Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-04, 13:56
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Möte med en hund

Möte med en hund


En pitbull-terrier försvann i Chania centrum vid torget 1866 ("Nea Katastimata"), och är efterlyst. Snälla , hjälp till och hitta denna !
Ärligt talat ser man nu alltfler hundar som verkar vara nyligen utsläppta. Man ser detta som inte nyligen utsläppt "frigångare". En stor svartvit-raggig hund galopperar nu omkring i Agia Marina kors och tvärs, den skällde faktiskt på mig, men kom inte så nära. En mindre gråraggig hund som ligger utanför ett kontor, varje dag, har jag lyckats bli vän med och klappar.
Skrämsel- och vakthundar tycks ha blivit fler, när jag vandrar över det översta av Galatas ner mot sjön Agia genom olivlundarna. Det ska vara ett par stora schäfrar.
En schäfer som såg människo-vänlig ut kom längs gamla landsvägen i Kalamaki. Vi såg på varandra ett kort ögonblick. Den såg väldigt fin ut, var försiktig, och tog in på en smal avtagsväg.
Två hundar av rasen släthårig foxterrier sätts ut på ett tak vid gamla landsvägen på vintern. För att skälla på förbipasserande människor får man förmoda. När matte tar med dom ner till den lilla hamnen skäller dom på vågorna.
På gatan Irini kommer en svart tik av okänd ras fram. Hon har en valp med sig, och det skär i hjärtat, man känner sig allt mer maktlös. Dom följer efter. Om dom bara följer med till Pitagyros-stället ska dom bli rikligt belönade , men vid butiken "No Problem" stannar dom, och jag får själv äta upp gyros-tallriken. På gyros-stället i Agia Marina brukar ett par hundar komma fram. Senaste gången kom ett par okända hundar som sprang oroligt av och an, en boxer-liknande och en bulldogs-liknande, men servitören kände igen dom, ringde ett samtal , och hjälpte dom hem. Han hjälper även barn över gatan.
Nedan på bilden ses en släthårig foxterrier som klarade sig undan ett mordförsök. Man hade kastat ut den från andra våningen. Nu finns den hos en familj som söker den familj som vill ha den för alltid.




Åter på gyros-stället på gatan Irini i hemtrakterna (Kalamaki) sitter alltid en man på trottoar-kanten utanför en grönsaksaffär, med maskeringsfärgade kläder, och mår dåligt, hostar och spottar, men använder sig av papperskorgen bredvid, och går in i butiken var tionde minut.
Folk som kommer ler och vinkar åt honom. En ung kvinna i bil kommer in på gyros-stället med mat i en plast-bunke, liksom en man kommer i en annan bil med en folie-form. Man samlas för att äta tillsammans med medhavd mat.
Det blir tid för filosoferande här ute på gatan Irini. Ofta handlar det om att förstå vad drömmar handlat om. I dessa dagar handlar drömmar oftast om livet som sådant, vad det gav, eller vad det kunde ge.
Någon som symboliserar livets innehåll och mening var en släthårig foxterrier på en skogstomt längs Indalsälvens dalgång, såg ut som på bilden ovan. I drömmen anstränger den sig väldigt att spela pajas för sina anhöriga, den skällde på stenar, och användes även vid älg-jakten. När jag får tag på den är den våt av regnet, men då kopplar den fullständigt av, blundar och sitter alldeles stilla.
Kanske denna dröm säger att det är enklare att bara vara med i den dröm som livet

är och inte försöka famna om dess innehåll, för då blir det alldeles för lättfattligt och inte ett meningsfullt problem att begripa sig på.
Livet är så fullt av misstankar som utvecklas till historier som floppar, när man inte vet med säkerhet. Till slut måste man bara tro på något och bygga allt på detta, när man inte med säkerthet kan veta något.
Ta historien om Hamlet: Alla inblandade i historien faller ihop på slutet förgiftade - historien faller på bevisföringen ( huruvida Hamlets far var lönnmördad eller ej ) .
Hamlet var en Elektra ersatt av en man. Elektra-myten är så lätt att förstå sig på och älska, med den ständigt pyrande hämndlystnaden och kargheten, den fullständiga avsaknaden av kärlek. Bara en kort lättnad erfares i igenkännings-scenen , då Elektra känner igen Orestes, sin bror, som återkommer, efter att ha förvisats som barn, fullt rustad att utföra hämndattentatet , vilket Elektra själv inte orkat utföra , och hon faller ihop av utmattning när hämnden väl är verkställd, oförmögen att leva det lyckliga liv hon förlorat på grund av dom svarta känslorna, så vad var då meningen med detta dåd , dessa känslor ?
Det är också lätt att sätta krokben för meningen med Elektra, om man betänker att hennes far Agamemnon hade offrat en syster för att kriget mot Troja skulle gå bra, så vad det någon bra gubbe att hämnas ?

Se filmen Elektra med Irene Papas i huvdrollen, "kvinnan med geten" i filmen Zorba, som Kakougiannis gjorde innan han gjorde Zorba. Det är oerhört vackra scener och känslokargt, musiken är mycket enkel och torrt antik, utan melodier.
I Kakougiannis Elektra är det så mycket lättare att få känslan av vad "en riktig grek" är för någonting , detta missbrukade begrepp som oftast tas för en man. Se alltså inte "Zorba - the greek" , utan hoppa ett steg tillbaka: Se skönheten i en person med så klart kategoriserad psykiskt tillstånd, och upplev det verkliga innehållet i "en riktig grek" !


  #2  
Gammal 2014-02-04, 15:21
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Möte med en hund

Oj!
Det var e tungt inlägg, en svår metafor detta ditt tillägg till människan och djuren.
Jag måste läs det flera gånger.

Ha det bra Stefan!
  #3  
Gammal 2014-02-04, 16:04
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Möte med en hund

Intressanta tankar du förmedlar oss, Stefan. Men som Xenos skriver, läs gärna en extra gång!
/ Jannis
  #4  
Gammal 2014-02-04, 19:12
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Möte med en hund

Känner mer och mer att jag tog rätt beslut när jag lämnade Kreta. Min Giannis har det mycket bättre här i Sverige eftersom han var rädd för alla stora, lösa hundar.
Ha det bra!
  #5  
Gammal 2014-02-04, 21:15
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Möte med en hund

Pitbull 1866?
Hamlet?
Zorba?
OCH en massa olika hundar...

QUE?????
  #6  
Gammal 2014-02-05, 06:06
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Möte med en hund

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Pitbull 1866?
Hamlet?
Zorba?
OCH en massa olika hundar...
QUE?????
se det som en metafor.
  #7  
Gammal 2014-02-05, 07:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Möte med en hund

Stefan, PM
  #8  
Gammal 2014-02-05, 10:30
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Möte med en hund

Varför skulle jag läsa detta ... Hade jag läst det här för någon vecka sedan, hade jag aldrig bokat resan till Kreta - Agia Marina. Och hade jag varit ensam hade jag nog bokat av. Men vi är fyra ...

Senast redigerad av sjöborren den 2014-02-05 klockan 10:36.
  #9  
Gammal 2014-02-05, 15:06
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Möte med en hund

Jag blir så ledsen att läsa detta - men också glad att du tar upp det. Och så bra skrivet!
Jag har många Fb-vänner som jobbar med hundarna på Kreta och andra ställen i Grekland (Hydra, Aspropyrgos, m.fl.)och dom rapporterar om det katastrofala läget just nu. Nya valpar som dumpas varje dag och vuxna hundar som bara släpps ut. Sen är det förgiftningen! Man lägger ut gift så även hundar med ägare drabbas. T.o.m. ett barn (en femåring på fastlandet) blev förgiftad efter att ha ätit bröd med gift i.

Vill man hjälpa till så behöver Silke Wrobel, Noahs Little Ark, pengar till valpmat. Valpmat är dyrt och just nu har hon det extra jobbigt för hon får inte exportera sina hundar eftersom att någon mixtrat med exporthandlingarna...... . Så det blir bara fler och fler hundar. I nuläget ca 300 och 100 katter.

Angels Ark Camp, också på Kreta, håller på att bygga ett nytt shelter och behöver pengar.

Man kan också hjälpa till genom att ta med mat, filtar eller vara eskort åt någon adopterad hund som ska till Sverige. Eller så kan man ha en fadderhund. Jag har en i Rumänien just nu (Rumänien har ju en "kill law" för gatuhundar sedan årsskiftet). Brukar ofta skicka en slant till olika shelters i Grekland. Det känns BRA att i alla fall göra NÅGOT.

När det gäller just Kreta så åker jag inte dit längre p.g.a. hur dåligt många djur mår. Jag VET ju att det är så - men klarar inte av det på semestern. Däremot försöker jag stötta ekonomiskt hemifrån. Det behöver inte vara så mycket. Det bästa är om det är många som bidrar istället. Man är så tacksam för alla dessa änglar som jobbar för hundarna och katterna på Kreta!

Detta var inte så poetiskt skrivet som lugnagatans trådstart .

https://www.facebook.com/hundarkreta?fref=ts
Paypal noahslittleark3@yahoo.com

https://www.facebook.com/AngelsArkCampCrete
http://www.youcaring.com/pet-expenses/emergency-crisis-new-land-new-hope/132061


Deia
  #10  
Gammal 2014-02-05, 18:17
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Möte med en hund

Kommer att tänka på en gammal bok. Den heter "En man och hans hund".
En sann historia från 40 och femtiotalet.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT