Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-12, 13:49
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Theriso förvisso, ... men Meskla !

Har kyrkoherden, som bor bredvid kyrkan, blivit galen, eller är han bara lite oteknisk?

Plötsligt har nu det vanliga ringandet varje hel och halvtimme, som anger tiden, upphört, och istället skräller mässoringningen, vid 7 tiden på morgonen, varje dag, plus även helgsmålsringningen körs varje kväll, och det är en mycket enkelt melodi: bingbång-bingbång-bingbång-... som upprepas ca 40 ggr, kallt och hårt, med två klockor.
Förut var det lite olika trudellutter varje vecka, ofta lite orytmiskt och baktungt, mer som pop-komp än sakralt.

Jag har lärt mig att leva med ljudena. Tuppen som gal (och flera avlägset), hundarna kan jag på mina fingrar, trafiken, mc:ar som vansinnes-accelererar, pick-up:er som smyger omkring i området med varor eller skrot, med högljudda megafonutrop. Det är också musik och förströdda kommandon på skolgårdarna som hörs i hela området. Det har kommit till nya förmågar i hundvärlden, en del skriker väldigt, också i samsång med kyrkklockorna.
Giagia och Pappous har en son med en släthårig foxterrier som är mycket folkilsken, han har även en katt som hoppar upp på balkongräcket och ropar på hjälp.
Giagia och Pappous själva har varken husdjur eller prydnadsväxter. Ingenting.


Det är ofta enkla anledningar till skallet. Andra hundar som passerar, en katt som kommer och lägger sig på muren, några ska iväg, skotten som skäller när matte jobbar och städar.
Det barska skallet från den gamla blodhunden på det platta taket ljuder över hela nejden, men kan orsakas bara av att en liten hund nedanför är ute och rastas, så att den stora hunden blir alldeles till sig.

Det som fångar mig mest är orosskällandet från lösspringande hundar som sprider sig som löpeldar över bygden: - Det är något på gång.


Många lösspringande hundar har ett hem någonstans, men dom är inte där så mycket, det är så mycket som måste kollas upp.


Nu är det så varmt om dagarna i Chania att man helst ska ha solhatt, och gå maximalt 100m , sedan uppsöka skugga, helst ett utomhuskafé med svalfläktar, och ha en bok med sig och titta i (nu har jag en bok från 60 talet i nygrekiska, med grammatik texter och glosor, men en ung grek som jag talade med - med svensk mamma - sade att dom olika betoningarna har försvunnit sedan 80-talet, nu finns bara den akuta accenten).

Jag fuskar emellertid och tog den gågna onsdagen en tidig buss till Theriso en bit upp i Vita bergen (det bara ca 45 min). Där var det kallt (!)
Framme på torget var det några arbetare som var igång redan med ett arbete vid monumentet. En rök svepte in scenen med Eleftherios Venizelos. Två hundar slogs med varandra och försvann sedan. En svart schäfer bakom ett galler började att skälla ilsket när den såg mig. "Rooms for rent", vänliga tavernor och allvarliga kafeinon.









Ett monument och museum över motståndet, ingenting att fotografera. På det här tråkiga huset stod en skylt: "militärhögkvarter" . Det skulle varit här som det för drygt hundra år sedan planerades, och gick käpprätt åt Akropolis i Aten för Eleftherios Venizelos.
Jag har alltid undrat varför stormakterna, nere i hamnen, gav sig så lätt. Det var säkert för det stora glädjehuset som på den tiden låg bland beskickningarna. Man var nöjda och glada när soldaterna kom från bergen, och tyckte dom såg trevliga ut i sina fina kläder och bjöd dom in för en pratstund. Jag har en teori om att det inte är säkert att det var enda till Akropolis i Aten man ville - men roligt ville man säkert ha!





Jag kollade nu in terrängen för att om möjligt se hur det skulle kunna gå käpprätt åt Meskla för mig. Vägen tillbaka mot Chania leder in i Therisoravinen, som är värt resan till Theriso bara den. Det ovanliga med denna väg är att den går på botten av en djup ravin. Man ser alltså bäst från bussen eller eget fordon. Hur det fungerar vid stenras förstår jag inte. Man får väl tänka att om man inte åker där igenom mer än en gång om året så är sannolikheten väldigt liten att få en sten stor som en bil i huvudet :-)





Bland bergen som reser sig på båda sidor fanns en öppning mot väster där det var tänkbart att ett genombrott mot Meskla skulle kunna vara möjligt.
Ett par bruna stora höns, eller om det var två tuppar, stod på en liten väg som ledde in bland tusenåriga olivträd. Den ena haltade när dom gick undan.






Vägen gick lite uppför till ett krön, och se, här såg det ut att gå att komma vätsterut på små grusvägar, men skulle jag komma till Meskla ?






Vägen var inte så rak. Den slingrade väldigt, men utför gick det, och nu såg jag några byar.






Så här såg utsikten ut i riktning norrut mot havet.






I Mesklas dalgång växte Äkta kastanj. Dom var nu överblommade.





Undervegetationen dominerades av Smultronträdet.






Först trodde jag att Meskla låg där på andra sidan dalgången, men där upp går vägen till Omalos, och kyrkbyn jag såg var Lakki. Meskla ska ha en vacker kyrka med dubbla torn och den såg jag så småningom rakt nedanför i dalgången. Där var alltså Meskla. Vägen slingrade vidare mellan branta bergväggar och runt höjder.









Vilken lycka. Meskla, mina drömmars mål. Och nå det så här på en av dom vackraste vägarna jag hittills gått på Kreta. Och slippa gå den 10 km långa bilvägen mellan Theriso och Meskla. En mättande doft av Hortensia mötte mig.





Det var rätt enkel stil på byggnaderna. Byn har varit stönderslagen flera gånger om.






Men den vackra "Church of Christ Savior" klarade sig ganska bra.






Nedanför kyrkan fanns en lummig uteservering som var öppen, där jag kunde ta igen mig. Här började många små källor. Som småningom rinner samman till det som blir det historiska Iardanos, som även har moderna namn som "Keritis" och "Platanias".







Dom två kanske viktigaste byggnaderna i det moderna Meskla syns här, kaféerna, som ser ut som enkla väntkurer.










Jag borde ha väntat på bussen som kommer till Meskla på eftermiddagen, men var intresserad av att gå längs dalgången mot Fournes.






Det går en väg på var sida. Den på högra sidan går högre upp, vilket ger bättre utsikt, men är mer slingrande, men fast den var bred och asfalterad kom nästan ingen bil. Dom åker på den andra vägen på den vänstra sidan av dalgången djupare nedanför. I stort sett längs den växande å , vars brus blev allt starkare norröver.
Jag hade fått för mig att jag skulle vandra ända till Platanias och äta middag, men fick ge upp vid Fournes. Där fick jag prata med en melonförsäljare vid vägkanten som bjöd på honungsmelon. Han tyckte jag betalar för hög hyra för mitt nuvarande boende.
Sedan stannade en vänlig man som skulle till Nea Chora, och jag hoppade in, och fick uppleva vad effektiv körning är. Man jobbar mycket med signalhornet.
Tillbaka i Chania kände jag mig vimmelkantig och fötterna värkte i kängorna. Direkt till den lilla fisktavernan. Massor med vatten, litet vin, och småfiskarna. Och den lilla medvetslösheten försvann faktiskt. Jag tror att det är bra att äta fisk flera gånger i veckan i värmen för mineralernas skull.
Nu en vecka efter har fötterna slutat värka, och jag vill bara tillbaka till Meskla...
  #2  
Gammal 2012-07-12, 14:03
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Tack för denna fantastiska resa och berättelse.
Önskar att kunna fått vara med.
Ytterligare en väg att vandra på vid nästa resa på det underbara Kreta.

Paul
  #3  
Gammal 2012-07-12, 17:07
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Så deilig å lese om turene dine på Kreta. Drømmer om å kunne gå sånne turer selv. Dessverre er jeg så allergisk(bla. solallergi) at det foreløpig blir med bilturer. Mye fint å se da også. Måtte avlyse 3 ukers tur nå i juli, men har bestilt en uke i september. Håper på fint vær og noen gode opplevelser da. Håper du skriver mye mere, så jeg kan drømme meg bort.


Hilsen AnitaC
  #4  
Gammal 2012-07-12, 17:17
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Tack för en underbar upplevelse och berättelse
Lolis
  #5  
Gammal 2012-07-12, 17:55
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Jasså, du hann före mig till Meskla ! Hur lång tid tog det från Therisso på ett ungefär?
  #6  
Gammal 2012-07-13, 09:18
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Tack för den berättelsen. Helt underbart att få läsa om dina vandringar på Kreta, särskilt när man sitter här i ett regnigt Sverige och längtar
Inger
  #7  
Gammal 2012-07-13, 15:26
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Jasså, du hann före mig till Meskla ! Hur lång tid tog det från Therisso på ett ungefär?

Hej. Det tog omkring två timmar att gå själva grusvägen ner till Meskla. Jag går mycket lugnt.
Jag inspirerades till den här utflykten av din berättelse då vi satt och pratade på Röda Cykeln tidigare i år.
  #8  
Gammal 2012-07-13, 18:45
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Där måste jag bara vandra, ett par timmar klarar jag! Men det får bli när det är lite svalare.
Gunilla
  #9  
Gammal 2012-07-13, 19:11
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Utbrott på Solen

Den här morgonen när jag åkte till Theriso lyste Venus och Jupiter starkt, ovanför varandra, i Öster, och i Väster var det fullmåne (innan soluppgången).

I tisdags och onsdags kväll kunde jag med blotta ögat, från fiskeläget, se en svart fläck på Solen, just när den höll på att gå ned bakom bergen.
Jag tänkte på den planet som är närmast Solen, Merkurius, men den ska inte passera solskivan i år. Venus passerade över solskivan i Juni.
Återstår att det var en fläck på Solen, och det stämmer om man tittar på NASA:s hemsida. Och enligt den var det i onsdags ett utbrott på Solen av ofantliga dimensioner, vilket skulle kunna vara en bidragande orsak till den våldsamma temperaturhöjningen här på Jorden på Kreta torsdag och idag fredag.
Solfläcksaktiviteten betyder alltså inte, som man kan tro att Solen håller på att kallna, utan tvärtom att den skickar ut massor av materia och strålar starkare.

Det gäller att hitta rätt livsstil för det här heta klimatet. Sitta ute på taverna efter solnedgången till efter midnatt är inte dumt. Sova länge på morgonen. Ta det mycket lugnt, följa några invanda rutiner. Det är svårt att tänka och planera. Ingenting ska förhastas, men nästa vecka ska det bli lägre temperaturer, och jag tjatar på mig själv att jag måste orka upp på onsdag morgon igen och ta bussen direkt till Mecca - jag menar Meskla (den står inte i tidtabellen) och se om jag orkar gå till Sourva och tillbaka.
  #10  
Gammal 2012-07-13, 22:51
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Herregud pojk,vandra inte inte ihjäl dig !

Skämt åsido,stort T A C K för dina vandringar och betraktelser över den kretenska tillvaron !!
  #11  
Gammal 2012-07-14, 10:11
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Du har hittat precis rätt vägar att vandra. De ger en härlig upplevelse och en viss spänning för man vet ju inte alltid om man kommer fram till det mål man bestämt. Man träffar spännande människor, ser intressanta djur och upplever naturen på nära håll.(och möter väldigt sällan turister)
Vi gick en liknande (kan ju inte säga att det samma eftersom det finns ganska många att välja på) väg för ett antal år sedan. Det började småregna men det gjorde inte upplevelsen mindre intressant.
Vi kom dock fram till Fournés, där vi fick lift. Jannis skulle inte ända fram till Chania men transporten fixade han ändå.
Han stannade en bakomvarande bil, hoppade ur, växlade några ord med föraren, kom tillbaka och erbjöd oss fortsatt tur till Nea Chora med Alex.
Kriti stin kardia mou, vad mer kan man säga?

lars
Kriti stin kardia mou
  #12  
Gammal 2012-07-15, 10:38
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Härliga bilder. Måste ha varit en fin vandring. Modigt att ge sig ut ensam på vägarna med tanke på avsaknaden av skyltar, vägvisar osv. Tack för att vi får följa med Dig./Ylva
  #13  
Gammal 2012-07-15, 20:51
Bo Anderssons avatar
Bo Andersson Bo Andersson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Strövelstorp
Inlägg: 118
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Vi kan inte annat än instämma i alla de tidigare kommentarerna!
Du är helt fantastisk på att skriva och berätta om din utflykter och vilka utflykter se'n!
Vi sitter här i kalla Sverige å bara LÄNGTAR tills vi kommer till Kreta igen!
Det finns så mycket som man bara vill göra å vi har ju bara 14 dagar på oss!

Ses snart!
Bosse å Lisa
  #14  
Gammal 2012-07-15, 23:26
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Theriso förvisso, ... men Meskla !

Og for oss som ikke lengre har ben som holder for en slik vandring: Hvis man leier bil i Chania, er det en fantastisk liten rundtur å kjøre først til den botaniske hagen i Fournes, så tilbake til Meskla for lunch, gjerne på den "lummiga uteserveringen", som også har en inneservering med meget enkel og velsmakende mat. Kjør videre over til Theriso, ta en kopp kaffe der, og gjennom ravinen tilbake i retning mot Chania. Sørg bare for å ha oppladet batteri og god plass på minnebrikken på kameraet!
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT