Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-19, 13:39
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Botaniska parken och natten ...


Atens lunga är den mäktiga och gamla "nationalparken" , den botaniska. Parlamentet ligger i ett hörn framför denna . I parken finns en grod-damm som var full med grodlarver.




En gammal bekant. Det här trädet kännetecknas av stammen flyter ut på marken som en elefant-fot.





Parken är plats för kontemplation och inspiration.







Som synes har träden vårdats väl långa tider.








Loppmarknaden sträcker sig med sina förgreningar mot gatan Ermou. Där fanns rebetiko-stället på ett hörn omgivet av plasttält och gaslampor i taket.
Efteratt ha gått vilse i stadsdelen nedanför, mot gasverket och Keramikou, slutade kvällen lyckligt på denna taverna. Man kan tala om "kung för en kväll", så trevligt var det.
Om man ser ut över gatan står det " sex & dvd shop " målat på fasaden, och på andra sidan gränden " SOHO " och män framställda som lejon som ställt sig på bakbenen, om det kan vara till hjälp för någon.






På fastlandet kastar man alla servetter mot dom man tycker om-.





Senast redigerad av lugnagatan den 2014-03-19 klockan 13:54. Anledning: natten
  #2  
Gammal 2014-03-19, 14:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Botaniska parken och natten ...

Hoppsan! Jag var inte ute nattetid...men i parken har jag gått både förr och senare.

Min man, smågrabb, jagade småfågel med slangbella där i efterkrigstidens svält-Aten, och blev tagen och slagen av polisen (som konfiskerade slangbellan).

Jag och min svenska väninna promenerade där med barnvagnarna. Söndagsfina pappor gick till lekparken med söndagsfina barn. Amerikanska barn med BERMUDAS-okänt i Grekland då- fick mig att vilja klä min flicka så modernt. På Aigli-kaféet kunde man se fint folk, men också vi fikade där ibland. På Zappeion var det ibland konstutställningar och sådant.

Vi hade en släkting som jobbade i parken, han gillade att se när turisterna norpade vad de trodde var apelsiner- som var beska pomeranser...

Jo, den parken är Atens lunga, bokstavligen.
  #3  
Gammal 2014-03-25, 20:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Botaniska parken och natten ...

Håller med om att parken är en oas i Aten. Det är verkligen härligt att gå in där när man tröttnat på all trafik.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT