Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-08-19, 12:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Stinas version låter direkt lockande!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-08-19, 12:37
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det tog mig många månader att övertyga Camilla.

Då måste det vara mycket komplicerat!!! Fast jag tycker inte det verkar så komplicerat liv ni lever...tvärtom!

Yanna
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-08-19, 21:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
:Fast jag tycker inte det verkar så komplicerat liv ni lever...tvärtom!

Yanna
Just det Yanna! Många av livets skeden verkar ju vara riktigt "passionärande" när man vänt upp och ned på den vanliga turordningen. Samma utsikt ser olika ut beroende på vilken kulle man står på eller hur?
Mats
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-08-19, 21:41
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Just det Yanna! Många av livets skeden verkar ju vara riktigt "passionärande" när man vänt upp och ned på den vanliga turordningen. Samma utsikt ser olika ut beroende på vilken kulle man står på eller hur?
Mats

Mats, du har ju så rätt, du tänker som jag!! Och vill man något riktigt mycket...om man prioriterar och planerar, så fixar man det!

Yanna - passionär
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-08-20, 09:28
Vendela Vendela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Roligare att surfa runt på Kalimera än att städa.....??!!! Solen skiner, trevliga gäster inbjudna till kvällen, fiskspett ska grillas, Kalimera måste bara kollas först!
jag tror att ni lever baklänges genom att resa nu i "mogen" ålder. Tror att ni träffades unga, skaffade villa och barn i rask takt och det fanns ingen tid till längre och spontana resor och det är det ni tar igen nu. Dagens unga reser innan studier och barn, ni reser efter studier och barn. Har jag rätt?
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-08-20, 10:25
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Vendela Visa inlägg
jag tror att ni lever baklänges genom att resa nu i "mogen" ålder. Tror att ni träffades unga, skaffade villa och barn i rask takt och det fanns ingen tid till längre och spontana resor och det är det ni tar igen nu. Dagens unga reser innan studier och barn, ni reser efter studier och barn. Har jag rätt?
I mitt fall stämmer det ganska bra! Jag var inte ute o reste i min ungdom, jag gifte mig o fick barn när jag var 19 år, när mina barn var i tonåren började jag om igen och fick ett barn till, så nu är det min egotid som passionär...det kan man gott och väl säga är att leva livet baklänges!!

Fast jag tror Jannes baklängesliv är någon annan variant än min!

Yanna

Senast redigerad av Yanna den 2010-08-20 klockan 10:26. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-08-20, 17:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Då måste det vara mycket komplicerat!!! Fast jag tycker inte det verkar så komplicerat liv ni lever...tvärtom!
Livet är okomplicerat, det är liksom det som är grejen. Det är resan dit som är komplicerad, och kräver en del uppoffringar. Men sedan är det bara att njuta.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-08-20, 18:08
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Livet är okomplicerat, det är liksom det som är grejen. Det är resan dit som är komplicerad, och kräver en del uppoffringar. Men sedan är det bara att njuta.
Jamendåså! Passionärsliv eller leva livet baklänges är samma sak fast med olika namn...och i olika skeden i livet..

Fast kanske inte riktigt ändå?...kan inte va så svårt att förklara om det vore samma sak, menar jag..
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-08-20, 20:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Livet är okomplicerat, det är liksom det som är grejen. Det är resan dit som är komplicerad, och kräver en del uppoffringar. Men sedan är det bara att njuta.
...och det har jag lärt mig göra de senaste åren! Jisses så roligt jag haft! För 5 år sen bestämde jag mig att ta ut min privatsparade pension under 5 år fram till i år. ALLA pengar har oavkortat gått till resor. Till Grekland massor av gånger, till Milano, Madrid, Paris mfl städer.Resorna har det räckt till...inte maten men maten skulle jag ju ändå ha hemma... I oktober är de pengarna slut....men resa ska jag fortsätta med om än inte lika ofta. Det enda jag ångrar är att jag inte sparade pengarna i madrassen i stället för att göda banken som rejält tagit avgifter och med facit i hand inte satt pengarna i fonder som gått bra.. . Då hade jag kunnat resa på samma sätt många år till Men jag har inte varit tillräckligt insatt och får skylla mig själv!

Jag lever faktiskt precis som jag vill just nu. Vill inte ha fast tjänst detta år utan arbeta som löshäst, som timvkarie..Inte ger det min gamla månadslön på LÅNGA vägar, men det ger FRIHET för jag kan välja att ta ledigt precis när jag vill, även om det blir dyrt! Detta är kanske inte att leva baklänges, men det är att LEVA!

Lissi - på helgbesök i Halmstad
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-08-21, 09:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Låter som en bra grej Lissi att använda pensionsförsäkringen några år tidgare har tänkt så ibland men jag är inte 60 år än så vi får se hur jag tänker den dagen. Mina resor söderut mitt i vintern har blivit en riktig passion och har fått mig att avstå Greklandsresan i år. Förra gången jag inte åkte till Grekland ett år kändes i hjärtat men i år längtar jag inte riktigt dit. Har gått hur bra som helst att tillbringa denna fina sommar här hemma. Har också börjat fundera mer över andra resmål än Grekland och inser att jag har oändliga möjligheter att upptäcka nya platser i världen. Har bara haft en veckas semester denna sommar men jag har ett intressant jobb och det är säkert annorlunda för den som har ett jobb som tynger allt för mycket. Timvikarie inom barnomsorgen har jag varit en gång i livet och det var en bra tid med alla härliga barn som man fick möta.

Idag ska jag roa mig med min favoritsysselsättning den här tiden på året och besöka bondens marknad. Sen blir det ungsrostade grönsaker på em och en del annat gott av alla härliga ekologiska, närproducerade grönsaker som bönderna skördat nu. Det är inte bara grönsaker som säljs på marknaden utan getost, andra ostar, lokalt producerade korvar, svamp och sylt etc. Antar att dessa marknader finns på andra ställen i landet kanske under ett annat namn men besöksvärda är de. Det viktiga är nog att hitta pärlorna där man finns och ta tillvara på dagen.

Eva
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-08-21, 13:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jamendåså! Passionärsliv eller leva livet baklänges är samma sak fast med olika namn...och i olika skeden i livet..
Ungefär så kan man sammanfatta det.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-08-21, 15:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Låter som en bra grej Lissi att använda pensionsförsäkringen några år tidgare har tänkt så ibland men jag är inte 60 år än så vi får se hur jag tänker den dagen.

.. Timvikarie inom barnomsorgen har jag varit en gång i livet och det var en bra tid med alla härliga barn som man fick möta.

Det viktiga är nog att hitta pärlorna där man finns och ta tillvara på dagen.

Eva
Jag har tagit ut mina pengar mellan 55-60..Tyvärr halverades utbetalningen efter 2 år pga finanskrisen

Absolut är det känslomässigt ett höjdarjobb att arbeta som timvikarie i förskola, skola och fritids! Ena dagen är man med de allra minsta med matning och blöjbyten och helt underbara nära stunder med bilderböcker och lekar. Nästa dag knäcker vi matteproblem i åk 3 och sen kan det bli fritids några dagar. Efter 33 år som klasslärare och 5 som speciallärare känns detta helt underbart, att bara få vara i barngrupp hela arbetsdagen, inga konferenser,minimalt med förberedelser eftersom man ofta inte vet VAR man ska vara förrän samma dag, inga individuella utvecklingsplaner att skriva, eller föräldramöten att hålla i..Den minskning det blir lönemässigt vägs flera gånger om upp av all fritid jag får över

Kanske är det ändå att leva baklänges för detta är ju ofta vardag i början av yrkeslivet, inte när man har 5 år kvar Men det är ju NU man kan njuta och använda alla sin livserfarenhet och jobberfarenhet till fullo.

Lissi
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-08-22, 21:31
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Är det inte lite tyst här från himself?
Eller har inte turnén börjat än?
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-08-22, 21:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Jo, men nu var det väl Burträsk först om jag minns rätt

Lissi
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-08-22, 21:53
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jo, men nu var det väl Burträsk först om jag minns rätt

Lissi
Jo, jag vet...men jag har inte riktig koll på hur länge de skulle vara där! Fast det har kanske ingen...


Yanna
Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-08-22, 21:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Jag tror att det var 26 aug från Sverige.....

Lissi
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-08-22, 21:58
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Okey! Tack Lissi!

Yanna
Svara med citat
  #58  
Gammal 2010-08-23, 09:04
Smithan Smithan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 78
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nu har vi bokat en enkel biljett igen, denna gång till Karpathos. Vi lämnar hemmet i mitten av augusti och anländer till Grekland i slutet av samma månad. Att leva livet baklänges har sina poänger. En av dem är att kunna åka på enkel biljett. Vi har inte planerat för någon hemresa, men tror att det blir någon gång i november. Då är troligen sötebrödsdagarna slut. Såvida vi inte hittar en annan lucka in till baklängeslivet.

Just nu ser planen ut så här: Karlskrona, Stockholm, Burträsk, Stockholm, Karpathos, Kassos, Rhodos, Nisyros, Pserimos, Kos, Astypalea, Amorgos, Santorini, Kreta – och sedan hem igen.

Självklart kommer vi att blogga om resan här på Kalimera.
Så det är inga problem att ta sig in i Grekland utan att ha bokat hemresa?

När jag berättade om min kommande resa med flygstol till Aten och ingen bokad biljett hem, var det några av mina vänner som varnade mig för att göra så. Därför började jag febrilt söka billiga hemresebiljetter bara för att kunna visa upp om det krävdes. Har dock inte hittat nåt lämpligt som tur är.

Jag kan alltså skippa detta med bokning av hemresebiljett..visst är det så?

Smithan
Svara med citat
  #59  
Gammal 2010-08-23, 10:35
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Hoppas inte ni glömmer skriva om ert underbara lilla bröllop, jag väntar med spänning på fortsättningen.
Vill också önska er lycklig resa och ser fram emot lika fantastiska och inspirerande reseberättelser som under försommarens öluff!
Anne
Svara med citat
  #60  
Gammal 2010-08-23, 17:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Smithan Visa inlägg
Jag kan alltså skippa detta med bokning av hemresebiljett..visst är det så?
Ja, inom EU behöver du inte hålla på med sån't...

/kimmen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT