Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-02, 10:39
ACarlsson ACarlsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 4
Standard Uflyktsmål

Åker till Samos på tisdag

En kollega pratade om en dal, i närheten av Kokkari, där det finns en bäck/flod eller liknande, med små vattenfall, som man kan bada i.

Nån som vet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-02, 11:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Uflyktsmål

Citat:
Ursprungligen postat av ACarlsson Visa inlägg
En kollega pratade om en dal, i närheten av Kokkari, där det finns en bäck/flod eller liknande, med små vattenfall, som man kan bada i.
Norr om Karlovassi finns en strand som heter Potami (den ser ut så här), i närheten av stranden går en stig genom en vacker grönskade dalgång. Stigen slutar vid en liten pöl, därifrån kan man gå vidare via trappor, och sedan fortsätta gå, slutligen kommer man fram till ett litet vattenfall.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-02, 16:10
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Uflyktsmål

Jag har varit där, men med busstur så jag vet inte exakt vägbeskrivning. Om man simmade en bit efter stigen tagit slut kunde man bada i vattenfall! Jag fegade ut eftersom vattnet var så kallt. Men mina systrar gjorde det och sa att det var fantastiskt. Ligger mitt i en "trollskog". Jag gillade även tunneln i berget, men där vågade inte min ena syster. Ingången är inget för klaustrofober, men det är bara någon meter, sedan är det brett! Trevlig resa
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-02, 19:31
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Uflyktsmål

Bäst av allt,det är sötvatten!Det är stenigt på botten så använd badskor.
Vill också fara till Samos men det får vänta till sept.

Ha en trevlig resa önskar Pia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-02, 22:21
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Re: Sv: Uflyktsmål

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Norr om Karlovassi finns en strand som heter Potami (den ser ut så här), i närheten av stranden går en stig genom en vacker grönskade dalgång. Stigen slutar vid en liten pöl, därifrån kan man gå vidare via trappor, och sedan fortsätta gå, slutligen kommer man fram till ett litet vattenfall.
LÅnar tråden då vi också åker snart
Är stigen svår att hitta? Kommer med bil till potami, ska man då parkera vid stranden och sedan hittar man stigen mot vattenfallet där?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-02, 22:50
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Re: Sv: Uflyktsmål

Nu var det några år sen jag var dit men jag tror man gick upp innan stranden,har för mig att de var skyltat.Ligger en mycket gammal kyrka efter vägen som man kan ta en titt på.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-03, 08:28
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Uflyktsmål

Och det var ett tag sedan jag var där med bussutflykt. Men vi hade ätit lunch vid en taverna intill och fick knata iväg själva, vi som ville till fallen istället för stranden, och då var det lätt att hitta. Stor skylt! Ha det riktigt skönt på resan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-03, 08:30
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Uflyktsmål

Och bussen kunde ju parkera! Tror inte det är några problem alls !
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-03, 09:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Re: Sv: Uflyktsmål

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Nu var det några år sen jag var dit men jag tror man gick upp innan stranden,har för mig att de var skyltat.
Det är fortfarande skyltat, och det finns en karta som visar vägen. Den ser ut så här:


Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-03, 10:16
ACarlsson ACarlsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 4
Standard Sv: Uflyktsmål

Tack för alla tips!

Blir en recension när vi är tillbaka!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-03, 16:53
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Uflyktsmål

För några veckor sedan vandrade vi omkring i två områden på Samos och båda imponerade och gav på sina sätt mersmak. Alltså det blir fler resor och vandringar.


I tråden tipsas om Potami och den relativt korta leden efter bäck till Waterfall. Det är i sig en upplevelse att vandra efter den, bada sött och klättra upp efter trappor till tavernan. Men det är ett besöksmål av stort format och tyvärr väldigt slitet. Dessutom absolut inte representativt för öns övriga bäckar, dess raviner och övrig natur. Under våra kilometervisa vandringarna efter porlande bäckar och levador kantad och dold av en den mest frodiga skog, fick vi uppleva något helt annat.


Nåväl - ett område sträcker sig mellan i öster Kokkari och i västerbyn Stavrinides. Här finns korta och långa leder men kanske mest avgörande; med varierande höjdskillnader. Vi överraskades av mycket bra leder, uppenbart röjda, märkta och försedda med annan väghänvisning där vägvalet var klurigt. Vidare hittade vi beteckningar som vi inte hade ett spår aning om vad de representerade.


På taverna i Vourliotes fick vi svaret. Vi hittade en alldeles utmärkt vandringskartan (gratis) - Nightingatwalks - över hela området och som förklarade beteckningarna - olika vandringsalternativ i ett nät av ett stort antal leder som kopplade ihop kustbyarna Kokkari, Kambos ag.Konstantinos m.f. med bergsbyarna Vourliotes, Monolates och Stravinides - för att nämna några.


Bakom utgivningen av kartan, märkning av och röjning av leder står organisationen Nature-Friends-Group vars syfte bl.a. är att röja gamla leder och därmed för oss öppna de gamla förbindelselänkarna mellan byar i detta bergsområde. Lysande arbete!


Din kollega har helt rätt och tänket säkert på Näktergalsdalen i vilken det rinner en porlande bäck med friskt vatten. Badmöjligheten kollade jag inte (hade vadat på ett ställe och det räckte mer än väl) utan jag såg fram mot ett betydligt varmare havsbad.


Jag rekommenderar varmt området för vandring. Dessutom området norr - väst om Karlovassi. Men det skriver jag inget om nu....


Kan scanna och skicka kartan om du vill ha.


Anders
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-04, 06:41
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Uflyktsmål

Ja Anders. Jag beundrar er som älskar att vandra och upptäcka. Själv är jag inte den typen från början, men nu har jag fått uschliga knän med reumatism. Det finns med all säkerhet underbara ställen att upptäcka för den som älskar naturen på semestern. Men det var en fin trollskog att vandra i, och när jag var där mitt i säsong var där bara en handfull personer förutom systrarna och jag. Lagom många att höra hur det var att simma till fallen. Själv är jag bortskämd med underbar natur där jag bor - men återkommer gärna till denna plats på Samos
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-04, 06:44
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Uflyktsmål

Och varmt är det ju också!! Att vandra hela semestern
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-04, 15:19
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Uflyktsmål

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Ja Anders. Jag beundrar er som älskar att vandra och upptäcka. Själv är jag inte den typen från början, men nu har jag fått uschliga knän med reumatism. Det finns med all säkerhet underbara ställen att upptäcka för den som älskar naturen på semestern. Men det var en fin trollskog att vandra i, och när jag var där mitt i säsong var där bara en handfull personer förutom systrarna och jag. Lagom många att höra hur det var att simma till fallen. Själv är jag bortskämd med underbar natur där jag bor - men återkommer gärna till denna plats på Samos
Har du möjlighet, ta en taxi till en av byarna, sätt dig på en taverna och njut av utsikten och den fläktande vinden. Det är ett sätt och gott nog att upptäcka och uppleva.

Jag vill komplettera tidigare inlägg med att gruppen som arbetar med lederna finns på Facebook. Sök Nathingate Walks.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-04, 15:27
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Uflyktsmål

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Har du möjlighet, ta en taxi till en av byarna, sätt dig på en taverna och njut av utsikten och den fläktande vinden. Det är ett sätt och gott nog att upptäcka och uppleva.

Jag vill komplettera tidigare inlägg med att gruppen som arbetar med lederna finns på Facebook. Sök Nathingate Walks.
Ja det ska jag banne mig göra!!! Pythagorion bokat i slutet av augusti, men har svårt att bestämma mig på grund av knäna. Men doktorn säger att jag är alldeles för ung för knäproteser, men att det är bra kämpa på och stärka musklerna.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT