Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-30, 08:38
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Lefkas vs./eller Karpathos

Står i valet mellan Lefkas och Karpathos :-) Är det någon här som varit på bägge och som kan berätta om sillnader/likheter/preferenser? :-)

Karpathos har vi besökt 2 gånger tidigare, men Lefkas skulle vara ny för oss.

Mest är vi ute efter värme, sevärd natur (gärna berg), god mat samt långgrunda sandstränder för barnen att leka på.

(Får man köra över till fastlandet med hyrbil? Vi har ibland funderat på att semestra i Parga så man kunde ju göra en dagsutflykt åt det hållet om man ändå har hyrbil så skulle man få se hur Parga verkar).
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-30, 09:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lefkas vs./eller Karpathos

Jag har bara varit på Lefkas, (inte Karpathos), och då hade vi en 125cc och åkte runt på överallt! I flera av byarna som låg väldigt högt upp och till kyrkor och kapell på "bergstoppar" Inga problem då att ta sig upp då alla fall (1993)
År 2000 åkte vi i hyrbil från Parga till Lefkas och det var inga problem med det, Det går ju bro. annars vet jag att biluthyrare är restriktiva med att man tar hyrbil med färja till andra öar. Där får man nog fråga när man hyr vad som gäller.
Lefkas är en fantastiskt vacker ö och har så fina stränder och att ha bil är ett "måste" för har ni barn kommer ni inte så långt annars.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-30, 13:34
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Lefkas vs./eller Karpathos

Jag har också varit på Lefkas. Många gånger! Senast 2014.

Om du är ute efter långrunda sandstränder så finns det inga . Där är det mest vita klapperstenar, men om man köper badskor till barnen så fungerar det alldeles utmärkt.

Vilken månad ska ni resa? Jag hade inte åkt till Lefkas i augusti då där är väldigt mycket folk på stränderna.

Välj inte bort Lefkas p.g.a. avsaknaden av sandstränder! Det är en jättefin ö.

Grusstranden i Vasiliki är nog den som mest liknar sand.....

Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-30, 23:35
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Lefkas vs./eller Karpathos

Jag har varit både på Lefkas (kanske 15 år sedan) och Karpathos 2013.

Jag gillade Lefkas för de fantastiska stränderna på västkusten! Vi var på två båtutflykter och på båda såg vi delfiner, vilket vi förstås tyckte var underbart! Jag minns än hur båten (från Nidri) böljade över till sidan där delfinerna syntes. Vi bodde i Ligia och hm, nä där skulle jag förmodligen inte bo igen. Det fanns en jättebra restaurang vid ett litet torg där som verkligen är värd ett besök (om den finns kvar). Lefkas stad var ett bra myller av både turister och ö-bor.

Ett kul minne från ön var att om man dubbelparkerade (vilket inte var ovanligt) så lämnade man nyckeln i, så att någon kunde flytta på bilen vid behov. Vet inte om det är så längre.

Karpathos kommer jag förhoppningsvis åka tillbaka till, vill besöka de små byarna vi inte hann med.

Om jag skulle välja mellan de här två skulle jag i nuläget välja Lefkas.

Lycka till med ditt härliga bekymmer!

Helena S
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-31, 11:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Lefkas vs./eller Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen Visa inlägg
samt långgrunda sandstränder för barnen att leka på.
Där går Lefkas bort.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-05-25, 21:52
urpe urpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 85
Standard Sv: Lefkas vs./eller Karpathos

Kanske sent svar..........Varit på både Lefkas och Karpathos, mitt val skulle bli Karpathos

Åker helst runt mycket på öarna med 50cc-moppe och besöker härliga stränder, byar osv, om vi hyrt mc eller bil hade Lefkas vart bättre. Bodde i Nidri och Lefkas är ocklså en härlig ö med härliga upplevelser men måste jag välja så blir det Karpathos

Ett tips till er om ni vill ha härliga stränder och många att välja på med enkel flygresa + kort transfer ==> Titta på Skiathos, om ni kan vara borta 2v => Naxos
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-05-25, 22:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Lefkas vs./eller Karpathos

Har aldrig varit på Lefkas. Men på Karpathos finns åtminstone två barnvänliga sandstränder. Dels sandstranden i Amopi (då bor man i Amopi eller Pigadia) och dels sandstranden i byn Lefkos, och då bor man lämpligen också i Lefkos eftersom det är en ganska lång resa dit varje dag om man bor i Pigadia.

Masse

PS Här kommer några bilder:

Lefkos

Lefkos

Amopi

DS

Senast redigerad av Masse den 2016-05-25 klockan 22:38.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-05-25, 22:45
urpe urpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 85
Standard Sv: Lefkas vs./eller Karpathos

Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-05-26, 22:24
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Lefkas vs./eller Karpathos

Varit på båda, dock var Lefkasresan för ungefär 16 år sedan
Men minns inga långgrunda sandstränder tyvärr...

Men vi var på Karpathos och i byn Lefkos för två år sedan, och det var fantastiskt ur barnsynpunkt! Sandstrand och långgrunt och liten by så inga gångavstånd.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT