Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2013-09-27, 09:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fredag 27 September. Naxos

Imponerande mängd rätter i köket för att vara så sent på säsongen! I Faros på Sifnos möttes jag ofta av "Du får ursäkta men vi har inte så mycket mat nu, det är så sent..." Säsongen på Sifnos verkar kortare än på många andra öar, de verkar satsa helt på slutet juli och augusti.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2013-09-27, 09:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Jag tycker också det är många rätter....där hade man ju kunnat variera sina intag rejält!

Lissi
Svara med citat
  #43  
Gammal 2013-09-27, 11:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fredag 27 September. Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Imponerande mängd rätter i köket för att vara så sent på säsongen! I Faros på Sifnos möttes jag ofta av "Du får ursäkta men vi har inte så mycket mat nu, det är så sent..." Säsongen på Sifnos verkar kortare än på många andra öar, de verkar satsa helt på slutet juli och augusti.
Så var det även för 10 år sedan. Vi var där dagarna runt den 11 sept och tavernorna i Kastro hade börjat stänga och i Faros var det inget vidare utbud alls. Jag kräver inte så mycket utan nöjer mig med vanlig grekisk husmanskost bara dom har zucchini i någon form i någon av rätterna.

Eva
Svara med citat
  #44  
Gammal 2013-09-27, 11:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fredag 27 September. Naxos

Nu finns det hela fem tavernor i själva Faros (alltså förutom taverna Apokofto, Chrysopigi och Fasolou).

Den nyaste, To Limanaki, hade det mesta på sin meny (som iofs inte var så stor ens från början, de satsar på kvalité istället för kvantitet). I övrigt var det Gorgona som var mest "välsorterad".

Taverna Chrysopigi, som jag gillar, stängde kl 19 redan fr o m andra veckan i september. Det var en liten missräkning.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2013-09-27, 13:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Gorgona det är väl stället nedanför Pension Irene där vi bodde. Vi satt ofta där nere till sent på kvällen. Jag gick väl hem i tid men sonen satt länge och pratade med kaptenen och de andra. Låter som det finns fler ställen än när vi var där.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2013-09-27 klockan 14:11.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2013-09-27, 13:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Aha, är det det som är Pension Irene. Jag har inte sett något ställe med en sådan skylt. Antingen finns det inte kvar eller så har de bara ingen skylt.

Ja, Gorgona är det som ligger precis där trappan mot Aperanto och Thalatta börjar/slutar. De har faktiskt ruskigt god mat, trots att de bara marknadsför sig som snackbar. De har full meny och jag åt många vällagade rätter där.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2013-09-27, 13:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Fredag 27 September. Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Den nyaste, To Limanaki.
Var ligger den?
Svara med citat
  #48  
Gammal 2013-09-27, 14:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fredag 27 September. Naxos

Där bussen vänder, allra först när man kommer ner till Faros, på höger sida.

Det är en finare taverna med betoning på fisk, pappan i familjen fiskar all fisk själv. Jag åt mycket gott där men var i slutändan lite besviken på bemötandet, det är första stället jag känt att jag nog fått sämre service för att jag äter ensam (och då åt jag ändå en del middagar som spräckte 30€-gränsen).

Bilden på fisksoppan kakavia i kameratråden är från To Limanaki.

Senast redigerad av inkfish den 2013-09-27 klockan 14:55.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2013-09-27, 15:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Aha, är det det som är Pension Irene. Jag har inte sett något ställe med en sådan skylt. Antingen finns det inte kvar eller så har de bara ingen skylt.

Ja, Gorgona är det som ligger precis där trappan mot Aperanto och Thalatta börjar/slutar. De har faktiskt ruskigt god mat, trots att de bara marknadsför sig som snackbar. De har full meny och jag åt många vällagade rätter där.
Jag vet inte om det fanns någon skylt när vi bodde där. Paret som ägde stället bodde nere och gästerna uppe. Vi delade på terassen med den härliga utsikten. Kanske det fanns en lägenhet under oss med egen balkong. De som hade stället pratade ingen engelska och min grekiska är ju inte så bra. Brukar luta mig mot dottern men hon hade åkt hem så det var bara sonen och jag kvar den sista veckan på resan. Tror att ägarparet bodde i Aten på vintern och i Faros över säsongen. Vi gillade också maten på Gorgona och åt alltid frukost där samt även lunch eller middag ibland.

Eva
Svara med citat
  #50  
Gammal 2013-09-27, 19:59
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Jättekul att läsa om eran resan till Naxos. Vi var där i somras och bodde också på Agios Prokopios Hotell hos Effie och Vaggelis. Vilka fantastiska trevliga människor dom är! Vi var och åt på deras nya hotells Roof top restaurang och hade en underbar kväll! Vilken utsikt och fantastisk service. Maten var väldigt gott och inte alls dyrt. Servitören hjälpte även barnen att titta på månen och stjärnorna i deras telescope.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2013-09-28, 08:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag 28 September. Naxos

Lördag 28 September. Naxos

Samma oförskämt vackra väder denna lördag. 20 grader vid pass klockan sju, och därtill vindstilla.

Vid tretiden igår eftermiddag äntrade vi lokalbussen att fara in till Town. Busstickets måste inhandlas i market enär ingen försäljning sker ombord. Biljetterna betingade pris av 1,6 € pp enkel resa. Väl inne i staden uppsökte vi först krydd-och ostbutiken uppe i backen att botanisera i det enorma utbudet.

Så promenaden ner till ”The Waffle House” att köpa strutglass. Butiken gräddar sina egna strutar samt tillreder själva sin glass. Det finns ett stort utbud av olika smaker och kulörer.

Så var det dags att stega in på den fina tavernan nästgårds. Nu vidtog hårda förhandlingar mellan Arne och Birgitta, förhandlingar där saker kallades vid sina rätta namn. Vi hade att i samförstånd lösa frågan om måndagens transport med färja till Katapola/ Amorgos.

Tvenne alternativ fanns för handen. Dels en highspeedfärja vid namn Aqua Spirit som för 13 € pp skulle ta oss till Amorgos med avgång 10.10 och ankomst 12.30, dels fanns en gammelfärja, en veritabel rostburk vid namn Express Scopelitis, som avgick vid tvåtiden och skulle – om Gud ville- vara framme vid halvniotiden på kvällen. Biljettpriset på rostburken var hälften gentemot snabbfärjan.

Förhandlingen avlöpte sålunda att vi inhandlade biljetter till Aqua Spirit… Nöjd Arne genast ut att inhandla tvenne biljetter i Travel Agency vid hamnstråket


Vi hade ju planer på att ta trebussen upp till Chalki, men den hårda värmen parad med nästintill vindstilla gjorde att vi avblåste den turen.

Hem till Hotellet med fembussen. Aftonens middag fick bli på Öhrns Hörn. Nu glesar det ut alltmer med turister i området. Vi var i princip ensamma på tavernan. Middagen inklusive ett krus vitt stannade på femton Euro.
Öhrns Taverna är rena menageriet. Tvenne prydliga tavernahundar, trenne ankungar under uppfödning i en fågelbur. Kantänka det nästa år finnes roasted Duck på matsedeln? Så finnes de obligatoriska, och ständigt hungriga tavernakattorna.

Hem för balkongsittning i den ljumma sensommarkvällen. Behagliga 24 grader visade termometern vid pass klockan 20.00.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Fredag 27 September”

Nu klockan nio denna dags förmiddag visar altantermometern behagliga 24 grader. Kanske det är en övergång till lite svalare väder? Vi hoppas på det. Strax ner till strandtavernan att söka havsbris och ett krus vitt.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #52  
Gammal 2013-09-28, 09:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lördag 28 September. Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
[FONT=Arial]

Så promenaden ner till ”The Waffle House” att köpa strutglass. Butiken gräddar sina egna strutar samt tillreder själva sin glass. Det finns ett stort utbud av olika smaker och kulörer.

Arne och Birgitta
Precis som Glassiären i Karlskrona då!

Lissi
Svara med citat
  #53  
Gammal 2013-09-28, 09:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

JAG INGER MITT VOTO MOT ORDET "ROSTBURK" när det gäller Express Skopelitis!!!!! Men jag fick ge beroende på bättre båttider.

Tyvärr hade ost - och kryddbutiken ingen havssalt. Någon som vet var man kan köpa det på Naxos? Inget inköp av kryddor, då dom flesta vi har hemma (och kvar) är inköpt därstädes.

Glassen på glasseriet var bara SÅ GOD! Våfflan också.
Birgitta.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2013-09-28, 20:02
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Härligt att följa er resa. Vilken härlig värme också. Vi är sådana personer som älskar att vara på stranden i många timmar och bada och bada hur mycket som helst. Längtar när ni beskriver hur varmt och skönt ni har det.

Ha det fortsatt bra.

Carina
Svara med citat
  #55  
Gammal 2013-09-28, 20:23
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Synd att ni missade Madame Sköldpadd.Ser verkligen fram emot era beskrivningar av Titika och Amorgos! Kramar!
Svara med citat
  #56  
Gammal 2013-09-29, 09:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 29 September. Naxos

Söndag 29 September. Naxos

Vacker men småkylig morgon. Ynka 17 grader vid pass halv sju denna morgon. Alltfort klar himmel och en livgivande sol som nu arbetar sig upp över Naxos höga berg.

Under gårdagen kunde vi konstatera att det uppenbarligen denna sommar utgått ett påbud – om icke från Pontius Pilatus – så i alla fall från Prefekturan i Naxos Stad att nasarna får begränsa sina försäljningsrutiner. De nordafrikaner som kränger DVD-filmer och CD-skivor samt annat bråte bland tavernagästerna, har i princip helt försvunnit från stadsbilden och stränderna.

Här vid Ag Prokopiosstranden och dess tavernor har vi endast sett tre kinesiska massörer, därtill en nordafrikan som kränger piratkopierade märkesväskor samt en klockskojare. Alla dessa håller dock uteslutande till på stranden. Inga säljförsök på tavernorna.

Vi såg att det inne i Naxos Town var kemiskt rent på ambulerande nasare. Det är en välgärning.

Igår vid tiotiden på förmiddagen nödgades vi ånyo fly från altanen. Den småkyliga morgonen hade snabbt ersatts av hård sol och stark värme. Det fick bli en rask promenad ner till trottoarian att finna svalka. Inledningsvis fungerade havsbrisen, men vid tolvtiden försvann även brisen, och det blev hett under markisen också. Det blev att hemåt vanka och dra fart på studions AC att taga tidig siestavila. AC-n är en välsignelse i dagar som dessa.

Vid fyratiden när hettan lagt sig en smula och vinden återkommit gick vi upp till Fotis att ett krus klyva vid ett av uteborden. Nu blåste en skön havsbris. Vi passade även på att samtala med Herr Fotis samt hans dotter och barnet. Dotterns tama gås hade olyckligtvis blivit manglad av en lastbil i våras.

Tavernan hade denna sommar haft god beläggning avseende såväl tavernabesökare som hyresgäster i rummen. Dock var det betydligt färre grekiska turister än normalt.

Vid sextiden tog vi femminuterspromenaden till Öhrns Hörn att dinera.
Birgitta valde en bakad potatis med fyllning av bacon, ost och svamp. Arne tog en köttgryta med mycket möra och goda köttbitar. Notan landade på 15 € inklusive kruset vitt.

Nu trappas säsongen ned. Vi var de enda gästerna från klockan sex till åtta, när vi gick hem att fixa mat åt våra väntande hotellkattor. Tidig nattning med AC redan klockan 20.30.

Under söndagens eftermiddag är det sista chansen att fara upp till Chalki, men prognosen är svagare än en kommunal budget. Detta enär det även idag är vindstilla och termometern redan nu vid halv tio visar på dryga 28 grader. Det får strax bliva en promenad ner till vår trottoaria att förhoppningsvis finna svalka.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Lördag 28 September”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #57  
Gammal 2013-09-29, 12:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Fast Arne ni äter så tidigt att de flesta har nog inte kommit vid 20-tiden eller är det väldigt annorlunda numera när det inte är så många grekiska turister?

Eva
Svara med citat
  #58  
Gammal 2013-09-29, 14:52
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 29 September. Second opinion



Söndag 29 September . Second opinion

Enär vi i morgon måndag ska avresa i arla morgonstund skickar vi här i förskott dagsrapporten för i morgon.

Vi gick ut att svalka finna vid tiotiden idag. Olidligt hett på vår altan med 29 grader allredan klockan tio!

Ner till vår livgivande Trottoaria att svalka från havsbrisen erhålla. Nu börjar det verkligen se ödsligt ut på stranden. Kan det vara ett femtiotal strandstorar utställda? Turisterna äro fåtaliga. På vår trottoaria lade man ej ens ut menyböckerna inför lunchen.

Hemåt vid ettiden att snabbt dra fart på AC-n. Termometern på altanen visade på 30,9 grader!

Efter vederbörlig skön siesta ut att i altanens skugga njuta hotellvyn samt samspråka med Vaggelis, Effie och Vaggelis föräldrar. Vi eforo att Vaggelis nu stänger ”The roof garden” på nya hotellet i afton, och vi inbjöds att intaga ett finalglas Ouzo vid halvsjutiden.

Då går vi först till Öhrns Hörn att äta middag. Vi när en förhoppning att Cykladvinden hittar upp till såväl Öhrns Hörn som Vaggelis Roof Garden i afton.

Vaggelis syster, Ioanna verkar hålla på att höststänga sitt Hotel nu.

Vi har lagt in dagens bilder i galleriet under ”Söndag 29 September”

Bilden på statyn av fiskarhustrun vid inseglingen till Katapola kan skådas här ovan. Bilden är tagen för dryga femton år sedan när Arne jagade upp Birgitta vid halvsjutiden på morgonen att i den uppgående solens strålar fånga en vacker bild av statyn…

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #59  
Gammal 2013-09-29, 17:33
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Re: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Tusen tack för hjälpen med hotellnamnet!
Har varit på resande fot några dagar med dålig uppkoppling, därför har tacket dröjt.
Tack också för dom fina rapporterna o fotona, det värmer här i höstkylan.
Ha en fortsatt underbar resa!
//
KR
Svara med citat
  #60  
Gammal 2013-09-29, 19:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Ja, ni verkar då ha det härligt. Hade gärna haft 30 grader nu!

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT