Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-12-09, 09:18
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2016, november och några dagar i december

Så var det dags att gnugga ”geniknölarna” igen, om de nu har funnits? Inte har jag något att skriva om heller, så jag får vänta några dagar till in i december för eventuell inspiration. Utanpå min knöl har det också börjat växa mossa!

November var ytterligare en fantastisk månad med temperaturer över 20 nästan varje dag. Det dröjde länge, innan shortsen byttes mot långbyxor och sidentäckena behövdes i sängarna. Då hade kretensarna redan haft täckjackor på i flera veckor. I månadsskiftet kom den nordliga vinden (8 Bf) och 10 mm regn piskade träd, hus och mark under ett dygn. Nu blev också nätterna kalla (som norrländska sommarnätter) och det kändes rått i vårt stenhus. Tänk om man kunde spara sommarens överskott av värme till vintermånaderna!

Efter många år i ”hälsans tecken”, då enbart idrottsskador drabbat mig + lite hjärtflimmer på senare år, hade jag i mars nödgats börja att medicinera. Det var blodförtunnande och blodtryckssänkande som krävdes för att förhindra hjärtrusning och stroke. I oktober fick jag akut besöka sjukhuset i Ierápetra för att häva en infektion. I samband med det togs ett blodprov, som visade att jag haft högt blodsocker i 3 månader. Nu äter jag ytterligare en drog för att hålla blodsockret på normal nivå. Daglig kontroll krävs men mätare, remsor och nålar är gratis här. Eftersom det hände i Grekland, fick jag mätare både av läkaren och på apoteket i vår by. (Jfr. två nationaldagar!) Det är ”kroppsfabrikens förfall” i väntan på …! Frågar man mig hur jag mår, ljuger jag och säger att jag mår ”kalá”!

Eftersom ”bonussonen” Akram inte hade förnyat sitt pakistanska pass, behövde han resa till Aten och besöka sin ambassad. Han hade länge gruvat sig för resan, men till slut hade vi lyckats övertyga honom, att det var en förutsättning för uppehållstillstånd efter 12 år på Kreta. Han tog färjan en söndagskväll, uppklädd och fin, från Heraklion till Piréus. För att undvika eventuella poliskontroller tog han taxi direkt till ambassaden. Där var 6-7 personer före i kön innan det blev hans tur. För att förnya passet behövde han få en blankett ifylld i ett yttre rum och samtidigt lämna 5 €. Trots hjälp blev beskedet när han återkom, att blanketten var fel ifylld och han fick en ny för ytterligare 5 €. Detta upprepades fem gånger, hela tiden med svaret från den kvinnliga tjänstemannen: ”Blanketten är inte korrekt ifylld”. Han hade bett om hjälp utan att lyckas och bara förnedrats. Nu var hans tålamod slut och trots hans timida och mjuka framtoning, blev det nog en del hårda ord, innan han lämnade ambassaden. Upprörd över den dåliga behandlingen, gick han hela vägen till Piréus, vilket tog 6 timmar, innan han tog nattfärjan hem. När han sedan satt i bussen mot Ierápetra, var det poliskontroll i Neápolis. Skulle han nu åka fast utan pass och uppehållstillstånd? Ett antal albaner som satt runt honom, fick visa upp sina 3-månadersbevis på att de fick stanna och jobba. Men ingen kontrollerade Akram. Besviken, lurad på pengar, men ändå lycklig, var han åter i byn för nya jobb. Nu har han kontaktat advokat i Aten. Fortsättning följer, men nästa år!

Den 3 november var vi 6 st. som gjorde ett besök på en taverna i grannbyn Férma. Ett långbord var dukat bredvid vårt och där satte sig under kvällens lopp boende från de närliggande byarna, alla försedda med en flaska av årets egenhändigt producerade vin. Det är tradition att samlas denna dag för provsmakning och bedömning. Vi vid grannbordet fick naturligtvis också smaka. ”Sheriffis” (den f.d. polisens) vin var bäst och fylligast tyckte vi. Nästa gång vinet dricks är på nyårsafton efter mognad, om de nu kan hålla sig ända till dess.

Den 15 november kunde vi för första gången höra det surrande ljudet av olivplocknings-maskinen. Det är alltid ”Dáskale” som är först, eftersom han har så många områden och träd att skörda. Han jobbar inte själv, utan tar alltid hjälp av en alban, som gör hela jobbet ensam. Samma dag öppnades olivfabriken. Denna dag var också Obama i Aten och höll ett fantastiskt tal till den första demokratiska statens ättlingar. Vi kommer nog att bli ganska trumpna av amerikanska presidenttal de närmaste 4 åren. Reptilhjärnan lär inte vila. Borde han inte alltid vara kopplad till en lögndetektor?

En lördag överraskade oss Nifikó med att berätta, att hon ville följa med oss till marknaden. Hon hade samlat kraft och köpbehov under ett halvt år. Hon klarade den långa marknadsgatan bra, men var förstås trött efteråt. Det var många kassar med frukt, grönsaker, plantor, skor, kläder och fisk att bära efteråt från bil till hennes hus.

Vår närmaste granne Geórgios ligger nu på sjukhuset i Agios Nikólaos och är magopererad. Pelagia reser till honom varje dag och har t.o.m. bett oss om hjälp för transport till Ierápetra. Vi ställer gärna upp och nu i ryggläge kan Georgios inte förhindra det. Även dottern, som sagt upp bekantskapen med pappan, har hälsat på hos honom.

I Ierápetra mötte vi en för oss obekant man, som hade en t-shirt med Marilyn Monroe-motiv på sig. ”Har du en så vacker kvinna” frågade jag. ”Ja det har jag, men du skulle se alla de andra jag har”, blev svaret. Spontan humor är alltid bäst!

I vår lilla trädgård har vi plockat jordgubbar. Det har vi aldrig lyckats med tidigare i december. Det brukar var snö då i södra Norrland.

Söndagsluncherna fortsätter. I Míthi var det extra internationellt. 17 st. sammanlagt av svenskar, tyskar, schweizare, engelsmän men bara en grek. Alla väl mättade och många fyllda av vin till en kostnad av 10 € p.p.

Det känns som om jag har tappat den humoristiska tonen i mina brev och mest ser problem. Det måste bero på den på grund av ålder minskande mängden testosteron och ökandet av kvinnliga hormoner! Någon som har en tanke? (Nu får du på käften, säger Ylva).

Var glad! Du har bara ett liv! ”En sur kemist har ofta dåliga baskunskaper”, brukade jag säga till mina elever en gång i tiden, när syra-bas-begreppet behandlades. Transformering till dagens tillvaro: ”En sur turist som ej tycks något veta,
har säkert ej ett dugg läst på om Kreta”.

Nu önskar jag er en Fridfull Fröjdefull God Jul och ett likadant Gott Nytt År!
/Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-12-09, 10:35
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, november och några dagar i december

Tack för rapporten, jag tycker nog att du har en hel del humor kvar. Men stackars "bonusson" som blev så illa behandlad av sin ambassad.

Och God Jul och Gott Nytt år till dig & co också!

Väntar på nya rapporter nästa år.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-12-09, 12:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, november och några dagar i december

Visst åker mina mungipor upp gång på gång när jag läser det du skriver Jannis! Du lyckas få läsningen trevlig även om det finns sorgesamma inslag i det du förmedlar. Tack för rapporten!

God Jul och Gott Nytt År till er alla!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-12-09, 12:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, november och några dagar i december

Du har ju massor att berätta! Lokalfärgen är underbar. Jag har lite av liknande upplevelser , allt är inte roligt och soligt. Dock är det bitar av vårt liv, och somligt kan vara intressant att dela med sig av.

Idag skiner solen och katterna vet precis var det är skönast att ligga. Och jag ska göra en pepparkaksdeg, det är åratal sen sist.

Ha det så bra på sydsidan!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-12-09, 13:06
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, november och några dagar i december

Du har ABSOLUT inte tappat den humoristiska gnistan, J-E!!!
Birgitta (på ett hotellrum i Arlanda stad för fortsatt resa imorgon)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-12-09, 17:27
Ia Löfquist Ia Löfquist är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2015
Ort: Ierapetra, Kreta
Inlägg: 12
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, november och några dagar i december

Aj, aj, aj! Då får vi fortsätta hålla tummarna för Akram!
Uppsök läkare i Sverige, kanske du slipper medikamenterna! Här är de ju "pillertokiga"...
Ha det gott!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-12-13, 15:45
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, november och några dagar i december

Jag tror det är rätt tid att byta Kreta mot Sverige nu. Inte ni andra, men vi! I morse skulle vi ta motionsrundan och lite mörka moln närmade sig från norr. Efter en kvart ändrades dugget till spöregn. Det var bara att vända om, kryssa bland pussar och floder och väl hemma ta av sig de dyblöta kläderna. Det har tagit hela dagen att torka dem. Tack och lov har vi avfuktare och handdukstork.
Nu vet vi att temperaturen ska sjunka till under 10 i natt med nordlig storm. Väskorna är packade (nästan) och vi ser fram emot morgondagens flyg. Vantar och mössor finns i ytterklädernas fickor. De måste säkert användas i Jämtlands huvudstad!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT