Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-10-26, 10:27
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Vinterjacka och solresa

Igår...
...köpte jag en vinterjacka
...bokade vi resa - det blev Kokkari, Blue Sea lägenhetshotell och charter

Visst, lite nördigt att vara ute så tidigt, men nu behöver vi inte tänka längre.

Idag...
...läser jag hotellrecensioner på nätet
(ömsom vin, ömsom vatten)

Trevlig helg på er!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-26, 11:50
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Grattis till er bokade resa.
Skönt att ha något att se fram emot.

Ni har gjort ett jättebra val. Kokkari är ett supertrevligt resmål och hotellet helt ok.
Om man gillar stränder med rund och fin klappersten (vilket jag gör) är Kokkari perfekt. Finns en lång strand mitt inne i byn direkt nedanför ert hotell, men de bästa stränderna, Lemonakia och Tsamadou, ligger bara ca. 20 min. promenad från byn, och här är det sällan något problem med blåst vilket det ibland kan vara på bystranden.

Trevlig resa.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-26, 13:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Igår...

Visst, lite nördigt att vara ute så tidigt, men nu behöver vi inte tänka längre.
TIDIGT?? Vi bokade februariresan till Aten redan 4 september och sommarresan juni/juli bara några veckor senare....
Jag mår som bäst med 1-2 flygbiljetter till Grekland liggandes i byrålådan

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-26, 14:06
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Mm,tycker också det är skönt att ha nåt liggandes på lut.Förra året bokade vi höstresa innan vi åkt i väg på våren,och resan som går av stapeln 29 maj 2008 bokade vi direkt vi kom hem i mitten av sept.Önskar för övrigt en trevlig helg och på söndag blir det ju "vinter"
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-26, 14:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Ni som bokat så tidigt att ni hittat billiga flygstolar med Apollo eller har ni bokat paketresor och andra bolag. Kollade för några dagar sedan och då gick det inte att boka oneway med Apollo.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-26, 14:36
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Tack Lopez, låter bra.

I somras var vår första utlandsresa tillsammans med barnen. Då tyckte vi att vi bokade tidigt när vi bokade i januari. Dessförinnan flera år innan barnen föddes och då gick vi in på en resebyrå två veckor innan vi skulle åka. Ospecificerat förstås. Att resa utomlands är en jättelyx för oss efter flera år av ganska knaper ekonomi.

Blue Sea blir nog bra. (Fast varför visar de inte poolen på bild? Hittade den på en tysk sida.) Vi har inga jättekrav på boendet. Det ska vara funktionellt.

I Votsolakia bodde vi på Pelagos (lägenhetshotell) och var jättenöjda. Enkelt, fräscht, bra personal, massor med katter, nära till strand, ca 1 km till Votsolakia centrum men det visste vi ju. Massor med restauranger ännu närmare.

Läget (pool för barnen, hav för mig) är viktigare än att hotellet är tjusigt. Tror att Kokkari kan vara roligare som plats än Votsolakia. Och så kan vi utforska ön mera. Nära till strand för nöddopp är det ju och andra fina stränder på 20 min. avstånd låter bra. Tsamadou och Lemonakia har många nämnt som fina stränder.

Aina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-26, 15:18
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Var själv i Votsalakia med barnen för drygt 5 år sedan. Bra barnresemål, men som vuxen jag tycker Kokkari är mycket trevligare. Jättemysig bykänsla, och det är en ren fröjd att sitta nere i hamnen på kvällarna, med vattnet skvalpande någon meter ifrån och äta gott elller fika.
Av stränderna på gåavstånd är min favorit absolut Tsamadou. Sköna klapperstenar, klockrent vatten och ett par suveräna tavernor. På östra sidan av stranden finns en liten bit där man badar utan kläder, men gå längst ut åt andra sidan istället. Där är man skyddad från vinden, stranden och botten bättre, samt bra snorklingsmöjligheter ut längs den stora klippan.
Finns en jättebra dansk hemsida om Kokkari och Samos där du kan få massor av tips och information. Googla på samostour så hittar du den.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-10-26, 15:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ni som bokat så tidigt att ni hittat billiga flygstolar med Apollo eller har ni bokat paketresor och andra bolag. Kollade för några dagar sedan och då gick det inte att boka oneway med Apollo.
Eva
Eftersom jag älskar Aten och vill dit en gång om året så är det perfekt v 8 i febr då jag har ledigt. De enda stolarna jag hittade på datum och pris som passade kostar 1830 DKK t o r för 2 pers....Helt OK

Sommarens flygstolar kostar 4.400 svkr för 2 t o r. Jag orkar inte sitta och leta på nätet för att hitta billigaste utan vill försäkra mig om att jag får biljetter vid den tidpunkt som passar oss... Vist kan vi säkert hitta billigare , men vi är nöjda så här..Vi ska utgå från Aten även på sommaren och vill gärna ha ett sista dygn i Plaka innan vi åker hem efter ö-luffen.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-10-26, 15:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Ja det priset är ju ok. Jag vill inte resa över Aten utan föredrar att landa på en mindre ö. Min plan för nästa år är att inte åka till Grekland utan satsa på en vinterresa kanske till Vietnam 2008-2009. Blir det Grekland vill jag resa i början av september. Längtar efter att få uppleva hela juni här hemma då jag de senaste åren rest till Grekland den tiden.

En liten ö-luff eventuellt med dottern och barnbarnet skulle vara trevligt i början av hösten. Flyga till Samos och tillbringa några dagar på Patmos och hotellet Patmos Garden samt en tur till Fourni skulle vara en bekväm och enkel luff med ett litet barn om de har tid och lust att följa med.

Ett annat alternativ är Skiathos eventuellt i kombination med Skopelos. Jag vill undvika att tillbringa allt för mycket tid på massturismställen och därför känner jag mig lite tveksam till Skiathos redan i början av september.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-10-26, 15:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Ja att resa i september -oktober vore drömmen..men det får vänta tills jag blir pensionär..innan dess är jag hänvisad till de dyra skolloven

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-10-26, 16:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Fast precis när skolorna slutar brukar det inte vara så dyrt. Jag har hittat billiga resor i mitten av juni flera gånger. Oktober har jag svårt att resa för då är det verkligen högsäsong på jobbet. Mina favoritöar är oftast för kalla i oktober.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-10-26, 16:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Vi hittade inga billigare än de för 4400 tor för 2 vid avresa till midsommar och ....Inte hos Sterling eller SAS i alla fall....

Men visst kan man flyga one way och man kan vänta och leta vidare..men som sagt..vi är så nöjda!

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-10-26, 18:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ni som bokat så tidigt att ni hittat billiga flygstolar med Apollo eller har ni bokat paketresor och andra bolag. Kollade för några dagar sedan och då gick det inte att boka oneway med Apollo.
Eva
Jag var i kontakt med Apollo för ca 14 dagar sedan och fick då beskedet att one way biljetterna skulle släppas inom 14 dagar,men jag har inte hittat dem än.
// Helén
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-10-26, 22:13
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
"klipp"
Min plan för nästa år är att inte åka till Grekland utan satsa på en vinterresa kanske till Vietnam 2008-2009. Blir det Grekland vill jag resa i början av september. Längtar efter att få uppleva hela juni här hemma då jag de senaste åren rest till Grekland den tiden.
Tycker jag känner igen det där från något tidigare år då du ändå åkte till Grekland.
Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
En liten ö-luff eventuellt med dottern och barnbarnet skulle vara trevligt i början av hösten. Flyga till Samos och tillbringa några dagar på Patmos och hotellet Patmos Garden samt en tur till Fourni skulle vara en bekväm och enkel luff med ett litet barn om de har tid och lust att följa med.
"klipp"
Eva
Missa inte att Apollo flyger från Skellefteå till Rhodos i år, minns dock inte vilken tidsperiod. Det är inte så jäkla roligt att övernatta på Arlanda med den lilla.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-10-26, 23:45
Tassetrolls avatar
Tassetroll Tassetroll är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Går one-way-biljetterna bara till storstäder som Athen eller finns det möjlighet att åka direkt ut till öarna, t ex Samos?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-10-27, 07:56
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Bokat flyg+lägenhet för ca 14000 3 veckor...inte jättebilligt kanske, men ok för oss.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-10-27, 08:58
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Vinterjacka och solresa är en jättebra kombination. Jag har inhandlat en varm, skön lite längre jacka med huva. Och bokat 18 april - 3 juni till Chania. 3300:- bara för flyget men då får jag vara där hela påsken!
Gunilla
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-10-27, 08:59
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Tog i lite för mycket där. 3 maj ska det vara. Fast vem vet?
Gunilla
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-10-27, 12:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Citat:
Ursprungligen postat av Tassetroll Visa inlägg
Går one-way-biljetterna bara till storstäder som Athen eller finns det möjlighet att åka direkt ut till öarna, t ex Samos?
One-Way biljetterna brukar finnas till alla öar. Jag har åkt One-Way ex till Samos och betalade då flera hundra mindre än de som bokat flygstol t.o.r.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-10-27, 12:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vinterjacka och solresa

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Tycker jag känner igen det där från något tidigare år då du ändå åkte till Grekland.

Missa inte att Apollo flyger från Skellefteå till Rhodos i år, minns dock inte vilken tidsperiod. Det är inte så jäkla roligt att övernatta på Arlanda med den lilla.

Mvh Janérik
Ja något år blev jag hemma hela sommaren men det är rätt länge sedan. Du har nog rätt det brukar bli en tur till Grekland trots intentionerna att avstå. De sista två åren har det blivit resor både till Brasilien och Grekland. En del beror på hur stor andel resandet får ta av min budget samt hur mina små tillgångar förräntar sig. Visst kan Skellefteå var intressant men Rhodos känns inte som någon trevlig ö att börja ö-luffen på. Kanske jag har fördomar men det känns stort och krångligt å andra sidan är det alltid enklare när dottern är med eftersom hon kan språket. Om dottern och den lille följer med känns Patmos och Fourni som bra öar. På Patmos Garden finns det bra egna matlagningsmöjligheter och de har en fin trädgård med pool. Den ålder E har då passar säkert utmärkt för att glida runt med honom i poolen. Jag har själv övernattat några gånger på Rest and Fly och tycker att det även kan fungera bra med småbarn. Har ni tagit med barnbilstol till dottern eller har ni lyckats få taxi med stol i?

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT