergivning..

En nostalgitripp!!!

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-01-17, 18:00
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Saluhallen i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag ville gärna äta på en av dem men maken gillade inte larmet och lukten
Det gjorde ni rätt i, som inte gick in på ouzerian inne i själva saluhallen, i alla fall om det var den samma som vi besökte för ett år sedan - det var ingen god lukt där inne och det lilla vi beställde smakade inte mig i alla fall. Vi fick ett litet krus vittvin till, men inte heller det smakade ett dugg gott. När vi sedan betalade kom de in med ett krus "på huset". Åh nej, det gick bara inte att dricka!

Däremot har vi besökt den här ouzerian några gånger, det är den som ligger ute vid grönsaksmarknaden - och här har vi alltid varit nöjda med vad vi beställt. Bättre lukt också - även om man väljer att sitta inne.



Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-01-17, 18:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Saluhallen i Aten

Precis den har vi också varit på för ett glas ouzo!

Vi trampar alltid i varandras Atenfotspår....och ofta har ni gått först

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-01-18, 00:16
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Saluhallen i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg

Däremot har vi besökt den här ouzerian några gånger, det är den som ligger ute vid grönsaksmarknaden - och här har vi alltid varit nöjda med vad vi beställt. Bättre lukt också - även om man väljer att sitta inne.



Tror det är samma ställe jag brukade gå till när jag var i Aten för läkar/sjukhusbesök.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-01-18, 00:49
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Saluhallen i Aten

URK! Jag har passerat genom denna gång vid ett par tillfällen! Första gången jag var där kom jag på mig att jag var sugen på något ätbart eller i andra ord var jag ganska hungrig! Jag tänkte att här inne kommer jag att kunna hitta ett ställe att äta på. Jomenvisst? När jag hade passerat samma väg som Janne visar i sin film så hade min mage gått in i dvala......... Fy fasiken ..Usch o blääää.
Jag såg hur de framställde köttfärs och andra köttsliga matvaror.. Nä här blev det inget ätit trots min hunger.
Trots allt har jag inte någon gång under alla resor till Grekland haft minsta problem med magen. Så jag kanske är för ögonkänslig när det gäller matproduktionen
Yeasou
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-07-01, 22:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Saluhallen i Aten

Tack för trevligt återseende av Athéns saluhall. Jag och hustrun besöker gärna saluhallar på våra resor, och den i Athen har det blivit ett par gånger. Senast det begav sig pågick styckning av en jättestor tonfisk liggande på en trälastpall på golvet. Håller med om att fiskavdelningen frestar mera än köttavdelningen, och Mariannes härliga skaldjurs-bilder minskar inte precis min just nu svåra Grekland-abstinens. / Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT