Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-09-29, 09:01
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Till alla er två eller tre på Kalimera som är intresserad av fåglar kan jag berätta att tre kilometer från hotellet finns en ganska stor sjö, med massor av fåglar. Där var vi idag. Bland mycket annat såg vi massor med vitögda dykänder. Runt sjön finns träd, buskar och vass. Perfekt.
Detta verkar helt perfekt ställe för en framtida skådarresa. Förmodar att ni saknar tuben, med detta fantastiska läge.
Igår sträkte det Rödhalsadgås vid Torhamnsudde, och i veckan har det rastat en Ägretthäger.

Ha en riktigt skön fortsatt resa.

Från ett regnigt Rörbäck

Tobbe o Laero
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-09-29, 09:45
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2.

Hade velat vara en liten fågel som satt på er axel gemom hela er resa
Fina Grekland säger jag bara !!!
Birgitta
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-09-29, 14:40
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2.

Jag längtar bara "LITE" när jag ser bilderna från er resa.............
Ha det gott nu när det bara öser ned regn här hemma i södra Sverige.

Hälsningar
Yeasou
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-09-30, 14:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Detta verkar helt perfekt ställe för en framtida skådarresa. Förmodar att ni saknar tuben, med detta fantastiska läge.
Det är mer än perfekt! Tuben saknar vi inte, för det finns att låna.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-11-09, 20:04
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

I tisdags eftermiddag sa vi adjö till Grekland. Efter en lång natts färd mot dag sa vi Kalimera till Kreta...

Ovenstående har jeg undret mig over længe. Hvordan skal det forstås? Opfattes Kreta ikke som værende en del af Grækenland?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-11-10, 17:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2.

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Ovenstående har jeg undret mig over længe. Hvordan skal det forstås? Opfattes Kreta ikke som værende en del af Grækenland?
Vi brukar skilja på Kreta och Grekland, mest på skoj, men Kreta är som ett eget land, fast det ligger i Grekland.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-11-10, 21:36
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Vi brukar skilja på Kreta och Grekland, mest på skoj, men Kreta är som ett eget land...
Takker for info.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-03-09, 17:00
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Snart är det dags för Zaros och Eleonas.
Undrar om det finns några ytterst spännande råd för en vistelse här?
Vi är morgonpigga och kvällströtta samt villiga att använda fötterna för att komma framåt. Vi har även bil.
Mat och dryck älskar vi.

Janne, dina bästa råd eller andras bästa råd, mottages tacksamt.

Oj, vilken härlig känsla att det snart är dags...

Paul
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-03-10, 06:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Vi har inga råd att komma med Lisbet och Paul, men vi önskar er en trevlig resa!
Och ni kommer väl att dela med er om era tips och råd, eller hur?
Birgitta
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-03-10, 07:33
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Tack Birgitta!
Tänker på mindre kända ställen såsom en liten taverna, ett litet museum mm
Tidigare har tips givits på en taverna i byn, Vegera och hippiestället på sydkusten, Lentas.
De stora kända såsom Gortyn och Phaistos mm är väl omtalade.

Hittar vi något udda och mindre så skall vi givetvis berätta om detta.
Det gör vi säkert, man blir ju alltid överraskad och det positivt!

Paul
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-03-10, 16:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Gillar ni att vandra?
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-03-11, 04:36
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Vi vandrar gärna, dock bara kortare sträckor, ca 4 timmar eller så. Tyvärr är svårare strapatser inte möjliga för oss, så enklare vandringar är att föredra. Skulle det sedan visa sig att man kan hitta något ät/dryck-bart på "vägen" är lyckan riktigt hög.

Paul
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-03-11, 08:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Vi vandrar gärna, dock bara kortare sträckor, ca 4 timmar eller så. Tyvärr är svårare strapatser inte möjliga för oss, så enklare vandringar är att föredra. Skulle det sedan visa sig att man kan hitta något ät/dryck-bart på "vägen" är lyckan riktigt hög.
Rovasravinen börjar ovanför Zaros. Det är en underbar vandring, dock får ni ta med egen mat.

Agiofaragoravinen är enkel att gå och ligger mellan Matala (också värt att se) och Lendas. Ravinen mynnar ut vi en strand. Ingen mat längs vägen här heller tyvärr. Innan man kommer fram till ravinens början finns en liten fin by som heter Sivas, där finns ett torg med tavernor.

I byn Vori nära Feastos finns tavernor och ett intressant museum som heter Cretan Ethnology Museum.

Archanes söder om Heraklion är en mycket fin by med vackra hus och massor med tavernor som serverar mycket god kretensisk mat. Du kan se några bilder därifrån här. Området kring Archanes är känt för sin vinproduktion och det finns flera vingårdar att besöka.

Sedan har ni hela Amaridalen som ligger väster om Zaros. Där finns hur många småbyar som helst.

Ni måste naturligtvis besöka Elenoas också. Hör med Manolis om ni kan få en karta över området. Alla som bor på Elenonas får en karta. Den är mycket bra och det finns massor med tips om vad man kan göra i krokarna.

Det finns som du vet hur mycket som helst att uppleva.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-03-11, 08:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Zaros gillar vi! Rouvasravinen är en lämplig och härlig vandring, numera med ledstänger. För övernattning rekommenderar vi Keramos hotell med underbart vänliga ägare. Taverna Vegera känner ni ju till, men glöm inte att besöka Ouzerian längst ned på huvudgatan. Trevliga ungdomar och god mezé. Hälsa från oss svenskar och berätta om Kalimera.se
Några rader om Zaros har jag skrivit om i resebrevet från 2011 "En kort rundtur på Kreta".
Ha en bra start på er resa. Jag förstår att ni skriver och berättar om era upplevelser!
/ Jannis
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-03-11, 08:55
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Rovasravinen börjar ovanför Zaros. Det är en underbar vandring, dock får ni ta med egen mat.

Agiofaragoravinen är enkel att gå och ligger mellan Matala (också värt att se) och Lendas. Ravinen mynnar ut vi en strand. Ingen mat längs vägen här heller tyvärr. Innan man kommer fram till ravinens början finns en liten fin by som heter Sivas, där finns ett torg med tavernor.

I byn Vori nära Feastos finns tavernor och ett intressant museum som heter Cretan Ethnology Museum.



Archanes söder om Heraklion är en mycket fin by med vackra hus och massor med tavernor som serverar mycket god kretensisk mat. Du kan se några bilder därifrån här. Området kring Archanes är känt för sin vinproduktion och det finns flera vingårdar att besöka.

Sedan har ni hela Amaridalen som ligger väster om Zaros. Där finns hur många småbyar som helst.

Ni måste naturligtvis besöka Elenoas också. Hör med Manolis om ni kan få en karta över området. Alla som bor på Elenonas får en karta. Den är mycket bra och det finns massor med tips om vad man kan göra i krokarna.

Det finns som du vet hur mycket som helst att uppleva.
Grymt svar.
Bättre än så här kan det nog inte bli. Fick exakt det som saknades i vår plan. Stort tack!
Etnologiska museumet verkar fantastiskt och det andra också.

Vi ändrade boende och skall bo på Elenoas, det blir ju toppen om dom har kartor till låns. Skall hälsa Manolis från dig.

Nu är det bara att längta ännu mer, hur det nu skall gå till.
Suveränt Janne!

Paul
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-03-11, 08:57
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Zaros gillar vi! Rouvasravinen är en lämplig och härlig vandring, numera med ledstänger. För övernattning rekommenderar vi Keramos hotell med underbart vänliga ägare. Taverna Vegera känner ni ju till, men glöm inte att besöka Ouzerian längst ned på huvudgatan. Trevliga ungdomar och god mezé. Hälsa från oss svenskar och berätta om Kalimera.se
Några rader om Zaros har jag skrivit om i resebrevet från 2011 "En kort rundtur på Kreta".
Ha en bra start på er resa. Jag förstår att ni skriver och berättar om era upplevelser!
/ Jannis
Tack för info!
Ouzorian kommer att besökas och där hälsar vi...!
Resebrevet får ett besök i kväll och som sagt, tusen tack för informationen!

Paul
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-03-11, 09:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Vi ändrade boende och skall bo på Elenoas, det blir ju toppen om dom har kartor till låns. Skall hälsa Manolis från dig.
Grattis till det! Då behöver ni inte åka någonstans.

Det är en karta som Manolis har tagit fram, den finns inte att köpa, och man får behålla den. Det finns även ett bibliotek med böcker om Kreta som ni kan låna. Hälsa Manolis från oss! Ni kommer att gilla honom, och alla andra som jobbar där. Framförallt kommer ni att gilla maten!

När vi gick Rovas började vi tidigt på morgonen. Då kunde vi inte äta frukost på Elenoas. Kvällen innan fick vi en frukostkorg att ta med oss på vandringen. Det är vad jag kallar för service.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-03-11, 20:24
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

De goda överraskningarna tar aldrig slut på Kreta.
När jag såg bilden på det etniska museet tappade jag hakan, som så ofta på denna ö. Känslan gick till mycket stora och välkända kollegor, världen runt.
Men, sedan förstod jag, originalet, originalön, och kulturen i Europa är ju härifrån. Varför inte ett grymt etniskt museum på denna fantastiska ö.

Slutligen undrar jag, var finns detta under, hittar ingen platsbeskrivning på deras hemsida. Kan bero på min upphetsning kanske, men kanske på att det som vanligt vad det gäller Kreta, DET ORDNAR SIG PÅ ETT RIKTIGT BRA SÄTT OAVSETT.
Eller hur?

Paul
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-03-11, 20:40
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Zaros gillar vi! Rouvasravinen är en lämplig och härlig vandring, numera med ledstänger. För övernattning rekommenderar vi Keramos hotell med underbart vänliga ägare. Taverna Vegera känner ni ju till, men glöm inte att besöka Ouzerian längst ned på huvudgatan. Trevliga ungdomar och god mezé. Hälsa från oss svenskar och berätta om Kalimera.se
Några rader om Zaros har jag skrivit om i resebrevet från 2011 "En kort rundtur på Kreta".
Ha en bra start på er resa. Jag förstår att ni skriver och berättar om era upplevelser!
/ Jannis
Underbart resebrev!
Tack, det var så fint att se och läsa detta resebrev.
Känner igen oss ganska väl och blir bara så glada!

Hoppas vi syns.

Paul
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-03-11, 21:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta. Dag 1 och 2. Heraklion. Zaros. Eleonas.

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Slutligen undrar jag, var finns detta under, hittar ingen platsbeskrivning på deras hemsida.
Vori heter byn där museet finns, den ligger cirka två mil från Zaros. Du hittar vägbeskrivning här.

Citat:
DET ORDNAR SIG PÅ ETT RIKTIGT BRA SÄTT OAVSETT. Eller hur?
Det gör ju det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT