Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-01, 15:06
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Visst finns det eldar som ger röken.

Jag kan bara berätta hur det var i min by och även i området runt om under mina år.Under åren jag bodde där så lärde jag känna massor med greker och invandrare som jobbade och verkade stadigvarande i Grekland, några ytligt andra väldigt intimt och resten därimellan.Jag bodde ju i landsbygden där de var bönder eller småföretagare till den största delen.Det är nu fyra år sedan, just innan början på den stora krisen.Jag vill också säga att det förändrades väldigt mycket under de år jag bodde där,det hände otroligt mycket.

Jag kan börja med skatterna:Att betala skatt de ville de absolut inte göra! De kunde inte fatta att vi i Sverige betalade 30% i skatt och accepterade det.De frågade ofta "varför,varför går ni med på att betala så mycket i skatt?" Att köpa varor och tjänster utan kvitto var mer regel än undantag både i affärer och utanför. Kvitto i affärer kom under de senare åren och började i de större affärerna och i tex Kalamata för min del.
Många många löner betalades svart.Jag fick själv lön svart,betalade hyra utan kvitto,köpte tjänster utan kvitto, köpte djur,foder och andra varor utan kvitto. Detta var alltså ett krav från uppdragsgivare,hyresvärdar och säljare att det skulle ske utan kvitto.
De som handlade hos grossister,handlade väldigt mycket till sig själva privat (hände att de "fixade" varor även till mig) som de drog av på sin verksamhet.
Låter det märkligt? Inte ett dugg...just så har det också gått till i Sverige också innan vi har fått det otroliga kontrollsystem vi nu har (det kommer nya hela tiden här för att försvåra skattesmitning). Ett kontrollsystem som saknades i Grekland.
De berättade för mig att om jag köpte mark 4000kvm eller mer så kunde jag köpa en pickup som jag slapp betala skatt för,jag räknades då som bonde och pickupen ett jordbruksredskap som var nödvändig och därmed skattebefriad.
 
Är grekerna lata? Jag tyckte ju att det var en rätt behaglig lunk att byn inte vaknade till liv förrän mellan åtta och nio på förmiddagen för att sedan somna in igen mellan 14 och 17.Då efter 17 var det ju inte tal om arbete utan då gick gubbarna till krogen eller cafét,tanterna förberedde kvällsmaten.Detta gällde unga som gamla.
Eftersom detta då inte var något stort område för turister så var det inget högt tempo eller belastning för dem som jobbade i affärer,tavernor,krogar,hotell m m. Det tillbringade oftast väldigt många timmar under sommaren på jobbet det gjorde de men hårt arbete....nja det vill jag inte påstå.Det fanns gott om tid att sitta ner och prata med gäster och andra.
Hade man hantverkare hemma (inte bara hos mig utan även i hus som jag vaktade eller hos grannar) för att göra ett jobb så kom de kanske vid åtta-nio, började med att dricka frappe sen startade arbetet.Kunde kanske tro att de höll på senare då på dagen/kvällen men det gjorde de inte.
Den period då de verkligen slet det var under olivskörden.Då var det också mycket som stod på spel om de inte fick skördat i rätt tid.Även då var det en och annan som inte avtod sin vila mellan 14-17.

När jag fick jobberbjudandet att vakta,öppna och stänga turisthus så erbjöd jag några grekisker, först en av de allra närmaste sedan skickade jag frågan vidare att ta jobbet eftersom de var arbetslösa men de ville inte ha det trots att det var bra betalt.Fick inte riktigt klart för mig varför de inte ville....bara lite rynkande på näsan....de kunde ju liksom dela upp husen så att de hade olika områden om det var svårt att transportera sig till husen...men nej de ville inte.
Jag vet också döttrar som inte fick ta jobb,ens hos sina släktingar på tavernor eller hotell för sina fäder för att det blev för sena kvällar. Då var döttrarna runt 25 år.

Visst kan denna "behagliga lunk" i byn, dessa moraliskainslag och "skatteplanering" få oss att se det som lathet och skattesmitning och är dessa eldar som ger rök.Jag tror inte att min del av Grekland tillhör den lilla klick i landet som det är/var så.Medans det i städer och på större turistorter är något helt annat och fungerar inte alls på samma sätt. Därför kan vi inte utesluta det ena för det andra och säga att "det är fel" och det "det rätta".
Det finns en mix i Grekland som är rätt extrem, för att landet har utvecklats så otroligt olika att det är svårt att riktigt fatta att olikheterna är så stora inom landet.
När jag kom till byn i början på 2000-talet....då fanns det en som hade dator i byn förutom jag....idag har varenda unge(dom) dator...det kan jag se via FB. Att sätta sig i ett flygplan var något som var skrämmande och helt otänkbart när jag kom dit...nu har jag sett att flera av dem flygit iväg till semesterorter.Jag blir glad när jag ser att deras värld har kommit att bli mycket större och sträcker sig utanför byn och grannbyarna....både psykiskt och fysiskt.

Tillslut,jag älskar Grekland och grekerna....men det är som med ens barn....man slutar inte älska dem för att de gör ganla handlingar ibland....det är handlingen man inte tycker om....man måste kunna se när ens barn gör fel för att kunna hjälpa dem göra rätt....just för att man älskar dem!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-01, 16:25
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 232
Standard Sv: Visst finns det eldar som ger röken.

Tack för en intressant läsning om hur livet fungerade i "din" grekiska by -även i många andra byar.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-01, 22:41
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Visst finns det eldar som ger röken.

Du forteller om et hverdags-Hellas utenfor allfarvei, slik du kjenner det og med nyanser. Altså uten å generalisere. Men du sier at 'sånn k a n det være', selv om dette er ting mange helst ikke vil kaste lys over.

Noe kjenner man jo fra turistområder, lavere regning om man betaler kontant og en høyere sum om man betaler med kort. Veldig sjelden godtas kortbruk. Faktisk har jeg bare opplevd at hotell i Athen, på Kalymnos og Antiparos uten videre har akseptert dette, ingen andre steder. Etter hvert har jeg forstått at man skal gå forsiktigere og mer diplomatisk frem.

I det transparante systemet jeg lever i, vil den jevne nordmanns inntekter og formue være så godt kjent for staten at 'unnaluring' av skatt ville være vanskelig. Jeg har lest et sted at den greske selvangivelsen er så komplisert å fylle ut, at man kan trenge eksperthjelp. Men det er kanskje ikke hele forklaringen på at man ikke rapporterer. Man har kanskje heller ikke erfart at velferd og samfunnsgoder må komme et steds fra. Med dagens sosiale og økonomiske krise er det mer til å forstå.

Senast redigerad av malou den 2012-06-01 klockan 22:48.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-07, 14:35
Antiparos Antiparos är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 20
Standard Sv: Visst finns det eldar som ger röken.

Tack intressant att läsa om. Nu krävs nog förändring om landet som vi tycker om skall räddas.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-09, 20:56
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Visst finns det eldar som ger röken.

Det var tänkvärt det du har skrivit. Mycket ligger nog i att man inte upplever att man får någon nytta av att betala skatt. Man tror(kanske med rätta) att det mesta går till korrumperade statstjänstemän och verksamheter. Men jag hoppas med hela mitt hjärta att man reder ut det. När vi kommer ner brukar vi alltid diskutera med dom vi känner om hur det kunde vara och vad man ska göra. Ofta blir det att man känner att vi "vet mer" än dom ute på öarna. Vi läser och tar del av information på ett annat sätt får jag en känsla av.
Men det finns mycket att göra!//Ingrid
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT