Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-10, 19:48
bubbelrosten bubbelrosten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Cambridge
Inlägg: 41
Standard Kalimera- fast för Italien!

Hej! Kalimera är en toppensida som jag besöker titt som tätt, men jag undrar om det finns någon liknande hemsida för ett annat land jag älskar -Italien. Jag har letat lite, men inte funnit någon motsvarighet! Någon här som har något tips?//tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-10, 21:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kalimera- fast för Italien!

Nej, tyvärr, men vill bara säga att jag håller med dig fullständigt! Italien är ett underbart land!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-14, 12:58
bubbelrosten bubbelrosten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Cambridge
Inlägg: 41
Standard Sv: Kalimera- fast för Italien!

Ja, det är det minsann! Tråkigt bara att det inte verkar finnas någon Kalimera-motsvarighet..!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-14, 15:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Kalimera- fast för Italien!

Buongiorno! (Kalimera!)

Nej, någon motsvarighet till Kalimera har jag inte heller hittat, men en hel del info har jag hittat på följande sidor:
rom-guide.dk
initalia.it
in-italia.com

Hoppas det kan vara till lite hjälp.

Efter att vi "upptäckt" Rom har vi nu även besökt Abruzzo där vi bott i den vackra nationalparken. Rekommenderas varmt!
Lägger in några bilder från det otroligt grönskande området i 1200 m höjd tagna nu i juni:


Så vackert med snö på flera toppar!


En härlig vandring!


Jo, visst badade vi (bland alla fiskar).


Hade bilden inte varit från Italien, så hade jag sparat den till fotokonkurrancen (dörrar) i höst.

Senast redigerad av Marianne den 2009-07-14 klockan 15:21.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-15, 13:10
bubbelrosten bubbelrosten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Cambridge
Inlägg: 41
Standard Sv: Kalimera- fast för Italien!

Tack för länkarna, det verkade vara bra sidor även om de inte var fullt i klass med kalimera..! tror tyvärr att det är svårt att hitta något liknande med lika bra information om olika platser, vackra bilder, forum, nyheter etc. Särskilt inte på svenska..
Vilka underbara bilder, de får mig bara att längta ännu mera till Italien! Har "bara" varit i Rom och i de sydligare delarna av landet, men aldrig besökt inlandet eller bergen.. Det finns så mycket kvar att se!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-15, 16:45
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Kalimera- fast för Italien!

Hej!

Vi, jag och sambon har varit i Italien minst en gång om året senaste 5 åren!

Visst är Italien fantastiskt, precis som Grekland.

Vi träffade nyligen ett svenskt par i Skiathos, som varit i Italien(Kalabrien) för första gången och de var inte alls nöjda.

Jag lyckades dock få dom på andra tankar
Kalabrien är inte heller vår favorit i Italien, men visst är det också bra ändå!

Amalfikusten är något helt enastående och den kallas också "världens vackraste kuststräcka"

Sorrento, denna vackra, ädla gamla klassiska semesterort.
Oerhört smakfullt och stiligt utan att bli snobbigt.
Det finns så mycket att se inom räckhåll.
Att bo på något av de eleganta äldre hotellen med utsikt över hela bukten där Neapel, Vesuvius, Pompeji och Capri ligger som ett vykort framför ögonen är helt fantasiskt.
Att ta sig runt, gärna med lokalbuss är en upplevelse.
Platser som Positano och Ravello som med all rätta gör anspråk på att vara något av det vackraste som går att skåda, nås inom en eller ett par timmar med buss, där förstagångspassagerarna tjuter av skräckblandad förtjusning när bussen slingrar sig fram på serpentvägarnas serpentinväg!
Capri nås med båt på 20 minuter från Sorrento. Neapel, Vesuvius och givetvis Pompeji bara ligger och väntar inom ett mycket överskådligt avstånd.

Senast redigerad av ricky den 2009-07-15 klockan 16:52.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-15, 17:48
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kalimera- fast för Italien!

Foruten å reise med lokalbuss i Italia, som Richy anbefaler, er tog en alldeles ypperlig måte å 'loffe' på i Italia. Søker man på eks. il treno italia finner man en side som er lett å navigere på, finne info og å bestille billetter på. Engelsk er alternativt språk. Så 'loff' i vei, fly til eks. Milano eller Pisa er et godt utgangspunkt for å komme seg rundt. Særlig sørover langs kysten kan anbefales.

Viva Italia. Men om det hadde fantes et forum for dette flotte landet, ville det på ingen måte kunnet måle seg med Kalimera! Kalimera er unikt, i sin form og ikke minst innholdsmessig. Masse informasjon og kunnskap som deles medlemmene i mellom, som også 'besøkere' kan ta del (sånn fant jeg denne siden), med moderatorer som sørger for kvalitet på alle nivåer. Og alle disse geske øyene og den spesielle sjarmen, det kan ikke Italia by på. Et land som forøvrig har en stoor plass i mitt hjerte.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-16, 21:33
bubbelrosten bubbelrosten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Cambridge
Inlägg: 41
Standard Sv: Kalimera- fast för Italien!

Ja, jag har misstänkt att det tyvärr inte finns någon sida som är som Kalimera.. Om någon skulle hitta något liknande får man hoppas att den får syn på den här tråden! Jag älskar också Italien, lika mycket som Grekland!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-16, 22:05
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Kalimera- fast för Italien!

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Hej!

Amalfikusten är något helt enastående och den kallas också "världens vackraste kuststräcka"
Jag har en dröm att åka dit på bröllopsresa! Men det verkar lite trögt med frieri... Vet du var det är bäst att bo, utan att ruinera sig? Blir det i Sorrento?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-17, 21:06
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Kalimera- fast för Italien!

Sorrento är perfekt att bo i (även om man inte vill ruinera sig)

Sorrento ligger även geografiskt väldigt bra till!

Om man bor nere i city, t.ex. vid Piazza Tasso så bor du väldigt centralt och bra. Det finns flera hotel som är helt ok till bra pengar.
i Sorrento betalas det nämligen ganska mycket för utsikten (betydligt mer än i Grekland).
Ett annat tips är att åka utanför högsäsong. Priserna skiljer sig markant mellan låg, mellan och hög. Mitten/slutet på maj är perfekt att resa ur många avseenden.

Många som gifter sig vill gärna bo i Positano eller på Capri. Undvik detta om ni är priskänsliga. Sorrento funkar lika bra.

Vi har faktiskt bott mycket bättre i Sorrento för ungefär samma pengar som vi bodde för nyligen i Skiathos stad, där vi betalade 18.000:- för en vecka för två utan några måltider. Ändå var boendet inget att skryta med.

OBS 1! Ett annat tips som också är väldigt trevligt och nästan lika bra som Amalfikusten är Taormina på Sicilien. Väldigt trevligt!!!
OBS 2! San Remo på blomsterrivieran (riviera dei fiori) är också ett trevligt val, men där är också tyvärr dyrt.
Vi testade av några orter på vägen från Alassio ända in på franska sidan i Monaco. Priserna stiger ju närmre Monaco man kommer. En sådan resa bränner man 40-50.000:- på en vecka utan problem (givetvis med flyg inräknat)

Senast redigerad av ricky den 2009-07-17 klockan 21:17.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-07-17, 22:21
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Kalimera- fast för Italien!

Tack! Vi får väl se om jag blir gift å om jag får se denna underbara kuststräcka
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT