Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Fysimeras naturhörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-03, 09:12
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Kreta matfestival

I Rethymno firar man just nu drygt en vecka lång festival för Kretamat (Cretan Diet Festival). Det vimlar av folk i stadsparken från solnedgången till småtimmarna. Det är kretensisk mat som presenteras här tillsammans med olika jordbruksprodukter, handarbeten samt framtidsutsikter. Varje kväll bjuder även på musik, folkmusik med folkdanser, både lokala berömdheter från ön och kändisar från fastlandet. Jag strosar runt här en kväll och söker efter intressanta utställningar och smaker.

Varje festivaldag ägnas till några kretensiska produkter eller till presentationer av olika arbetssamfund. Idag har man lyft upp produkterna som tillverkas av johannesbrödsbaljornas mjöl, carob-mjölet, samt kaktusodlingen. Igår pratades det om kretensiska viner, imorgon om honungen. Den sista festivaldagen på lördag har man som tema för kvällen framtidens matlagning med forntida ingredienser, speciellt just med johannesbrödsmjölet utan att glömma olivoljan. Då skall det vara medlemmar från Kreta köksmästarnas förbund (Chef´s Club of Crete) vid sleven.

För barnen finns det specialprogram varje dag: igår berättade man med hjälp av teatern hur man skyddar havssköldpaddor, morgondagens pjäs berättar varför det är viktigt för hälsan att äta honung. Idag sitter ett trettiotal barn och vuxna och lyssnar på ett föredrag just om johannesbrödsträdet. Många i publiken känner till Arkadi Biral, Kretas egen Coca cola som till stor del får sin sötma och arom ifrån carob.

Jag strosar mellan utställningsstånden tidigt på kvällen, det finns några få besökare här så här dags. Senare när musiken börjar strömmar det in hundratals människor som söker sig runt estraden. Mellan utställningsstånden finns även då bra med plats, musiken är det som drar lokala människor hit.

Men det är klart: många av de utställda produkterna är välkända för de lokala människorna. Små osterier bjuder på smakbitar, några vinproducenter är här även ikväll och bjuder på några glas av sina produkter, det finns flera lokala småföretagare med tvåltillverkning av olivoljan samt raki, dakos-skorpor och olivolja.

Nu hittar jag tre intressanta, nya och färska företagspresentationer! Den äldsta av dessa är Escargot de Crete, ett företag som odlar och tillverkar konserver av kretensiska sniglar, företaget har fungerat i sex år. Creta Carob som tillverkar carobmjöl har malt johannesbrödsbaljer i tre år och den sista nykomlingen på Kretamat-branchen är företaget Gea Creta som koordinerar och utvecklar odlingen av fikonkaktus, företaget har funnits nu i ett års tid.

Escargot de Crete exporterar sina produkter i stor utsträckning till Frankrike, exporten väger så pass mycket att även namnet på företaget är franskt och betyder förstås Kretas sniglar. Man odlar sniglar i stora växthus i byn Latzimas som ligger mellan Rethymno och Iraklion. Man lagar konserver av sniglarna med olivolja i glasburkar och smaksätter dem med vitlök och persilja, med citron och timjan eller med ättika och rosmarin.

Bakom utställningsståndet står Stavroula och Maria, de bjuder gärna på smakbitar av snigelprodukterna och berättar hur det i sniglarna finns många nyttiga näringsämnen, bland annat så pass mycket omega3 fettsyror att man kan jämföra sniglar som föda med fisk. Ytterligare innehåller sniglarna bra med mineraler. Dessa sakkunniga kvinnor berättar att man på Kreta åt sniglar redan under stenåldern, och att om man nu äter mycket sniglar runt Medelhavet så är det på Kreta man äter mest av dem per invånare.

Otroligt, men det verkar som bakom varje utställningsstånd står minst en Maria, bakom Creta Carob-ståndet står två Marior! Carob-mjöl med mycket protein har man malt nu i Argiropoli i tre års tid. Utvecklingen av nya produkter pågår hela tiden och nya produkter skapas hela tiden. Den nyaste är en tjock kräm som man kallar för nutella, en kräm som liknar jordnötsmör. Annars finns det skorpor, kex, makaroner, sirap, tvål – carob-mjölet ger mycket möjligheter

På Kreta växer otaliga johannesbrödsträd, i första början har man inte behövt plantera dem. Man har samlat trädets baljor i århundraden, under svälttider har man kokat gröt på dem, senare har de blivit näringsrik grismat. Nu har man vänt blicken bakåt till egen historia och carob-mjölet anses vara en framtidsprodukt på Kreta. Maken till en av dessa Marior skall plantera 2000 nya johannesbrödsträd. I företaget ser man in i framtiden, det är barnen som får ta över produktionen sedan när de nya träden ger skörd: det tar minst 15 år före man kan räkna med ordentlig skörd från dem.

Även i detta stånd känner man till sin egen produkt: carob innehåller mycket kalcium, mer än mjölk. Här säljer man även krossade carob-baljor som man kan brygga kalciumhaltigt té. När de krossade baljorna blir mjuka kan man äta dem som snacks. Detta kross exporterar man redan till arabländer där man äter det som lätt proteinrik mat under Ramadan.
Maria och Maria bjuder på söta kex och inviterar att göra en visit till Argiropoli kvarnen. Jag får en stark känsla av att här litar man på den äkta kretensiska produkten. Jag berättar hur jag på min vårvisit till ön Samos träffade på carob-produkter på några affärer. Även på Samos visste alla: allt carob-mjöl kommer från Kretas Argiropoli.

I nästa utställningsstånd hälsar den glada och vänliga Chrisoula Stangaki mig hjärtligt välkommen. Hon är agronom och rösten för Gea Creta. Detta företag koordinerar fikonkaktus, fikonopuntias (Opuntia ficus-indica) odling och produktutveckling. Detta är något riktigt nytt! Chrisoula berättar gärna om det ettåriga företaget som just nu fungerar som rådgivare och handledare för odlarna samt planterar nya kaktusar. Med i detta projekt finns 150 odlare på olika delar av Kreta, det odlade arealet är sammanlagt 47 hektar. All kaktusodling är från början biodynamiskt.

Den mjuksöta frukten av fikonkaktus innehåller mycket antioxidanter, kalcium och magnesium, och näringsämnen sägs öka motståndskraften.
– Kunde jag bli en kaktusodlare med min lilla täppa? Frågar jag Chrisoula. – Självklart, Gea Creta kommer på platsen, bearbetar och förbättrar jordmånen, ger råd och handledning. Man måste vänta några år före man kan plocka frukten, första årens råa frukt plockar man bort för att ge plantan möjligheten att bli så kraftig som möjligt. Man planterar kaktusar antingen som sticklingar direkt i jorden eller i krukor där de först får slå rot och planteras först då i jorden. Så konstigt som det låter så måste man noga vattna dessa kaktusplantor. De Musse Pigg -kaktusar som växer vid vägkanten klarar sig utan bevattning, de odlade måste man sköta väl. Chrisoula rekommenderar att besöka företagets hemsida http://www.geacreta.com/en/ där man kan få mera information av kaktusodligar på Kreta. Nästa dag skickar hon mig några bilder från kaktusfälten, de två följande bilder av tagna av henne.

Utvecklingsarbetet för produkter av fikonkaktus pågår, just nu söker man olika idéer. Med stor sannolikhet kommer man att tillverka kaktusmarmelad, möjligen torkade kaktusfrukter, kanske kaktusglass. Och vem skulle inte ha gissat detta – kaktusraki!
Fikonkaktus kom till Medelhavsområdet under medeltiden från Mexsiko och växten har anpassat sig väldigt bra till detta klimat. Frukter av fikonkaktus har man ätit redan många århundraden på Kreta. Chrisoula berättar om några familjer på Akrotiri-halvön som några tiotals år sedan fick sina huvudsakliga inkomster från fikonkaktusfrukter. Nu håller man på och organiserar odlingen och gör den officiell. Denna frukt har smaken av framtiden.

De nya vindarnas unga kvinnor, som jag träffar här ikväll, verkar lita på framtiden. I varje företag rör sig dock en medelålders man i bakgrunden, pratar där i sin mobil, pratar med bekanta, sitter och tar en kaffe eller ett glas raki. När jag tilltalar dem skjuter de fram de unga kvinnor för att föra företagets tal och presentation, för att svara för den entusiasmen och kunskapen som man förnimmer här. Utan att polarisera saken mera kan man inte undvika att märka detta: i dessa innovativa kvinnornas händer finns en bra bit av Kretas framtid.

Kvällen har blivit mörk, de stora eukalyptusträden i stadsparken avspeglar ljusen från hundratals lampor som man har hängt i buskarna runtomkring, musiken har börjat. Mer och mer folk strömmar in för att lyssna kvällens trubadurer. Jag promenerar sakta till bilen, hör ända till parkeringen de starka rytmerna från estraden.

Kretahälsningar
Anna / Fysimera
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-03, 09:16
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Kreta matfestival

Åh så trevligt!!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-03, 09:29
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Kreta matfestival

Hej!
Tack Anna och Olle nu har jag också fått vara med på marknaden. men saknar alla dofter och att kunna få gå runt och provsmaka.
Rolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-03, 10:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kreta matfestival

Tack för denna fina rapport! Låter väldigt bra, sånt där gillar jag!

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-03, 23:54
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Kreta matfestival

Tack för ett fantastiskt och väldigt intressant reportage!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-04, 01:15
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kreta matfestival

Det är så mycket av sånr här som ska fram till alla och framför allt turister då de inte har några val. Vi ska ut med allt det orena och in med det riktiga igen.Turister går all lura länge, men inte för alltid. Och det är väl böttre att börja nu!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-04, 06:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kreta matfestival

Verkligen intressant! Jag undrar lite om kaktussorten, är det den oerhört taggiga eller har man hittat någon annan art som är lite snällare?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-04, 08:30
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Kreta matfestival

Tack för en härlig beskrivning av den utställningen. Bra att få höra om så mycket nytänkande, eller nygammalt kanske jag ska säga.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-04, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta matfestival

Tack Anna för att jag också fick gå på marknad.

Mycket trevligt. Skulle så gärna vandrat runt där på riktigt.

Det där med kaktusarna var väldigt intressant. Hoppas att det går bra för dem.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-04, 13:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Kreta matfestival

Så bra att du var på plats Anna och att du gjorde det fina reportaget från Rehtymnon, så att vi andra fick veta mer.
/ Jannis, johannesbrödsplockare sedan många år tillbaka.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT