Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-12-15, 13:52
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Vinter på västra Kreta ( 2 )




Så här fridullt kan det se ut utanför trädgården hemmavid.

Idag är det varmare, 16 grader, och lite sol på förmiddagen. Det har varit några kalla dagar, och eftersom 70 % "avstår" från att elda med olja, har man fått leta efter allt som går att bränna upp, och tyvärr har några historiska olivträd avverkats.







Den här skarpa molnfronten låg alldeles stilla över Chania-området, en dag, när det stormade från syd.

Min lilla katt klarade det ! Hon var ute två nätter och blev uppvaktad av områdets hankatter. Det är den vita som behärskar reviret här utanför, och han skrämmer lätt bort dom andra, bara genom att resa sig lite på frambenen. Jag fann henne gömd, bl.a. under en vedtrave, så jag tror att hon är skrämd av utomhuslivet, och av hankatterna. Hon hade ett bitmärke i ett öra, men har inte blivit gravid. Vilket smart liten katt jag har ! Inte sant ?!
(Jag hade släppt ut henne, för att jag inte stod ut med det hemska "kontakt-skapande" lätet. )

Den vita gammelkatten har säkert många ungar ändå- . Jag räknade till fyra lika stora vita och en svart katt, som kan ha varit födda under sommaren.

Det sägs att antalet lösspringande hundar ska ha mång-dubblats, men här ute ser jag inte så många, men inne i staden finns det många, bl.a. den på första bilden i vinter-reportaget. Den är mycket fin, och verkar ha blivit väl omhändertagen, men är nu ute på vift.

Om man möter lösspringande på gatan visar man samma respekt som med mötande gångtrafikanter, och hundarna gör det samma, dom är ofta rädda, men det händer att man stöter på "kriminella gäng" , verkligen vinddrivna, som har spårat ur beteende-mässigt. Sedan jag blev biten av en liten hund i Hersonissos, har jag aldrig mer blivit biten, men några gånger har jag slagits med hotfulla hundar , mitt ute på gatan, bilarna stannde, det såg säkert dråpligt ut.

I en insändare beskriver en person hur några hundar kom fram och visade tänderna när hon skulle besöka sjukhuset. På den korta sträckan från bilen till entrén, hann hon bli biten, och måste först få stelkramps-spruta.

I en annan lång insändare lever sig en människa in i en tunn-hunds liv, och skriver alltså utifrån hundens perspektiv, om att dagligen bli utnyttjad, hunsad och plågad. Det skulle ha kunnat bli en hel bok .


En bild till från sommaren. Det ska vara Psiloritis-massivet på mittersta Kreta, sätt från fornstaden Festos.





Jag spanade in och såg med kikare hur en pick-up var uppe nästan på toppen ! Det måste vara en söndags-promenad den återstående biten till toppen , där grusvägen slutar.
Överhuvud taget ska vägen som löper där utmed foten av Psiloritis vara mycket vacker. Man tar av öster om Rethymnon från förorten Perivolia, genom byn Misira, och börjar att färdas utmed Prases-ravinen, som sedan utvidgas till en bred dalgång, Xerokambos, och den stora och nya dammen vid Amari, passerar en damm till innan Fourfoura, och där någonstans ska en vandringsled börja upp mot toppen, det ska även finnas en stuga högre upp, det är denna väg jag funderat mycket på, om man nu ska upp till toppen, men bara att färdas utmed foten är säkert väldigt fint det också !
  #2  
Gammal 2013-12-15, 14:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vinter på västra Kreta ( 2 )

Intressant alltihop!
Så många olika vandringar man kan göra på stora Kreta! Jag har inte ens gått alllt som erbjuds här på pytttelilla Kalymnos.


(Jag bara undrar: hur vet du att kattflickan inte är dräktig??
  #3  
Gammal 2013-12-15, 16:53
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Vinter på västra Kreta ( 2 )

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Intressant alltihop!
Så många olika vandringar man kan göra på stora Kreta! Jag har inte ens gått alllt som erbjuds här på pytttelilla Kalymnos.


(Jag bara undrar: hur vet du att kattflickan inte är dräktig??
Han har väl pratat med henne.
  #4  
Gammal 2013-12-15, 19:25
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vinter på västra Kreta ( 2 )

[QUOTE]Man tar av öster om Rethymnon från förorten Perivolia, genom byn Misira, och börjar att färdas utmed Prases-ravinen, som sedan utvidgas till en bred dalgång, Xerokambos, och den stora och nya dammen vid Amari, passerar en damm till innan Fourfoura, ...
[/QUOTE

Aj då. Var det två dammar. Det minns jag inte. Men det är bara bra.
Något fågelliv kring dom?
Ha det!
  #5  
Gammal 2014-01-27, 16:01
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Vinter på västra Kreta ( 2 )

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

(Jag bara undrar: hur vet du att kattflickan inte är dräktig??


Det hade gått flera månader efter att hon varit ute , och ingenting hände, hon blev inte rund.
Lika bra gick det inte när hon var ute två nätter i Januari i år ( skriver om det nu på tråden "Bra Eld!" ) .
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT