Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2009-09-28, 15:16
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Måndag eftermiddag. 28 September.

Det blev en skön men en smula blåsig promenad denna förmiddag. Vi stannade först vid Fotis lilla fina taverna, den med de tre klassiska blå borden vid balustraden. Tavernaägaren genast fram att hälsa oss välkommen åter, samt förevisade ånyo det nu åtta månader gamla barnbarnet, hans ögonsten.

På stranden var det gott om solstolar men mycket få besökare. Vinden fungerade som sandblästrare för de tappra som härdade ut.
Framme vid Taverna Gorgona satte vid oss ner att klyva ett krus vitt. Strax såg vi
ute i sundet den gamla skorven Skopelitis komma gungande i de höga vågorna.
Vi tackade högre makter för att vi ej var passagerare på den vingliga färden. Detta
Rysansvärda flytetyg.
På hemvägen besökte vi systrarna Lindbergs lilla café Golden Sun för att få oss en
omelett samt att språkas vid en stund. Systrarna hade nåtts av beskedet att Brige ej
längre finns med bland oss.
När vi kom hem för siestavila visade termometern på 26 grader den kraftiga vinden till
trots.
Bilder från förmiddagspromenaden hiitar ni i galleriet under Naxos28september

Arne och Birgitta
Måndag eftermiddag 15.45
Svara med citat
  #102  
Gammal 2009-09-28, 15:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Nu får ni passa på att njuta av värmen för här hemma blåser och regnar det. För en kort stund sedan såg det ut som snöblandat mot mitt fönster men det var förhoppningsvis bara hagel. Tvär kontrast till den gågna helgens sköna värme.

Eva
Svara med citat
  #103  
Gammal 2009-09-28, 16:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Härlig läsning ni bjuder på! Jag följer er dag för dag, njuter av era berättelser och gläds åt att det snart är min tur....hoppas bara det inte blåser för förskräckligt på sjön!

HA det fortsatt gott!!

Lissi
Svara med citat
  #104  
Gammal 2009-09-28, 19:36
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Hej på Er!
Tokkörde hem från jobbet idag för att kunna läsa hur ni har det på Naxos, en av våra favoritöar. Härligt att höra att ni har det gott trots blåst. Det blåser rejält här hemma också men det är ju inga 26 grader precis... mer åt 13-14 sådär. Det är helt fantastiskt att få följa Er på vägen och läsa Era trevliga tankar och upplevelser. Det gör livet lite lättare att stå ut med tills det blir dags att åka ner igen. Ha det fortsatt gott!

MVH zakka
Svara med citat
  #105  
Gammal 2009-09-29, 09:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Tisdag morgon 29 September.

Ånyo en härlig morgon med vackert väder och 25 grader. Molntussarna uppe vid de höga bergen ligga kvar.
Under gårdagskvällen togo vi oss promenaden längs kustvägen i riktning Agia Anna. Vi stannade till vid Fotis taverna att beskåda solnedgången. Alltid lika vackert scenario man aldrig kunna bli mätt på.

Så vidare till Gorgona att spisa middag. Faktiskt rätt mycket folk, denna årstid till trots. En gammal bekant fann vi i kyparen ”Effektive Larsson”. Snabb som en vessla och alltid på väg, aldrig stilla, inga döda punkter. Larsson har jobbat på Gorgona i tre år nu.
Maten som vanligt suverän. Arne tog sin schnitsel och Birgitta en spagetti bolognese.
Med krus vitt fick vi en nota på 16 Euro. Klart godkänt.

Nu kyler det på under kvällarna. När vi kom åter till hotellet visade vår resetermometer på 18 grader och luftfuktighet runt 70 procent. Vi stannade till vid hempromenaden att inhandla ett ex av söndagens Aftonblad till svindyra 3,2 Euro.
Tidningen ska idag läsas snikigt bokstav för bokstav…

Bandbredden utmärkt. Bilderna ligga nu inne i bildgalleriet
Under rubriken kväll28september.

Idag ska vi vid lunchtid ta bussen in till Naxos Stad. Arnes vänstersandal är på väg att haverera och behöver som tidigare högersandalen omgående renovering. Arne ska även klippas. Mera troligt blir det också ett besök i ost- och kryddbutiken att bunkra lite kryddor inför hemresan.

Naxos tisdag morgon 10.15 Arne och Birgitta
Svara med citat
  #106  
Gammal 2009-09-29, 13:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 352
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi stannade till vid Fotis taverna att beskåda solnedgången. Alltid lika vackert scenario man aldrig kunna bli mätt på.
Instämmer till fullo!

Citat:
inför hemresan.
När tar denna underbara läsning slut?
Svara med citat
  #107  
Gammal 2009-09-29, 16:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Tror de åker hem på fredag.

Men om vi budar ner en tub räkost med express, tror du att de stannar en vecka till då? Det kommer att bli jättetomt i den här tråden
Svara med citat
  #108  
Gammal 2009-09-29, 16:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Tisdag eftermiddag 29 September.

Vi tog promenaden till busshållplatsen vid pass 11.20. Stannade till vid market att inhandla tvenne bussbiljetter a 1,4€ stycket. Bussföraren tillhandahålla ej biljetter. De turister som klevo på bussen och saknade biljetter, de fingo under övriga passagerares milda överinseende finna sig i att vid nästa market bli förpassade ut att giltiga färdbiljetter inhandla innan de fingo färden fortsätta…

Väl framme vid slutstationen styrdes våra steg direkt till den italienska tavernan just där hamnpiren börjar. Vi fick ett varmt väkomnande samt ett krus vitt med tillhörande mezes.
Just ja! För den som behöver en natts tillfällig övernattning i väntan på färja, då kunna vi verkligen rekommendera Hotel Okeanis just bredvid italienska tavernan. Huset ser lite ruffigt ut, men rummen är fina och mycket billiga. Finns ingen i receptionen, då är det bara att ringa det telefonnummer som finns angivet på dörren.

Så dags att ta turen upp till square att Arne frisera. Frisören välkomnade besöket och Arne kom ut tjugo minuter senare och tio Euro fattigare, men med prydligt hår.

Ja, sen iväg att med hjälp av diffus vägbeskrivning finna skomakarens verkstad.
Vi (Arne) gingo emellertid vilse och hamnade åt H-e nere vid St Georgestranden…

Så fick vi skrinlägga reparationen av vänstersandalen. Vi ställde i stället kosan till den fina ost- och kryddbutiken att därstädes inhandla vällagrad Naxosost, kryddor samt en stor portion kalamataaoliver av bästa kvalitet. Tvenne fina olivtvålar slank ävenså ner i kassen.
Hem slaskade vi taxi för åtta Euro. Ur ränselns ”rescue-kit-påse framtog Arne en bit galvaniserad järntråd samt superlimmet. Efter en kvart och några svordomar var sandalen om icke som ny, så i alla fall ånyo funktionsduglig.

En timmes siesta senare sitta vi nu att hamra denna rapport.

Naxos tisdag eftermiddag 17.30

Arne och Birgitta

Med fyra dagar kvar till hemresan.
Svara med citat
  #109  
Gammal 2009-09-29, 16:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi (Arne) gingo emellertid vilse och hamnade åt H-e nere vid St Georgestranden…
Don't mention the war! Det har jag också gjort en gång. Jag skulle inte till skomakaren men väl hem till rummet. Jag gick och gick och det enda jag kom ihåg var att jag bodde i ett vitt hus med blåa luckor. Till slut hörde jag ett "hallå, var har du VARIT?"

Det var ressällskapet som ropade från balkongen. Ä-N-T-L-I-G-E-N.

I ren tacksamhet gick jag FÖRBI huset för jag hittade inte ens ingången

Jävla Naxos

Det hotellet var lika svårt att hitta som utgången på färjan från Rhodos till Kos. Det är ett under att jag varit på Kos. Men det är en annan historia.
Svara med citat
  #110  
Gammal 2009-09-29, 19:41
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 261
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Arne du påminner lite om -70 talets MacGyver. Han som fixade allt med sin Schweiziska armekniv, silvertape och en gnutta genialitet ... medan du plockar fram lite galvaliserad järntråd,superlim och ett gäng svordomar.

Lilla sjöborren som bara väntar på nästa kapitel.
Svara med citat
  #111  
Gammal 2009-09-29, 20:06
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Arne du påminner lite om -70 talets MacGyver. Han som fixade allt med sin Schweiziska armekniv, silvertape och en gnutta genialitet ... medan du plockar fram lite galvaliserad järntråd,superlim och ett gäng svordomar.

Lilla sjöborren som bara väntar på nästa kapitel.

Hahahaha,

Vilken skön kommentar! jag fick mig ett gott skratt. Tack!

/Grimm
Svara med citat
  #112  
Gammal 2009-09-29, 21:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 261
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Glömde skohornet!
Svara med citat
  #113  
Gammal 2009-09-30, 09:28
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Naxos onsdag morgon 30 September.

Enastående fint väder även denna dag. Vinden har nu avtagit, ja, det är snudd på vindstilla och resetermometern visa allredan på 26 grader. Under gårdagens kväll riktade vi kursen mot den taverna vi besökte i förrgår, Anesis-Spiros. Där kunna faktiskt Birgitta beställa ”halv portion” av sin Carbonara, och detta till halva priset.
Mycket ovanligt.

I morse kom hotellägaren Vaggelis att byta några ord med oss. Han mönstrade Arnes egenhändigt lagade vänstersandal samt dömde genast ut denna lagning såsom ”Icke professionellt utförd” samt att lagningen näppeligen förmenade hålla till solnedgång. Arne ska därför med hotellets minibuss nu vid lunchtid tvångsförflyttas till skomakeriet…

Under eftermiddagen ska vi berätta lite mer om vårt hotell och dess faciliteter.

Just ja, i går afton fick vi ett mail från Olympic Airways vari de förmälde att vår avgångstid nu på fredag från Naxos till Athen ändrats från 11.00 till 09.30. Helt ok för oss, men utgår flygbolaget från att alla utländska turister medför dator med Internetuppkoppling??? Vi har ju även uppgett mobilnummer i samband med att resan bokades och betalades.

Medgiva bandbredden kommer lite bilder i galleriet under rubriken 30septnaxos framöver.

Arne och Birgitta
Klockan 10.20 Naxos
Svara med citat
  #114  
Gammal 2009-09-30, 09:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 352
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Just ja, i går afton fick vi ett mail från Olympic Airways vari de förmälde att vår avgångstid nu på fredag från Naxos till Athen ändrats från 11.00 till 09.30. Helt ok för oss, men utgår flygbolaget från att alla utländska turister medför dator med Internetuppkoppling??? Vi har ju även uppgett mobilnummer i samband med att resan bokades och betalades.
Det lär vara några som missar planet. Tur att ni har datorn med er!

Njut nu av den sista tiden!
Svara med citat
  #115  
Gammal 2009-09-30, 15:13
agnlar agnlar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 42
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Precis samma sak hände oss och jag är tacksam att datorn var med. Har dom inte hört talas om sms?;-)
Svara med citat
  #116  
Gammal 2009-09-30, 15:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det är ett under att jag varit på Kos. Men det är en annan historia.
Men ÅH snälla, sen när vi behöver tröst då Arnes och Birgittas rapporter är slut KAN vi inte få den historien då???

Lissi -som skällt ut sin chef idag....riktigt kul! Jag ska ju ändå sluta
Svara med citat
  #117  
Gammal 2009-09-30, 16:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Onsdag eftermiddag 30 September.
Varmt idag. Vi noterade 29 grader vid elvatiden i förmiddags och flydde ut på baksidan av studion, en loftgång där skön svalka rådde.

Lite om Hotel Prokopios nu. Vaggelis föräldrar ägde ett stycke land för jordbruksändamål ute vid Ag. Prokopios. I början aav 1970-talet började det dyka upp Hippies i området. De efterfrågade natthärbärge och tilldelades dylikt i ladan. Så uppfördes en radhuslänga av enklaste slag med fyra rum och lika många bäddar i varje. Torrtoalett på bakgården där det även fanns en utedusch, vattenkran samt en enkel gasolspis. Hotellnamnet inregistrerades hos myndigheten.

Efterhand påbörjades bygget av det nuvarande hotellet. Inga lånade pengar. Utbyggnaden skedde i takt med inkomsterna från uthyrningen. Så kom bilvägen till i slutet av 70-talet och då accelererade turistströmmen.
Med tiden byggdes också systrarnas hotell. Ett till Ioanna och ett till Dimitra. Stackars Dimitra drabbades för fyra år sedan av cancer och avled kort därefter, efterlämnade make och två små töser.

Nu står hotellet klart i all sin prakt. Ett trettiotal studios med köksutrustning och AC. Det finns därtill fem dubbelstudios för stora familjer. Så finnes en liten servering som ser till att den som vill kan få frukost till priset 5 Euro per vuxen. Barnen gratis. Det serveras även lunchrätter av god kvalitet och till mycket bra priser.
Hotellet har egen interaktiv hemsida. Hotellet håller mellanprisklass och med en servicenivå icke av denna världen. Det är dock klokt att förboka boende på detta Hotell enär det med åren kommit att bliva mycket populärt.

Den kommande vintern har Vaggelis därtill satsat på åretruntöppet i en del av hotellet. Den del där receptionen är belägen. Sex studios har försetts med värmeelement där skön värme kommer från en oljepanna i källaren. Detta är ett test han prövar för första gången. Förhandlingar pågår med ett biluthyrningsföretag om att låta en bil ingå i rumskostnaden. Det finns över 1000 hyrbilar på ön att samla damm vintertid.

Bilderna från gårdagens tur till Naxos Stad samt lite bilder här från vårt Hotell ligga nu inne i galleriet under Naxos30september.

Naxos 30 sept klockan 17.20

Arne och Birgitta


Svara med citat
  #118  
Gammal 2009-09-30, 19:27
eva kambiti eva kambiti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 2
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Hej pa er Birgitta och Arne!
Jag foljer allt era turer runt ovarlden....tur att nagon har koll pa tider vad det galler bade bat o flygtider. Sista veckan har det vart hektiskt runt olympics "oron" o nast in till alla flyg har fatt andrade tider oavsett var an man flyger ifran. Som Janne sa - Manga kommer missa sina flyg.....
Hoppas ni far ett skont avslut pa resan och sjalv kommer jag inte trampa svensk mark igen forran den 7! Det far duga! Trevlig host pa er alla!
Svara med citat
  #119  
Gammal 2009-09-30, 20:50
Marouli Marouli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 62
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Hej!
Även om jag själv varit i Grekland 4 veckor i år känns de som många fler tack vare "snabbdagboken"
Flera öar och ställen som man själv längtar tillbaka till har man ju kunnat besöka via dagliga anektoter och bilder! Tack för det

Som ögonvitttne till båda Inkfish`s ovan beskrivna situationer kan jag intyga att speciellt irrandet rund på färjan var obeskrivlig.Hon dök upp både här och var på däck ock i trappor innan hon till slut kom av båten precis innan den lade ut.Hon hade dessutom viktig packning med sig till oss som vi glömt hemma så vi var MYCKET tacksamma när hon till slut vacklade av ,fortfarande något förvirrad Tror inte att orientering är hennes starkaste gren om jag säger så
Marouli
Svara med citat
  #120  
Gammal 2009-09-30, 21:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snabbdagbok från höstresan.

Citat:
Ursprungligen postat av Marouli Visa inlägg
Hon hade dessutom viktig packning med sig till oss som vi glömt hemma så vi var MYCKET tacksamma när hon till slut vacklade av ,fortfarande något förvirrad
Även du, min Brutus...

Nästa gång får han klara sig utan badbyxor (eller leta i det östtyska hittegodset på Patmos garden)




(Lissi: ja, du har nog redan fattat.... Paret Marouli skulle ta emot mig på kajen på Kos så jag gick ut på akterdäck för att vinka. Och färjor... Jag hatar färjor! Höger och vänster byter liksom plats hela tiden, för oss som föddes utan rumsuppfattning är det en mardröm.

Så när jag vinkat färdigt och skulle gå ner till landgången som jag såg fällas ner nedanför så hittade jag inte dit! Hur jag än gick så kom jag ut genom nya dörrar hela tiden men ingen ledde till landgången.

Och för paret Marouli på kajen så jag ut som göken i klockan som dök upp än här, än där och det var naturligtvis skojigt en stund men du vet ju snabba grekiska färjor är att komma iväg igen så det blev lite pinknödigt där på slutet...

Men av kom jag, i sista stund. Med badbyxor)

Nu ska jag kolla Arnes nya bilder. Det glädjer mig på något vis att han bor i ett gammalt radhus för hippies
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT