Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2016-10-04, 08:06
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Bra och kunnig rapportering från din favoritö, Lissi. Du har bred erfarenhet från Grekland, mer än de flesta!
/ Jannis
Svara med citat
  #62  
Gammal 2016-10-04, 19:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Tack Ylva ochnJannis. Roligt att ni uppskattar dagboken. Den kopierar jag över I Word när jag kommer hem och sparar med bilderna jag tar. Kul att ha.

Idag vaknade jag tidigt och låg och läste en timme och såg sen när jag öppnade balkongdörrarna att det återigen var strålande sol...inte så varmt ännu, men vindstilla. Efter min vanliga frukost med yuoghurt och min medhavda specialblandning+ valnötter och honung och kaffe, så gick jag till stranden. Sista baddagarna kanske. Vet inte hur det blir med bad I Ermopouli och i Pireus.Varmt blev det allteftersom och efter knappt två timmar var jag fortfarande ensam förutom två kanotister som kom och la till. Ni som känner till Tinos kanske förstår att det är ganska ovanligt med kanotpaddling här. Jag hade dock fått nog av strand och bad och gick hem, duschade och la I en maskin tvätt...den torkade sen på nolltid medan jag gick en promenad och sen vilade. Lunchen blev liten, en Nisosöl med lite småplock. Ost, gurka tomat och nån röra.Sen kaffe I trädgården. I kväll har jag gått en lång promenad, men middag har jag inte orkat. En tiropita och halv retsina på balkongen räcker under stjärnhimmel. Linne även ikväll och cikadors sång.
Igår kväll när jag hörde av Nikoletas svärdotter hur dyra blöjor är här ( hon köper via nätet för halva priset) så bestämde jag mig för att blöjor fick bli gåvan I affären vid dagens inköp.
Det är så fint för det är många greker som handlar som också lägger varor I korgen.

Nu bara två hela dagar kvar här...hua!

Lissi
Svara med citat
  #63  
Gammal 2016-10-05, 10:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag har bara först en kväll, sen två heldagar och en morgon där så det är lugnt...Det blir nog bara Ermopouli och möjligen Kini med buss om det är badväder.
Aha, jag fick för mig att du skulle stanna längre. Då hinner du inte få hemlängtan till Tinos.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2016-10-05, 19:24
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Grattis i efterskott låter så härligt med cikador och sitta ute vid 23 med linne.Igår kväll hade vi -4 samma tid inte alls avis.Jag tror att jag övertog Lissiväder när vi var på Kefalonia men det var en fantastisk ö.Ha det fortsatt härligt/Susanne
Svara med citat
  #65  
Gammal 2016-10-06, 08:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Nu blir det sista rapporten från Tinos för denna gången. Fr om med I morgon blir det "Hälsning från Syros" 3 dagar.
Det känns kul att åka vidare och jag har haft nästan tre helt underbara veckor här. Inte en sekund har jag haft långsamt! Jag har nu framför mig 14 dagar med Syros 3 dygn och 9 dygn I Pireus, fast en stor del av tiden ska jag försöka få volontärjobb med organisationerna "Help your neighbor" och "O allos antropos" I Aten. Flyktingarna I Pireus är ju flyttade så TSV har för tillfället ingen verksamhet I Pireus/Aten. 6 dagar tänkte jag försöka ansluta och hoppas min knackiga grekiska räcker till. Men alla andra volontärer är antagligen duktiga på engelska. Man ska ju jobba, inte prata dessutom

För att inte få alltför stor längtan hit till Tinos redan meddetsamma så bokade maken åt mig en enkel biljett med SAS hit 29 mars. Själv bokade han till sig t o r 29 mars - 10 april. Jag stannar längre och bokar hemresa när jag tycker det är dags.Maj månad hemma är ju fin så jag kanske återvänder hem till Valborg...
Igår gjorde jag den längsta vandringen hittills här på ön.
Jag gick till Kionia först, knappt 4 km frånNikoletas. Där finna en taverna innan naturen tar vid så jag beställde en mugg kaffe och fick det och kaka till . Jag lyckades spilla på duken när jag kollade min karta och skämdes så. När jag skulle betala blev svaret, " no no on the house" kaló drómo! Dennan filótimo!

Jag gick sen till Ag. Romanos, runt alla uddar så nära havet som möjligt. Vandringskartan jag har är för gammal och stigarna inte underhållna och skyltade längre. Men det gick fint och lite klurigheter fick jag lösa efter vägen. Hus finns ute I ödemarken så vissa nya grusvägar finns tack och lov. För er som känner till Tinos kan jag nämna att jag gick förbi stränderna Pachia Ammos, Embros Daliscar,Balos, och Panousa, alltså runt alla uddar och bergskammar innan jag till slut nådde Ag Romanos...där åt jag min matsäck men badade faktiskt inte då jag glömt underbyxor att byta till efter badet och att gå utan I vandringsbyxor så lång väg tillbaks vågade jag inte Så hade jag hela långa serpentinvägen upp till stora vägen att gå 2-3km? Jättetråkig! Sen var det stora landsvägen som gällde.. 7 km till Chora enl vägskylt..Vandringsled tillbaks över bergen finns men jag hittade inte starten så det blev landsväg. 3 km hemifrån, I Kionia fick jag lift av ett ryskt par I hyrbil. Så trevliga! De har också vänner här.
Dryga 18 km blev vandringen.
Så bjöd Nikoleta på kaffe I trädgården och på kvällen blev det käk på Malamatenia.

Idag är det lite med moln, luftiga vita men fortsatt svag vind så det blir stranddag!
Ikväll blir det kväll ute, med först Clery och sen med Nikoleta efter sista färjan.

Tack från Tinos!

Lissi
Svara med citat
  #66  
Gammal 2016-10-06, 08:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 760
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Och TACK Lissi för trevliga rapporter!
Ha det så bra på nästa destination.
Ny resa bokad av mannen... Ja vad mer kan
man begära Vinstlott där...
6 grader och blåsigt nu i Jönköping. Brrrr...
/Kajja
Svara med citat
  #67  
Gammal 2016-10-06, 10:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 921
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Tack för Tinos! Lika härligt som vanligt att läsa dina rapporter och vädret har du också haft på din sida denna gång. Kanske t.o.m lite för varmt nångång?

Väntar ivrigt på rapporterna från Ermoupolis eftersom jag har för mig att den staden skulle jag gilla.

Ha en härlig sista dag på Tinos och fin färd till Syros.

/ Anne
Svara med citat
  #68  
Gammal 2016-10-07, 10:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tack från Tinos!
Tack själv!

Du har sannerligen haft en fin vistelse på din favoritö! Till och med vädret har varit på din sida! Grattis!
Svara med citat
  #69  
Gammal 2016-10-07, 12:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Vandringar jag avundas...men sol och hav och vanliga greker har jag ju gott om i allafall. Ha det så bra i fortsättningen!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT