Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-25, 09:45
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Ankan på gång igen !

Ankan nere i den lilla båthamnen syntes inte till på länge, men den hade bara legat stilla alledeles vid båtklubbens lokal, igår fick jag syn på den, och igår var den ute igen i vattnet, cirkulerade kring en fiskare på bryggan, med röd tröja (mysk-ankan har svart och rött ansikte), och hoppade upp på bryggan och lade sig i närheten av fiskaren.
Den hade antagligen blivit jagad igen av en hund och chockad. Då kan den ligga still en hel vecka.

Chania-svenskarna svischar förbi i sina bilar. Mexikanskan går i lugn takt hela vägen från Chania centrum, till sitt ställe i Stalos.
Nu har jag också börjat gå hela vägen, hälsporren har börjat ge mig sig, och gubben är fit for fight igen. Det finns mycket att se längs denna väg. Något som såg gammalt och intressant ut är en bred trappa som leder upp till ett monument, men bara fundamentet är kvar. Här är det fullt med hundar, en hundkoja står mitt i trappan, monumentet är inte så ömt vårdat, det restes nämligen av tyskarna efter ockupationen till minne av alla dödade fallskärmssoldater.

Vid Agia Apostoli kan man nu studera vårblomster, anemon-ängar som i bergen, men till bergen längtar jag inte just nu. Det är klart väder, och Psiloritis snöhöljda toppar kan siktas långt borta.
På kafeterian i Daratso är det ganska tomt. "Den glade trädgårdsmästaren" hade gått på krita (kredit) och är inte välkommen längre. Där sitter en kille med mörk blick och orörligt ansikte. På ryggen har han ett stort emblem med en döskalle omgiven av två svängda svärd. Det behöver bara tyda på tillhörighet till en fan-klub inom sporten. Jag har själv närt en fördom att många rasister håller till inom dessa fan-klubbar, men nu har det förekommit anti-rasistiska demonstrationer i Grekland, där fan-klubbar har deltagit, så motsatsen är bevisad.
Gester och tecken i den grekiska kulturen slutar aldrig att fascinera. Kostas sitter utanför sin Psitodopolio och navigerar säkert med en utsträckt arm, ömsom med handflatan uppåt, ömsom nedåt. Jag ger mig inte in på tolkningar. Dessa tecken kan betyda många saker, beroende på situationen, man kan tolka på det mest negativa sätt och på det mest positiva sättet, men till sist är det en medkänsla det handlar om , det finns en stor medkänsla bakom någonstans, bakom dessa tecken.
Det var en buss-chaufför som var fenomenal på snabba tecken, direktbussen till Paleochora, när han gjorde något tecken till en förbipasserande chaufför , eller till väntande resenärer som måste vänta till nästa buss. Det kunde vara en utsträckt arm, eller ett slags siga-siga-tecken: Kör lugnt !

Om man är inne i kulturen går man inte och omkring och pratar om hur det och det ska tolkas , då är man inne i kulturen.
Det finns ett hemligt tecken.
Jag har nämnt det i en tidigare tråd, som handlar om medkänsla , för sig själv eller någon annan person, som upplever motgång och besvikelse. Det kan upprepas i tirader, som kan staplas till en pyramid. Det är som att väva en matta.

Nu är det så vackert väder att jag bara vill ut, och gå, och fortsätter med betraktelsen vid senare tillfälle. Ha det så gott!
  #2  
Gammal 2013-01-25, 11:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Ankan på gång igen !

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Nu är det så vackert väder att jag bara vill ut, och gå, och fortsätter med betraktelsen vid senare tillfälle. Ha det så gott
Som vi kanske får läsa om.

Ha det gott själv!
  #3  
Gammal 2013-01-25, 11:48
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ankan på gång igen !


Det var ju för väl att ankan vågade visa sig igen......ha en fortsatt fin promenad!...
  #4  
Gammal 2013-01-25, 14:25
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Ankan på gång igen !

Ankor kan behöva vila sig ibland...
'Anki Ankan'
  #5  
Gammal 2013-01-25, 14:49
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Ankan på gång igen !

Idag svischade vi inte förbi utan gick efter stranden in till Chania fr Kalamaki ,det tråkiga är att man inte kan gå hela vägen in efter stranden .Vid Nea Chora får man gå upp efter bron via gatorna ,högvatten el errosion gör det omöjligt .
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT