Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-20, 11:26
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Min trädgård.........


.......Ser ut som jag vet inte vad! Mer som ett "plockepinn" av armeringsjärn (som håller upp nätet) än trädgård. Med tre "trädgårdsmarodörer" (hundarna) på gården så är det inte lätt att få något att växa upp ifred. Puff (hittevalpen) har sviter efter sin hemska tid i buskaget och vill gömma allt ätbart han kommer över. Vilket innebär att han kryper in bland växterna och kräver stora hålor. Avsaknaden av regn under vintern gör ju sitt till också. Det är snustorrt i backen. Få se nu om det spritter till lite i trädgården efter det lilla regn vi fick nu i dessa dagar.

Jag har några stoltheter i rabatten i alla fall och det är mina änglatrumpeter! För drygt två år sedan var de endast frö som blev ner petade i jorden. Nu är de giganter med massor med blommor! Jag undrar hur höga det varit om jag inte kapat den en meter i höstas!
Dessa avkapade grenar stack jag ner i jorden lite här och var på gården. Inget förarbete eller kontroll på om det var lämplig jord eller så utan bara rakt ner. Döm av min förvåning när alla grenarna nu växer förfullt och har fått ett bra rotsystem (jag har kollat någon). Helt otroligt och roligt! Det skall bli kul och se om de kommer att blomma. Nackdelen är ju att gården blir igen växt av änglatrumpeter om de blir lika stora som moderplantorna. Inte kan jag slänga någon heller, det har jag inte hjärta till! Någon (eller några) skall jag ge bort i höst när regnet kommer. Det är så att jag har lika stort hjärta för växter som för djur. Vilket innebär att klipper jag någon växt så har jag väldigt svårt att bara slänga grenarna som jag klippt bort. Min lilla syster är jätte glad för det! Hon brukar få ett gäng sticklingar, främst från pelargonierna varje vår med posten.

Gissa om det doftar gott om kvällar och tidiga mornar av dessa fantastiska blommor!




Pepinon är jag stolt över också. Den växer också så det knakar och är nu fylld med kart. Om ett par veckor kan jag(och hönsen) börja äta dem. Hörde av min dotter (som jobbar i Frukt&Grönt) att ni får betala ca 20:- styck för dem i Sverige och att de då är bara hälften så stora som mina, hutlöst dyrt.

Pepinon har vackra blommor också.




Blomstänglarna på vindruvorna är stora fina. Hoppas bara att de klarar sig från sjukdommar. Jag vill inte gärna spruta dem även om det går att behandla med ekologiskamedel.

Vindruvorna från tidigare år.


Penssionsfrukten blommar också men de behöver ett bättre ställe att sitta på för att ge frukt. Jag får tänka på det när vi skall flytta till vårt nya pojekt. De har jag också drivit upp från frö.



Det är mycket nytt som jag fått lära mig om att odla i det här klimatet. Mögel och sniglar är nog de värsta fiendena. Allt får i princip mögelsjukdommar och det är svårt att stävja. Förrutom att man kan bespruta så får jag vara noga när jag vattnar så att växten får så lite vatten på sig som möjligt. Växten måste få tid att "torka sig". Den mest lämpliga tid punkten att vattna är tidigt på morgonen och helst endast var tredje dag. Inte oftare utan hellre då mycket vatten. Sniglarna är det bara att plocka varje dag och om jag har aska så kan jag trö det. För aska tycker inte sniglarna om.

Det finns något i jorden också som älskar att äta upp rotsystemen på växterna. Favorit växten är rosor. Jag vet inte hur många rosor jag har köpt och efter en kort tid så "faller" de ihop. När jag ryckt upp dem så är det bara mer eller mindre en pinne kvar! Förutom rosenbusken så fanns här en "vanlig" gul ros. När jag klipper den så tar jag grenarna och bara sticker ner i jorden. Detta gör jag när det börjat regna på hösten. När dessa rotat sig, vilket de nästan alltid gör så klarar dessa "ohyran" som äter rotsystemen! Varför har jag ingen aning om.

Ett exemplar av mina ned stuckna pinnar av den gula rosen.


I vintras fick jag mina första grapefrukt på trädet, sex stycken blev det super goda! Just nu är det 16 kart på trädet men så många orkar trädet inte bära. Varje frukt vägde drygt 650gram. tror ni jag har hjärta att plocka bort några? Nej, det finns inte en chans att jag gör det! Jag får göra stöttor i stället. Det är svårt nog att plocka bort de kart som blir dåliga.

Grapen när den blommade. Trädet är inte stort inte!


Det finns andra klassiska växter i min trädgård som fikon (gröna och blå), mandarinträd, apelsin, citron, mullbär m m.






Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-20, 11:52
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Min trädgård.........

Tjusigt Agda

Jag såg inte ett enda armeringsjärn.
Var hittade du frön till Änglatrumpeter(Datura). Jag har letat men våran blomhandlare har påsar men inga bilder på påsarna och all text på grekiska.
Din trädgård ser ju jättefin ut. Jag har ungefär samma saker men nästan oätbara grapefrukter. De smakar som en extra sur citron. Jag har däremot fått frön från en växt på Naxos, Kitrin. Den skulle du prova och göra likör på.

Uffe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-20, 11:55
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Min trädgård.........

Tack för dom underbara bilderna! Önskar min trädgård i Uppsala såg likadan ut

/Ulrika
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-20, 12:15
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Min trädgård.........

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Tjusigt Agda

Jag såg inte ett enda armeringsjärn.
Var hittade du frön till Änglatrumpeter(Datura).

Jag har däremot fått frön från en växt på Naxos, Kitrin. Den skulle du prova och göra likör på.

Uffe
Gjorde allt för att slippa få med dem på bilderna!
Jag köper de mesta fröerna från Sverige (Impecta).
Den växten låter spännande, har du något foto på frukterna?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-20, 12:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Min trädgård.........

Härliga trädgårdsbilder. Klart dina änglatrumpter kommer att blomma det är en väldigt blomvillig växt som fort kan likna en skog även på en norrländsk balkong. Har du några kannor i din trädgård? De brukar blomma så fint i Grekland och jag är speciellt förtjust i den röda låga sorten med gult i blomman med namnet Lucifer. Hur en så rar växt har fått detta namn är för mig en gåta.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-20, 12:20
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Min trädgård.........

Åh, vilka underbara bilder!
Jag kan riktigt tänka mig doften ifrån de fantastiska änglatrumpeterna, jag fullkomligt älskar dem!

En sådan trädgård skulle man ha...suck...

Är bara LITE avundsjuk!!!

/Katta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-20, 12:23
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Min trädgård.........

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har du några kannor i din trädgård?

Eva
Nej det har jag inte men jag har en daglilja som påminner stark om lucifer.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-20, 12:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Min trädgård.........

[QUOTE
Den växten låter spännande, har du något foto på frukterna?[/QUOTE]

Kitronlikören görs inte på frukterna, som smakar illa, utan på bladen.
Frukterna påminner lite om citroner i utseendet och de jag sett har varit gröna.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-20, 12:58
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Min trädgård.........

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Den växten låter spännande, har du något foto på frukterna?
Här kan du läsa om och se bilder på Kitron. http://mysite.wanadoo-members.co.uk/...wers/naxos.htm Som Eva skrev är det skalet man avvänder vid likörtillverkningen, det är väldigt tjockt och fruktköttet utgör bara en mycket liten del av den stora frukten.
Tack så jättemycket för de vackra bilderna från din trädgård!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-20, 13:32
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Min trädgård.........

Aha, är det den som de här äter det vita må tro! De ser just ut så där och blir jättestora har jag sett i en trädgård påväg till Charakopio.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-20, 14:47
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Min trädgård.........

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Gjorde allt för att slippa få med dem på bilderna!
Jag köper de mesta fröerna från Sverige (Impecta).
Den växten låter spännande, har du något foto på frukterna?
Det är inte dags ännu men återkommer i augusti när det finns frukt. Det är mörkgröna grapefrukter ungefär.

Uffe
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-20, 18:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Min trädgård.........

Avundas dig för de vackra blommorna. Mina pelargoner sköter sig som dom ska, men det är så otroligt hård mark här så fort det torkar opp på våren. Två nätters regn ska väl få växterna att överleva ett tag till. Det var ett skönt ljud att höra kluckandet och strilandet av regn ner i cisternerna.
När du nämner pepino är det alltså inte peponi? Vad är det för frukt? Ni har fler sorter än vi här i öster.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-20, 22:17
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Min trädgård.........

Pepino hör till potatis och tomatsläktet, smaken är en blandning av melon och päron. Den är cremgul med violetta ränder. Det är inte Peponi.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-21, 23:37
jonny jonny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Min trädgård.........

mamma mia vilken trädgård jag som ligger 100tals timmar i min skånska trädgård kommer alldrig i närheten, får sätta in övertalning till min fru att flytta trädgården
.......Ser ut som jag vet inte vad! Mer som ett "plockepinn" av armeringsjärn (som håller upp nätet) än trädgård. Med tre "trädgårdsmarodörer" (hundarna) på gården så är det inte lätt att få något att växa upp ifred. Puff (hittevalpen) har sviter efter sin hemska tid i buskaget och vill gömma allt ätbart han kommer över. Vilket innebär att han kryper in bland växterna och kräver stora hålor. Avsaknaden av regn under vintern gör ju sitt till också. Det är snustorrt i backen. Få se nu om det spritter till lite i trädgården efter det lilla regn vi fick nu i dessa dagar.

Jag har några stoltheter i rabatten i alla fall och det är mina änglatrumpeter! För drygt två år sedan var de endast frö som blev ner petade i jorden. Nu är de giganter med massor med blommor! Jag undrar hur höga det varit om jag inte kapat den en meter i höstas!
Dessa avkapade grenar stack jag ner i jorden lite här och var på gården. Inget förarbete eller kontroll på om det var lämplig jord eller så utan bara rakt ner. Döm av min förvåning när alla grenarna nu växer förfullt och har fått ett bra rotsystem (jag har kollat någon). Helt otroligt och roligt! Det skall bli kul och se om de kommer att blomma. Nackdelen är ju att gården blir igen växt av änglatrumpeter om de blir lika stora som moderplantorna. Inte kan jag slänga någon heller, det har jag inte hjärta till! Någon (eller några) skall jag ge bort i höst när regnet kommer. Det är så att jag har lika stort hjärta för växter som för djur. Vilket innebär att klipper jag någon växt så har jag väldigt svårt att bara slänga grenarna som jag klippt bort. Min lilla syster är jätte glad för det! Hon brukar få ett gäng sticklingar, främst från pelargonierna varje vår med posten.

Gissa om det doftar gott om kvällar och tidiga mornar av dessa fantastiska blommor!




Pepinon är jag stolt över också. Den växer också så det knakar och är nu fylld med kart. Om ett par veckor kan jag(och hönsen) börja äta dem. Hörde av min dotter (som jobbar i Frukt&Grönt) att ni får betala ca 20:- styck för dem i Sverige och att de då är bara hälften så stora som mina, hutlöst dyrt.

Pepinon har vackra blommor också.




Blomstänglarna på vindruvorna är stora fina. Hoppas bara att de klarar sig från sjukdommar. Jag vill inte gärna spruta dem även om det går att behandla med ekologiskamedel.

Vindruvorna från tidigare år.


Penssionsfrukten blommar också men de behöver ett bättre ställe att sitta på för att ge frukt. Jag får tänka på det när vi skall flytta till vårt nya pojekt. De har jag också drivit upp från frö.



Det är mycket nytt som jag fått lära mig om att odla i det här klimatet. Mögel och sniglar är nog de värsta fiendena. Allt får i princip mögelsjukdommar och det är svårt att stävja. Förrutom att man kan bespruta så får jag vara noga när jag vattnar så att växten får så lite vatten på sig som möjligt. Växten måste få tid att "torka sig". Den mest lämpliga tid punkten att vattna är tidigt på morgonen och helst endast var tredje dag. Inte oftare utan hellre då mycket vatten. Sniglarna är det bara att plocka varje dag och om jag har aska så kan jag trö det. För aska tycker inte sniglarna om.

Det finns något i jorden också som älskar att äta upp rotsystemen på växterna. Favorit växten är rosor. Jag vet inte hur många rosor jag har köpt och efter en kort tid så "faller" de ihop. När jag ryckt upp dem så är det bara mer eller mindre en pinne kvar! Förutom rosenbusken så fanns här en "vanlig" gul ros. När jag klipper den så tar jag grenarna och bara sticker ner i jorden. Detta gör jag när det börjat regna på hösten. När dessa rotat sig, vilket de nästan alltid gör så klarar dessa "ohyran" som äter rotsystemen! Varför har jag ingen aning om.

Ett exemplar av mina ned stuckna pinnar av den gula rosen.


I vintras fick jag mina första grapefrukt på trädet, sex stycken blev det super goda! Just nu är det 16 kart på trädet men så många orkar trädet inte bära. Varje frukt vägde drygt 650gram. tror ni jag har hjärta att plocka bort några? Nej, det finns inte en chans att jag gör det! Jag får göra stöttor i stället. Det är svårt nog att plocka bort de kart som blir dåliga.

Grapen när den blommade. Trädet är inte stort inte!


Det finns andra klassiska växter i min trädgård som fikon (gröna och blå), mandarinträd, apelsin, citron, mullbär m m.






[/quote]
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-05-22, 11:47
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Min trädgård.........

Åh vad inspirerande det här var! Vi måste ta itu med vår trädgård också. Det är en djungel av en massa oidentifierbara träd och nästan inga blommor. Det enda som är riktigt vackert hos oss är vårt enorma jasminträd som doftar underbart.

Herr Grek har börjat "påta lite i rabatterna" säger han och jag är nu riktigt orolig . Tur att jag åker ner på söndag för att övervaka det hela/påta lite själv.

Jag vill så gärna ha fikon i min trädgård! Är det svårt? Någon som vet?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-05-22, 11:50
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Min trädgård.........

Det är bara att knycka skott i från grannen och driva upp de i en kruka tills det är dags att plantera.

Uffe
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-05-22, 11:53
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Min trädgård.........

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Det är bara att knycka skott i från grannen och driva upp de i en kruka tills det är dags att plantera.
Tack för tipset .
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT