Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-06-16, 11:14
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Överföringar

Nej jag tycker den stora frågan är varför det skulle finnas pengar inne i banken om det är slut i bankomaten...

// Malin
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-06-16, 11:18
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Nej jag tycker den stora frågan är varför det skulle finnas pengar inne i banken om det är slut i bankomaten...

// Malin
Ja, det inlägget är det roligaste i denna tråden
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-06-16, 11:32
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Helt överens med Monica. Jag kan för allt i världen ej se finessen med att öppna ett konto i Grekisk bank enkom för att från den svenska banken föra över pengar dit.

Alla måste ju ändå vara medvetna om att det är dyrt - mycket dyrt- att föra över pengar mellan svensk bank och bank i utlandet. En enkel kontroll ger vid handen att man vid varje överföringstillfälle får betala en avgift på sådär 200 Sek.

I sanning ett dyrt nöje.

Arne
Jag för med jämna mellanrum över pengar från ett konto i Nordea till ett konto i Alfabank i Grekland för att betala räkningar via autogiro.
Detta gör jag själv via internet och den enda kostnaden är 3,00 EUR per tillfälle, endast den mottagande banken tar betalt.
Varför skulle det kosta 200:- ?

Birgitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-06-16, 12:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Överföringar

OK, du har nog rätt. Jag kollade på bankens hemsida och fann prisangivelsen därstädes. Men, det var priset vid transaktion "över disk"

Med direktöverföring via nätet är det säkert det pris du angav.

Arne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-06-16, 13:35
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Överföringar

De gånger jag fört över pengar från mitt kto i Icabanken till min fd hyresvärds kto i grekisk bank har jag betalat 50 sek för transaktionen. Vad jag förstått kan jag i den banken inte föra över pengarna via internetbanken utan måste anlita personlig service.
Gunilla
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-06-16, 15:02
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Ja du säg det!
Kanske för att vare sej frugan eller jag vill springa upp till Sverige varje gång pensionen kommer för att hämta den.
Jag har förtidspension och vet att försäkringskassan gärna skickar den till ett utländskt konto om man bor utomlands, men har föredragit att bara ta ut direkt från det svenska (ICA-) kontot över bankomat. Det har fungerat utmärkt, och jag vet att det är det billigaste sättet.

Bankerna tar skyhöga avgifter om man öppnar ett konto bara för transitering av utländsk valuta. Åtminstone var det så i Tjeckien där jag bodde i tre år.
Nu har det också kännts lite osäkert att öppna ett konto på en grekisk bank när man inte vet om det blir strejk, eller om banker kommer att gå i konkurs. Här i Chania, Kreta, finns det många banker och fullt med bankomater. Har alltid funnits pengar i bankomaterna, trots några mindre strejker förra året.

Jag har gjort en överföring till grekisk bank, till min hyresvärds konto, och det var till Nationalbanken, det gick fort och var problemfritt, men det kostar minst 100SEK i avgift om du ska betala öven mottagarens kostnader, annars får ju han mindre pengar än tänkt
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-06-16, 15:10
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av dettis Visa inlägg
Jag för med jämna mellanrum över pengar från ett konto i Nordea till ett konto i Alfabank i Grekland för att betala räkningar via autogiro.
Detta gör jag själv via internet och den enda kostnaden är 3,00 EUR per tillfälle, endast den mottagande banken tar betalt.
Varför skulle det kosta 200:- ?

Birgitta
Hur är det mellan Nordea & Eurobank?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-06-16, 15:40
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Överföringar

Jeg overfører fra norsk bank til greske AlphaBank, og så sant man bruker SWIFTcode og IBAN-nummer, og altså overfører selv via nettbank, koster det bare noen kroner.
Det er overføringer uten IBAN og SWIFT som blir så dyre.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-06-16, 16:13
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Överföringar

Bankerna får inte ta ut höga avgifter för transaktioner inom EU...varken när det gäller överföringar eller uttag i bankomat.Det finns regler för det som skyddar dig som EU-medborgare från dessa avgifter....det skall inte vara någon skillnad för dig som EU-medborgare vilket EU-land du befinner dig i och gör transaktioner.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-06-16, 17:45
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Överföringar

Har man eiendom i Hellas eller er fast bosatt der så tror jeg det blir noe upraktisk å ikke ha en konto i en gresk bank. Har som tidligere nevnt kjøpt hus i Hellas, og betalt underveis som byggingen har utviklet seg og benyttet gresk advokat til å representere meg i alle henseende. Han ordner med skattedeklarasjon, betaler strøm og vann, og jeg gir ham fullmakt per mail til å ta ut penger/betale regninger fra min greske konto som jeg funder via min norske eurokonto.Det koster ikke noe å ha en eurokonto i egen bank og jeg kjøper euro når kursen er gunstig og betaler med norske kroner. Alt gjøres på nettet og det er helt feil at dette er dyrt, og det vet jeg de facto! Bruker sågar den svenske banken Handelsbanken!
Overføring til gresk bank koster ikke mye og uttakene er gratis når man har konto her.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-06-16, 21:13
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Har man eiendom i Hellas eller er fast bosatt der så tror jeg det blir noe upraktisk å ikke ha en konto i en gresk bank. Har som tidligere nevnt kjøpt hus i Hellas, og betalt underveis som byggingen har utviklet seg og benyttet gresk advokat til å representere meg i alle henseende. Han ordner med skattedeklarasjon, betaler strøm og vann, og jeg gir ham fullmakt per mail til å ta ut penger/betale regninger fra min greske konto som jeg funder via min norske eurokonto.Det koster ikke noe å ha en eurokonto i egen bank og jeg kjøper euro når kursen er gunstig og betaler med norske kroner. Alt gjøres på nettet og det er helt feil at dette er dyrt, og det vet jeg de facto! Bruker sågar den svenske banken Handelsbanken!
Overføring til gresk bank koster ikke mye og uttakene er gratis når man har konto her.
Jag tackar dej för dina ord mouche! Det har varigt ett evigt bombande fra alle håll om att sätta in pengar så kan grekerna ta ut dom och att man blir ruinerad mm men det har varigt motigt förr i världen och det har styrt upp sej till slut.
Folk ska vara så drastiska och vad jag märkt så är dom flesta inte boende ens i grekland utan bar folk som kommer o går och om dom förlorar 1 euro så är det katastrof.
Jag har folk som är bofasta både norrmän finska svenska o greker och dom målar inte upp saker hälften som alla andra gör.
Ha det Kämpe grett og klem fra mej og min pige.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-06-17, 11:26
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Hur är det mellan Nordea & Eurobank?
När jag överför pengar själv via Nordeas internetbank till Ethniki (Nationalbanken) betalar jag endast 10 kr, då jag överför till eget konto.

Yvonne
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-06-17, 12:19
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Överföringar

Er du helt sikker på at du ikke blir belastet noe på din greske konto for denne oveføringen?
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-06-17, 13:11
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
När jag överför pengar själv via Nordeas internetbank till Ethniki (Nationalbanken) betalar jag endast 10 kr, då jag överför till eget konto.

Yvonne
Detsamma för mig, men även när jag gjorde/gör överföringar till andra konton i Ethniki.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-06-17, 18:39
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Er du helt sikker på at du ikke blir belastet noe på din greske konto for denne oveføringen?
Helt säker!!

Yvonne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT