Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #881  
Gammal 2020-10-27, 17:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 1259 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är första gången antal fall överstiger 1000 på en dag. Antal patienter på IVA ökar också dramatisk och nu uppe i 102. Jag återkommer senare med mer information.
Svara med citat
  #882  
Gammal 2020-10-27, 18:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Här finns fler detaljer om antal fall idag.
Svara med citat
  #883  
Gammal 2020-10-28, 07:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Nu börjar pessimisten titta fram. Det ser mörkt ut. Ska vi inte få njuta av den grekiska atmosfären nästa år heller. Kan inte alla hjälpas åt, hålla i , hålla ut och hålla avstånd. Visst är det jobbigt, men jag förstår inte alla som protesterar mot restriktionerna. Det är ju för allas bästa.
Från en i vanliga fall optimist
Kerstin
Kan bara hålla med. Tyvärr...
Svara med citat
  #884  
Gammal 2020-10-29, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår rapporterades 1547 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är med råge flest antal fall sedan pandemin började, och andra gången antal fall överstiger 1000.

Nu är fem regioner satta i lockdown, bland annat Thessaloniki, Larissa och Ioannina. Naxos är satt i region orange, om det ökar mer där sätts även Naxos i lockdown.
Svara med citat
  #885  
Gammal 2020-10-29, 15:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det är ju tyvärr gräsliga pandemisiffror som nu rasslar in både från Grekland och många andra länder.

Det jag ofta tänker på när det gäller Greklands covid19-fall är att det är ett land som, såvitt jag har uppfattat, inte har riktigt lika hög nivå på sjukvårdskapacitet som många andra europeiska länder. Förmodar att det bland öarna bara är ett fåtal av de allra största öarna som har riktiga sjukhus, och intensivvård är det väl också glest med misstänker jag.

Masse
Svara med citat
  #886  
Gammal 2020-10-30, 11:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det jag ofta tänker på när det gäller Greklands covid19-fall är att det är ett land som, såvitt jag har uppfattat, inte har riktigt lika hög nivå på sjukvårdskapacitet som många andra europeiska länder. Förmodar att det bland öarna bara är ett fåtal av de allra största öarna som har riktiga sjukhus, och intensivvård är det väl också glest med misstänker jag.

Stämmer bra det. Om du bor på exempelvis Karpathos är det flyg till Heraklion på Kreta som gäller.

Igår rapporteras 1211 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det var tredje dagen på rad som antal fall överstiger 1000. Antal tester var ovanligt få, endast 12 069 tester gjordes, vilket innebär att hela 10,43% av alla som testades var positiva.

Det börjar faktiskt kännas ännu mer oroväckande i hela världen än vad det var i våras.
Svara med citat
  #887  
Gammal 2020-10-30, 20:20
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag funderar lite om varför et inte rapporteras i nyheterna mer om Grekland! alla andra länder får man ju rapport om hela tiden, är det bara jag som tycker det är konstigt?
Svara med citat
  #888  
Gammal 2020-10-31, 11:15
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag funderar lite om varför et inte rapporteras i nyheterna mer om Grekland! alla andra länder får man ju rapport om hela tiden, är det bara jag som tycker det är konstigt?
Fast det stämmer ju inte. Det är många länder det inte rapporteras om annat än när det händer något exceptionellt. Vad vet vi t ex om Polen, Schweiz, Rumänien, Portugal?

Karin
Svara med citat
  #889  
Gammal 2020-10-31, 11:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grekland stänger ned de flesta barer och restauranger fr o m tisdag och en månad framåt.

/Netwolf
Svara med citat
  #890  
Gammal 2020-10-31, 14:46
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jeg vet ikke hvordan man rapporterer i svenske medier, men jeg leser nå om utvikligen i de landene som Karin nevner. I disse er trenden oppadgående med mange smittede -som i Hellas og også i Norden. Her i landet er ihvertfall Polen et land vi følger tett med på - det er mange polske gjestearbeidere her.
Selv er jeg spesielt interessert i Hellas og Spania - dvs Gran Canaria.
Hvem vet hvordan dette går gjennom vinteren.
Svara med citat
  #891  
Gammal 2020-10-31, 14:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag funderar lite om varför et inte rapporteras i nyheterna mer om Grekland! alla andra länder får man ju rapport om hela tiden, är det bara jag som tycker det är konstigt?
Det är inte alls konstigt eftersom det finns så många andra länder som är värre drabbade. Men i och med att Grekland nu får allt fler fall börjar medierna här hemma även skriva om Grekland.
Svara med citat
  #892  
Gammal 2020-10-31, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Fast det stämmer ju inte. Det är många länder det inte rapporteras om annat än när det händer något exceptionellt. Vad vet vi t ex om Polen, Schweiz, Rumänien, Portugal?
Precis så är det. Jag läser The Guardian varje dag och där rapporteras det från fler länder, som Polen där det idag slogs nytt rekord i antal smittade: 21 897.
Svara med citat
  #893  
Gammal 2020-10-31, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det gäller inte hela landet. Det som däremot gäller hela landet är att man måste bära munskydd överallt, ute som inne, samt att det råder utegångsförbud mellan 00.00 och 05.00.
Svara med citat
  #894  
Gammal 2020-10-31, 15:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Hvem vet hvordan dette går gjennom vinteren.
Det enda som kan hjälpa oss är ett vaccin.
Svara med citat
  #895  
Gammal 2020-10-31, 18:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 2056 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är med råge flest antal fall sedan pandemin började, därmed är gårdagens ”rekord” med 1690 fall raderats ut. Antal patienter som vårdas på IVA har ökat till 135. Jag återkommer med fler detaljer.
Svara med citat
  #896  
Gammal 2020-10-31, 22:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

2010-10-27:
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Antal patienter på IVA ökar också dramatisk och nu uppe i 102.
2020-10-31:
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Antal patienter som vårdas på IVA har ökat till 135.
Oj oj oj! Antalet IVA-fall ökar väldigt snabbt! Är det någon som vet hur många IVA-platser man har i Grekland?

Masse
Svara med citat
  #897  
Gammal 2020-11-01, 00:18
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag har ingen säker statistik att referera till, men jag har för mig att Grekland och Sverige har ung lika många IVA-platser per 100.000 inv. Strax under 6, tror jag. Tror vi ligger lägst i EU, möjligen ligger Portugal lägre?
Kollade antalet "ordinarie" IVA platser i Stockholm nu, ej Covid-läge. Ca130-140 st, vilket ju stämmer ganska bra med Region Stockholms ca 2,2 milj inv.
Sedan kan naturligtvis standarden skilja dig åt. Och vi lyckades ju tänja och utöka IVA kapaciteten enormt i Sverige i våras. Antalet platser flerdubblades, åtminstone här i Stockholm. Om Grekland klarar detsamma återstår att se!
Svara med citat
  #898  
Gammal 2020-11-01, 09:37
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg


Oj oj oj! Antalet IVA-fall ökar väldigt snabbt! Är det någon som vet hur många IVA-platser man har i Grekland?
Enligt bloggen Keep Talking Greece står det så här:

"According to media reports on Friday, there are 974 ICU beds across the country. 288 of them are reserved for Covid patients and 151 were currently occupied (by Friday"

Alla intagna i intensivvård är ju inte intuberade, så den siffran skiljer sig en del. De 135 som Janne anger är som jag förstår de som är intuberade.

Maria
Svara med citat
  #899  
Gammal 2020-11-01, 11:20
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Re: Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Jag har ingen säker statistik att referera till, men jag har för mig att Grekland och Sverige har ung lika många IVA-platser per 100.000 inv. Strax under 6, tror jag. Tror vi ligger lägst i EU, möjligen ligger Portugal lägre?
Har lest ulike tall for lands rapportering av IVA plasser PR 100.000 innbyggere. Eks Eurostat; der ligger Hellas relativt ‘høyt’. Likedan Norge med 8. Men undres over hva som rapporteres og hvordan...hva som er kriteriene. Kan det være prestisjebetont, muligens? Kanskje tallet 8 for Norge inkluderer en uhorvelig mengde ‘forhistoriske’ ubrukelige oksygenapparater som regjeringen kjøpte inn i panikkfasen?

I mars 2020 hevdet helseministeren i Norge at tallet var 4,8 for intensivplasser. (På det tidspunktet var det visstnok kun Skottland som lå under oss). 4,8 ble kritisert som for høyt og ikke troverdig av intensivlege (som hadde foretatt en undersøkelse av forholdene). Han mente bl.a. at oksygenapparater er en sentral forutsetning for å kunne høre innunder begrepet. Så tall og statistikk kan presenteres og forstås på ulike måter. Her og i Hellas...

Senast redigerad av malou den 2020-11-01 klockan 11:28.
Svara med citat
  #900  
Gammal 2020-11-01, 13:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det verkar som att det är med IVA-platser som med Covid19-fall. Varje land har sin egen tolkning av begreppen och därav följer att trovärdigheten i statistiken svajar betänkligt.

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT