Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-20, 11:38
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard I skuggan av vår tystnad ?

Det här är taget ur dagens PT från det jag började skriva om 2003. Lång pressläggning?

Citat från Bengt Urban Franssons ledare //

Rubrik
GREKLAND Förutom medierapporteringen kring den ekonomiska krisen i landet och behovet av stöd från de övriga EU-länderna är det anmärkningsvärt tyst om Grekland i medierna. Detta trots att invandrare förföljs, och nynazister öppet demonstrerar på Atens gator.

Vad är det egentligen som händer i Grekland? Det är en fråga man bör ställa sig. Landets ekonomiska kris är nästan ofattbar. Landets kreditvärdighet har just sänkts, och landet hamnar numera i samma statsfinansiella liga som Vitryssland. Landets statskuld ligger på etthundrafemtio procent av landets bruttonationalprodukt. Det saneringsprogram som landet tvingas genomföra för att erhålla internationellt stöd är rena stålbadet där sänkta löner för de offentliganställda, försämrade pensionsvillkor och omfattande privatiseringar är en del av åtgärdsprogrammet.
Denna ekonomiska kris föder naturligtvis en stor oro hos det grekiska folket. Många har svårt att klara sin vardagsekonomi. I svensk television har vi kunnat se reportage om familjer som splittras och man flyttar hem till sina respektive föräldrar för att klara morgondagen när man vräkts från sin lägenhet på grund av obetalda hyror eller strömmen stängs av för att man inte klarar att betala elräkningen.
Social oro föder motsättningar. Det är ingen som helst nyhet. Situationen i Tyskland under den djupa ekonomiska krisen under trettiotalet skapade stora motsättningar i det tyska samhället. Detta ledde till en situation i landet vars konsekvenser vi i dag helst vill glömma. Och nu händer saker i Grekland, som liknar de händelser i Tyskland som föregick det andra världskriget. Och förvånansvärt få reagerar och slår larm.
Förra torsdagen drabbades den grekiska huvudstaden Aten av upplopp i ett av stadens invandrartäta områden. Detta efter att grekiska medier rapporterat om ett rånmord, på en man som var på väg till sjukhus med sin gravida hustru, där gärningsmännen beskrevs som mörkhyade. Under upploppet angrep hundratals svartklädda fascister människor med icke-grekiskt utseende varvid minst en knivhöggs till döds. Det förekom även stenkastning mot hus bebodda av invandrare och vandalisering av bostäder. Rop som "Var är invandrarna nu?" och "Jobb till endast greker" skallade.
De följande dagarna demonstrerade fascistiska och nynazistiska öppet på gatorna och från sjukhushåll rapporterades om att minst tjugofem invandrare skadats under oroligheterna. Några dagar före dessa upplopp kastade någon in en brandbomb i en moské efter att först ha ritat ett hakkors på fasaden.
Oavsiktligt får händelserna i Aten tankarna att gå till händelserna i Berlin år 1938 under det som senare kom att kallas Kristallnatten.
Situationen för de migranter som lever i Grekland är således svår. Men det är inte bara det rasistiska våld som de utsätts av från fascistiska och nynazistiska grupper som skapar problem. Även de grekiska myndigheterna underblåser problemen. Den grekiska polisen river regelmässigt migranternas "olagliga" läger med hänvisning till de inhumana förhållanden som råder i lägren och den hälsofara som dessa läger utgör. Sedan lämnar man dessa människor vind för våg, hemlösa utan skydd mot väder och vind.
Men om detta talas det tyst i det europeiska samfundet, trots att Amnesty International gång på gång riktar hård kritik mot Grekland för det sätt som man behandlar de asylsökandena och hur deras ärenden hanteras.
Är det inte dags för den Europeiska Unionen att reagera och att agera i denna fråga? Vi kan inte tysta låta detta hända. Har vi inget lärt att vår historia.

//Slut citat

Vad är det som händer i vårt älskade land?
Jag hade kunnat skriva denna ledare själv om jag haft möjligheten.

//Uffe
  #2  
Gammal 2011-05-20, 14:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Bengt Urban Franssons text ställer gamla unkna frågor.
Vilka är hans motiv? Vilken bild vill han förmedla av sig själv som publicist? Vilken bild vill han förmedla av Grekland. Kan han något? Den man älskar agar man eller nå´t sån´t?
Han kan säkert få arbeta frivilligt i Grekland med ett å annat.

"And he was told but these few words
Which opened up his heart
If ye cannot bring good news, then don’t bring any.

Ur "The Wicked Messenger", LP:n John Wesley Harding, Bob Dylan.

Gissa om jag tvivlar på den mannens goda avsikter. Inte ett klokt ord Grekland.
  #3  
Gammal 2011-05-20, 16:05
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Jag håller med dig i fakta Xenos, och mannens erfarenhet ifrån landet inskränker sig till charter.
Men jag vill ändå med klippet belysa andra människors värderingar och insamlade "fakta".
Inte för att skapa sensation då de flesta här har en annan bild, inklusive jag själv.
- Men, visst gror det under ytan?
I och för sig gjorde det samma redan 2003 då jag flyttade dit.
Jag vill ändå hålla en debatt vid liv, då allt inte bara är rosor.

//Uffe
  #4  
Gammal 2011-05-20, 17:25
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Jag tackar dig Uffe, ty jag har haft samma oro som denne skribent som jag inte känner (jag är ju finsk) på hjärtat redan länge. Vi får inte sluta ögonen just därför att vi älskar Grekland. Allting känns nu bara så hopplöst, finns det ingen utgång i situationen. Aldrig tidigare under trettio år har jag haft olust att resa till Grekland, men nu: inget nöje, ingen iver, fast jag vet att det enda vad så en liten människa kan göra är just att resa och bära sina få slantar dit.
Nu läser jag bara dagligen tråkiga nyheter och grekernas berättelser i tidningar och ser bilder på rök och demonstrationer. Det är inte lätt att vara en känslomänniska, men vad kan man göra ?

Kanske är det bäst bara att söka efter en liten fridfull bukt vid havet och lyssna på vågorna.
Det har hjälpt tidigare, hoppas det ska hjälpa också nu när deppigheten hotar.
Ha det bra Uffe!
  #5  
Gammal 2011-05-20, 17:59
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
"And he was told but these few words
Which opened up his heart
If ye cannot bring good news, then don’t bring any.
Vaddå!? Är det förbjudet att berätta om upplopp och andra dåliga nyheter?

/kimmen
  #6  
Gammal 2011-05-20, 18:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Är det förbjudet att berätta om upplopp och andra dåliga nyheter?
Var snäll och tala om för mig hur många gånger det hänt.
Var snäll och tala om för mig vad det hjälpt.
Bevisa för mig det konstruktiva.
Jag väntar.
  #7  
Gammal 2011-05-20, 18:18
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Var snäll och tala om för mig hur många gånger det hänt.
Var snäll och tala om för mig vad det hjälpt.
Bevisa för mig det konstruktiva.
Spelar väl ingen roll. Man behöver inte ha skygglappar på sig för att man gillar att semestra i Grekland. Vill någon berätta om negativa händelser i Grekland så har han rätt till det. Precis som du har rätt att tycka illa om att han gör det.

De positiva sakerna i Grekland känner vi redan till.

/kimmen
  #8  
Gammal 2011-05-20, 20:18
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
De positiva sakerna i Grekland känner vi redan till.
Klar misupfattning. Jag talar inte om det positiva i Grekland, utan om det positiva i den sk kritiken.
  #9  
Gammal 2011-05-24, 12:56
jonny jonny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Först vill jag säga att jag älskar grekland men tyvär är det tid för EU att utesluta grekland från EU grekland har hela tiden gått sin egen väg och sugit ut det bästa från eu resultatet ser vi i dag tyvär.
  #10  
Gammal 2011-05-24, 14:42
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Först vill jag säga att jag älskar grekland men tyvär är det tid för EU att utesluta grekland från EU grekland har hela tiden gått sin egen väg och sugit ut det bästa från eu resultatet ser vi i dag tyvär.
Rena parasiterna, är dom.
Och de som godkände deras medlemskap är utan ansvar/skuld.
Jag vet precis vilka som förödde landet en gång - poetisk rättvisa?
Hädiska tanke!
  #11  
Gammal 2011-05-24, 17:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Rena parasiterna, är dom.
Och de som godkände deras medlemskap är utan ansvar/skuld.
Jag vet precis vilka som förödde landet en gång - poetisk rättvisa?
Hädiska tanke!
Det är rätt svårt att förstå dina inlägg Xenos och ibland tycker jag de andas en viss cynism mot oss som tar oss friheten att kritisera Grekland men kanske jag missförstår dig. Senaste nytt från idag är att den grekiska regeringen inte lyckats få politisk enighet för sina förslag vilket EU och IMF kräver för nästa utbetalning av nödlån.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=446859

Eva
  #12  
Gammal 2011-05-24, 17:25
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Man kan ju inte lasta hela Grekland och slänga dom ur EU för att dom som styrt landet roffat åt sig, eller? Dom rika i Grekland har under alla år kommit undan med allt och dom styrande är inte ens bestrafningsbara. Det som hänt i Grekland är väldigt olyckligt men tyvärr oundvikligt. Allt för många har under allt för många år gjort lite som dom vill, man har byggt upp en enorm sektor med statsanställda som i princip avlönas till dom dör, man har gett för många förmåner samt bonusar årligen till statsanställda och nu kommer räkningen. Alla vi som älskar Grekland vet innerst inne hur det fungerar, Kostas med sin strandbar eller Nikos lilla taverna där ägaren stoppar pengar i fickan och inte skriver ut nått kvitto om man inte ber om det, hur många ber om kvitto? Jag är Grek men kan inte på nått sätt försvara det som hänt. kan däremot säga att det var väntat. Det gör ont i hjärtat att se vanliga hederliga arbetande människor kämpa för att få det att gå ihop, men jonny det är inte den enskilda medborgaren som ska drabbas vilket sker genom att slänga ut Grekland ur EU, straffa den som straffas bör!!
  #13  
Gammal 2011-05-24, 17:56
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Det är rätt svårt att förstå dina inlägg Xenos och ibland tycker jag de andas en viss cynism mot oss som tar oss friheten att kritisera Grekland men kanske jag missförstår dig.
Cynismen finns, eller snarare föraktet finns, i tron att den "goda kritikien" hjälper någon.
Om någon kan ge förslag är det en annan sak.
Jag väntar fortfarande på beviset att vår självgoda kritik hjälpt någon i Grekland.
  #14  
Gammal 2011-05-24, 18:18
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Varför ska det finnas förakt i att någon delger sin mening? Det innebär inte per automatik att det någon säger är rätt eller fel men alla har rätt till en åsikt! Sen är det väl lite mycket begärt Xenos att personer på detta forum ska ge konkreta förslag till hur man ska få ett lands ekonomi på fötter, eller? Mycket av det som skett och sker i Grekland ligger långt från den vanliga Svensson, eller Papadopoulos (eftersom det är ett forum om Grekland) att göra nått åt. Det enda man kan göra är att uttrycka sitt missnöje och hoppas att någon med makt lyssnar på det man har att säga.

Pratar man med greker så finns det en mängd olika förslag, allt från att spärra in regeringen i fängelse eller att på offentlig plats avrätta dom, inget av detta är väl direkt konkreta förslag på hur man får Grekland på fötter igen.

Detta blir en lång process och många års lidande för den som redan har det svårt att klara den dagliga ekonomin, men min förhoppning är att det blir bättre...
  #15  
Gammal 2011-05-24, 19:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Med risk för att betraktas som lite korkad, är det ur DIN synpunkt Xenos, bättre att INTE åka till Grekland flera gånger om året som vi gör än att lägga många, många tusenlappar där varje år och oundvikligt "gynna" det korrupta systemet?
Kan Du svara på det?? Jag är lika upprörd som alla andra över situationen i Grekland och lider med de som oskyldigt får lida för landets missskötta ekonomi under alla år, men känner inte att jag kan påverka situationen annat än, att genom att resa dit, ändå bidra till inkomster via turistnäringen.

Lissi
  #16  
Gammal 2011-05-24, 21:20
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Med risk för att betraktas som lite korkad, är det ur DIN synpunkt Xenos, bättre att INTE åka till Grekland...
Nej
  #17  
Gammal 2011-05-24, 21:32
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Vilken bra artikel/ledare! Skönt med någon som tar bladet från munnen. Givetvis är det så att i svåra tider så skärps konflikterna i samhället och det blir en evig jakt på syndabockar och på att kunna känna att "jag är iaf bättre än X". Sorgligt men sant.
  #18  
Gammal 2011-05-25, 16:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av Petridis76 Visa inlägg
Sen är det väl lite mycket begärt Xenos att personer på detta forum ska ge konkreta förslag till hur man ska få ett lands ekonomi på fötter, eller? Mycket av det som skett och sker i Grekland ligger långt från den vanliga Svensson, eller Papadopoulos
Bra sagt! Vi kan som turister och tillfälliga besökare inte lösa Greklands problem. Vi har däremot rätt att ha åsikter som alla andra. Om de sen är självgoda eller inte. Ja, vem avgör det?
Det som vi kan göra för att hjälpa Grekland är att fortsätta åka dit och spendera våra pengar. Förhoppningsvis, så går våra pengar till hotell- och tavernaägare som försöker få det att gå runt i vardagen. Samt till alla andra som har sin födokrok via turismen.

/Netwolf
  #19  
Gammal 2011-05-25, 16:38
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Det som vi kan göra för att hjälpa Grekland är att fortsätta åka dit och spendera våra pengar...
Først betaler EU 110 mia. € til Grækenland og nu er der tale om yderligere 60 mia. €.

Det svarer ungefær til 125.000 SEK til hver eneste græker. Tror ikke at mange svenskere eller danskere har så mange penge i banken.

Derefter rejser vi til Grækenland og spenderer vores sidste penge.

Altså har vi nu betalt to gange for den samme vare!

Grækerne er helt enkelt verdens dygtigste affärsfolk!
  #20  
Gammal 2011-05-25, 17:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg

Det svarer ungefær til 125.000 SEK til hver eneste græker.
...om det nu vore så väl att det var de som verkligen behövde pengarna som fick dem Men det är väl de som redan roffat åt sig som får mest! förenklat tänkt.

Lissi
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT