Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-27, 12:52
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Vill ha värme nu!

Snart är det april och inte har vi sett till någon värme ännu frånsett någon dag här och där. Det är dax nu tycker jag, växter och djur!

Djuren är i fullgång med att producera ungar. Det är det ända vårtecknet känns det som.
Fem små kycklingar har sett dagens ljus. Två hönor ligger och ruvar. Kajsa Anka lägger ett ägg om dagen och har gjort i ordning tre reden. Hon går nog i ruvar-tankar.
Kanariehonorna bygger bo förfullt och provligger dem mellan varven
Två små gulliga kaninungar börjar försiktigt leta sig fram. De tycker nog att det är lite kallt fortfarande för det blir inga långa stunder utanför boet.

Trädgården ser rätt tråkig ut. Det var ju frost som tog "död" på det mesta. Några växter försöker åter hämta sig. Stackarna, en tuff sommar och isig vinter! Stormarna i helgen bröt sönder olivträden.
Det som ger en liten känsla av vår är fikonen.Träden är fulla med liv och små små frukter.

Jag har gjort lite citronsaft på de få citroner som klarat sig. De ser så fina ut utvändigt så delar man på dem och de är tomma pga frosten. Jag tror inte det är något som är så känsligt för frost som citroner. Vilken tur att jag tog med en hel kasse till Sverige så de där hemma kan njuta av dem! Säkerhetsvakterna titta lite konstigt på mig när de genomlyste mitt handbagage som bara bestod av citroner. Måste ju förgylla deras dag också!

Solen gör några tappra försök att tränga igenom molnen hoppas den lyckas. En liten stund i alla fall så jag kanske kan ta eftermiddagsfikat ute. Gå runt lite och titta, kanske upptäcka att ett nytt litet liv är pågång på någon växt.
Jag älskar våren med allt nytt liv som kommer i dess fotspår!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-28, 08:06
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Vill ha värme nu!

[QUOTE=Agda;121834] Vilken tur att jag tog med en hel kasse till Sverige så de där hemma kan njuta av dem! Säkerhetsvakterna titta lite konstigt på mig när de genomlyste mitt handbagage som bara bestod av citroner. Måste ju förgylla deras dag också!



Oj vad jag känner igen mig här.. brukar alltid ta med mig hem apelsiner och citroner från de egna träden när jag varit nere vintertid, och alltid får man undrande blickar från personalen på flygplatsen.

Camilla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT