Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-07-09, 09:03
airam airam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Dag 45. Santorini. Makronissi.

Ha ha! Ni gjorde det igen!!!
Snopet, men kul! Välkomna hem, inte så värst mycket svalare kanske?

// Maria
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-07-09, 10:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Dag 45. Santorini. Makronissi.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysofix Visa inlägg
Vad äter ni nu? Det måste vara svårt att följa upp alla kulinariska upplevelser.
Gröt, fil, müsli och sill.

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Visst var väl Andros en överraskning, så säg
Helt rätt! Andros är nog den största överraskningen vi upplevt i Grekland. Vi ska dit i april igen, om inget oförutsett händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
Det var den vitaste sanden du fotat på denna resa, och den finner du på hemmaplan.
Den är vitare än vit, men finns bara vid volleybollplanen.

Citat:
Ursprungligen postat av Annwi Visa inlägg
Mmmm, ser ut som Långö, min barndoms badparadis!
Visst är det Långö, och det är fortfarande ett paradis.

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
På frågan vad äter nu nu.. efter all den goda grekiska maten.. så gissar jag på färsk svensk potatis o sill med all lämpliga tillbehör. Jag tror att det kan smaka rätt gott som omväxling.. ;-))
Vi har ätit sill och färskpotatis, och det smakade himmelskt!

Citat:
Ursprungligen postat av airam Visa inlägg
Ha ha! Ni gjorde det igen!!!
Snopet, men kul! Välkomna hem, inte så värst mycket svalare kanske
Jajamen, det blev en liten repris från 2007.

Lite svalare är det allt, och det tackar vi för.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-07-19, 15:53
Danne E Danne E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Dag 45. Santorini. Makronissi.

Har legat lite efter i läsningen men har nu läst allt. Tack för resan!
Och jag säger som alla andra, vilka bilder!

Vi har gjort många Greklandsresor men har nu "fastnat" på Skopelos, vi har t.o.m. köpt ett litet hus där. Men efter ha läst om eran resa inser vi att vi kanske måste ge oss ut igen. Andros och Ios sticker ut, Ios har vi aldrig funderat på tidigare med tanke på ryktet men det ser verkligen fint ut.

En fråga, vad hände med eran bok ni skulle göra för några år sedan?
"198 greksallader" eller liknande.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-07-19, 16:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Dag 45. Santorini. Makronissi.

Citat:
Ursprungligen postat av Danne E Visa inlägg
Och jag säger som alla andra, vilka bilder!
Tack!

Citat:
Vi har gjort många Greklandsresor men har nu "fastnat" på Skopelos, vi har t.o.m. köpt ett litet hus där. Men efter ha läst om eran resa inser vi att vi kanske måste ge oss ut igen. Andros och Ios sticker ut, Ios har vi aldrig funderat på tidigare med tanke på ryktet men det ser verkligen fint ut.
Jag förstår att ni fastnat för Skopelos, det har jag också gjort. Ska ni välja mellan Ios eller Andros tycker jag ni ska ta Andros, det är en sagolik ö som jag hoppas att fler ska upptäcka.

Citat:
En fråga, vad hände med eran bok ni skulle göra för några år sedan?
"198 greksallader" eller liknande.
Det var 191 grekiska sallader. Tyvärr blev det ingen bok. Vi har material och bilder, men inget av det är publicerat. Vi började med ett litet smakprov (finns här), men inte heller det är klart. Tidsbrist är orsaken. I våras flyttade vi från stressiga Stockholm till en mindre stad, och nu har vi mer lugn och ro, och mer tid. Så kanske det händer något senare i år.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-07-19, 16:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dag 45. Santorini. Makronissi.

Tack för underbar läsning! Det är ju ett antal dagar sen ni kom hem nu och ni har hunnit njuta högsommarväder i er nya hemstad Karlskrona, som ju är en helt fantastisk stad....(dock ganska död på sommarkvällarna jämfört med Kalmar

Även om Södermalm är en fantastisk "stad i staden" i Stockholm så är ju K-krona mer greppbar och nästan som i skärgården.
Jag har ju alltid bott vid vatten innan jag flyttade till Lund,(Stockholm, Helsingborg, Kalmar,Karlskrona och Kalmar igen) så i det avseendet var Lund ingen höjdare och det som gjorde att "hemlängtan" blev svår.
Nu njuter vi sol och bad varje dag 5 min hemifrån! Verkligen lyx.

Nu ser vi fram emot höstens rapporter

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-07-19, 17:26
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Dag 45. Santorini. Makronissi.

Jag vill också tacka för underhållande resebrev och härliga bilder som gjorde att man med spänning såg fram emot att komma hem varje dag och logga in på Kalimera. Man blir utmattad av att vara på resa så länge, vi brukar ju köra bil ner till Grekland och hit och dit under den 5 veckor långa semestern. Det är sedan skönt att komma hem och sortera alla intryck och dem lever man sedan länge på. I år blir det ingen bilsemester, vi åker istället till Karpathos för att fira min mors födelsedag i slutet av augusti.
Jag tackar också för de arkeologiska tipsen på platser att besöka i den grekiska övärlden. Nu skall jag gräva lite i Sverige innan jag reser till Karpathos, på den folkvandringsida offerplatsen Finnestorp i Västergötland. Läste förrästen om de arkeologiska fynden du skrev om at de gjort i Pigadia, men det var väl ett par år sedan nu?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-07-20, 15:54
Danne E Danne E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Dag 45. Santorini. Makronissi.

Då siktar vi in oss på Andros i första hand. Tyvärr först nästa år eftersom det blir Skopelos igen till hösten. Men då finns det förhoppningsvis en färdig E-guide.

Det skulle verkligen vara kul om "191 grekiska sallader" blir av nu när ni får mer tid efter flytten. Är själv inbiten söderbo och kanske skulle ha svårt att flytta men jag förstår er, det är ett annat tempo och lugn utanför staden. Men på Södermalm är det i varje fall lite mer avslappnad stil än i övriga Stockholm. Det är ingen tillfällighet att nästan alla Sthlms grekiska restauranter ligger på Södermalm!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-07-20, 16:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dag 45. Santorini. Makronissi.

Citat:
Ursprungligen postat av Danne E Visa inlägg
Men på Södermalm är det i varje fall lite mer avslappnad stil än i övriga Stockholm. Det är ingen tillfällighet att nästan alla Sthlms grekiska restauranter ligger på Södermalm!
Håller med. Jag är uppvuxen till stor del på Södermalm, alldeles ovanför Eriksdalslunden och att gå längs vattenlinjen runt hela Södermalm är ett nöje vi unnat oss de somrar vi varit i Stockholm....Vi startar vid Slussen går längs Södermälarstrand uppe vid Mariaberget...fikar på Långholmen, äter på eftermiddan, på ett matställe nedanför Eriksdalslundens kolonistugor, fortsätter sen längs vattnet så vi kommer mittemot Hammarby sjöstad och rundar så vi kommer tillbaks till Slussen via Vita bergen. Ett glas vitt på Mosebacke smakar sen gott Hoppas nu jag fick alla namn rätt....SÅ många fina bilder man kan ta efter vägen.

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-07-20, 21:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Dag 45. Santorini. Makronissi.

Citat:
Ursprungligen postat av Danne E Visa inlägg
Då siktar vi in oss på Andros i första hand. Tyvärr först nästa år eftersom det blir Skopelos igen till hösten. Men då finns det förhoppningsvis en färdig E-guide.
Det kommer definitivt finnas en E-guide om Andros nästa år. Den lanseras tidigare än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Danne E Visa inlägg
Är själv inbiten söderbo och kanske skulle ha svårt att flytta men jag förstår er, det är ett annat tempo och lugn utanför staden. Men på Södermalm är det i varje fall lite mer avslappnad stil än i övriga Stockholm
Älskar också Söder. Skulle inte kunna bo någon annanstans om jag flyttade tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi startar vid Slussen går längs Södermälarstrand uppe vid Mariaberget...fikar på Långholmen, äter på eftermiddan, på ett matställe nedanför Eriksdalslundens kolonistugor, fortsätter sen längs vattnet så vi kommer mittemot Hammarby sjöstad och rundar så vi kommer tillbaks till Slussen via Vita bergen. Ett glas vitt på Mosebacke smakar sen gott
Nu längtar jag nästan - men bara nästan - tillbaka igen.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-07-21, 09:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Dag 45. Santorini. Makronissi.

Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
Läste förrästen om de arkeologiska fynden du skrev om at de gjort i Pigadia, men det var väl ett par år sedan nu?
Det var inte jag som skrev om det, jag tror att det var karinfp. Antingen var det förra eller förrförra året.

Lycka till med dina utgrävningar.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT