Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-02, 17:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Kreta. Dag 6 och 7. Platania Gorge. Patsos Gorge. Lammgam.

I förrgår fick vi tips om var man (om man har en jäkla tur) kan se lammgam, som är en av Europas sällsyntaste – och största – fåglar. Det tog cirka en timme att köra till ravinen där lammgamen skulle finnas.



Där vandringen upp till ravinen börjar satt denna skylt. Bådade inte gott.



På en informationsskylt läste vi denna text. Budskapet om att det kunde vara farligt att vandra gick fram. Men vi tog fasta vid texten som jag strukit under med rött. Kan barn gå, så kan väl vi. Så vi gick.





Första delen var väldigt lättvandrad, även om det gick brant uppför. Vi stannade många gånger och tittade på vackra gamla olivträd.




När vi såg nedfallda döda getter längs stigen började vi bli lite fundersamma.



Men vi fortsatte uppåt.



Vi bjöds på vackra vyer över Amaridalen. Jag tror inte att barn skulle njuta lika mycket, vare sig av vyerna eller av vandringen.



Vi fortsatte.



Tills vi kom fram hit. Jag ville fortsätta en bit till, men fick inte för Camilla. Och det är jag nu bara glad för.



Så vi sa hejdå till ravinen.



Och gick neråt igen.



Camilla ville att vi skulle stanna ett tag när vi nått säker mark för att ge lammgamen en chans att visa sig. Vi såg många gåsgamar som gav oss gamnackar eftersom de seglar så högt. Efter ett stort antal gåsgamar, och cirka 45 minuters väntade, dök det så upp en lammgam! Vi trodde först inte våra ögon! Det är den mäktigaste fågelobs vi har varit med om.



Efter denna häftiga upplevelse körde vi till Patsosravinen. Vid ravinens början finns ett fantastisk taverna. Den liknar inget vi sett tidigare. Det ni ser på bilden är bara en del av tavernan. Den är mycket större än så.



Där åt vi bland annat en supergod Seftalia.



Vi träffade en mager häst som vi gav allt nödbröd, och all nödfrukt, vi hade med oss. Hästen gnäggade högt av glädje. Visst är det en pedagogisk skylt.



Sedan var vi och nosade på Patsosravinen. I ravinens början finns ett litet kapell, där kan man kan kasta sina kryckor och vandra vidare.



Igår kväll åt vi som vanligt här på Eleonas förstaklassiga restaurang. Det är den bästa restaurang vi ätit på i Grekland. Vi har gått upp en hel del i vikt sedan vi kom hit. Det blir till att gå upp en storlek.

I morgon lämnar vi detta paradis, och det med sorg i hjärtat. Vi kommer garanterat åka tillbaka till Zaros, och Eleonas. Bättre kan man inte bo. Visst, det kostar mer än vad vi är vana vid, men vi ville lyxa till det för en gång skull. Vi betalar cirka 4300 kr för en vecka inklusive eko-frukost-buffé. Värt varenda krona! Hittar man billigt flyg till Heraklion blir det inte dyrt. Maten är inte bara god, den är billig också. En grekisk sallad kostar 4.50 €, och en Amstel kostar 2.50 €. Det är billigast under hela resan. (Grekisk sallad och Amstel använder vi alltid som prisindex.) Ett extra plus för de mycket trevliga ägarna, och den underbara personalen.

Tack Ola för att du tipsade oss om Eleonas!



Om dag sju finns inte mycket att orda om. Vi har softat, och skådat lite fågel, som denna söta kungsfiskare.

I morgon reser vi vidare mot nya mål. Det är svårt att välja vart, Kreta är fantastiskt, nästan var man än är!

På återseende!

Senast redigerad av Kalimera den 2012-10-02 klockan 17:24.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-02, 17:15
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Camilla ville att vi skulle stanna ett tag när vi nått säker mark för att ge lammgamen en chans att visa sig. Vi såg många gåsgamar som gav oss gamnackar eftersom de seglar så högt. Efter ett stort antal gåsgamar, och cirka 45 minuters väntade, dök det så upp en lammgam! Vi trodde först inte våra ögon! Det är den mäktigaste fågelobs vi har varit med om.
Jätte GRATTIS till lammgamen
Camillas uthållig betalar sig.
Jag bara måste åka hit, verkar vara ett ställe helt i min stil.
Ha en fortsatt skön resa!

Tobbe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-02, 17:35
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Ljuvlig läsning, grattis till fågeln!!!

Hur tror ni att det är att möta våren i mars i Zaros?
Tänker på om det är för kallt.

Hälsar Paul
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-02, 17:38
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Måste stämma in i gratulationerna till Lammgamen.
Jag antar att merparten kalimerianer inte inser digniteten av denna fågelobservation men att få se den fågeln i Europa är riktigt tungt.

Fint foto på Kungsfiskaren förresten.

Ha det fortsatt fint på Kreta.

Lars
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-02, 18:36
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Det är en njutning att se era fantastiska foton samt er trevliga text därtill.
Ni kan verkligen sälja in Grekland och det finns utan tvekan inte ett bättre
land i medelhavet att resa till. Fortsatt trevlig resa ni båda!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-02, 19:22
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Den tavernan var vi o.besökte med Sv Gr .för. i Chania i Mars i år på den årliga utflykten. Fullsmockad med Grek .familjer .Innan finns en fantastisk damm som är dricksvatten intäckt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-02, 22:03
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Wow! Heftige bilder, og tenk lammgam (gribb på norsk). Må ha vært en stor opplevelse. Har sett gribber selv, men ikke denne kategorien. På nært hold en smule skremmende ? - disse fuglene har et merkverdig utseende. Kom en gang kjørende over et høyt og klippeaktig fjell, og plutselig satt noen der og vaglet. Overraskende at de ikke rikket seg, de bare nistirret. Jeg liker ørn bedre

Følger ferden videre, glad over å få et lite innblikk. Spreke/dyktige er dere som tar fatt på den slags vandringer.

Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-03, 05:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Underbar natur!

Men Janne, var/är du inte höjdrädd?
Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-03, 06:11
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Hej
Vilka fantastiska foton och vilken mäktig upplevelse. Eleonas verkar vara ett hotell i min stil. Ibland är ett till synes dyrare alternativ värt allt eftersom miljön, maten och stämningen är värt varenda krona.
Så nu åker ni vidare, tja vi lär följa er på resan så vi kan drömma oss bort en stund i rusket här hemma. Själv försöker jag hitta en billig resa vecka 44. vår favoritvecka, förutom påsk.

Åse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-03, 06:46
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Härliga bilder..den lille kungsfiskaren är väldigt söt,ha en fortsatt bra resa.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-10-03, 07:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Kan man åka buss till Eleonas?

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-10-03, 09:37
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

For noen fantastiske foto og for et flott sted!
God tur videre
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-10-03, 18:33
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 761
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Ser veldig fram til neste sted! Fortell, fortell!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-10-04, 06:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta. Dag 6 och 7.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Jag bara måste åka hit, verkar vara ett ställe helt i min stil.
Bättre än Tilos. Funderar på att åka hit på våren. Mycket fågel nu, men då är det så klart ännu bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Hur tror ni att det är att möta våren i mars i Zaros?
Jag frågade ägaren Manolis, och han sa att det kan vara hur som helst. Ibland är det 20-25 grader, ibland inte alls bra. Det finns eldstad i varje rum. Du skulle nog gillade deras matlagningskurs.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Fint foto på Kungsfiskaren förresten.
Bilden tog jag genom tuben. Finns att låna på hotellet.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men Janne, var/är du inte höjdrädd?
Jo, mycket. Det var därför vi inte fortsatte. Men jag ville så himla gärna se vad som fanns runt hörnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kan man åka buss till Eleonas?
Nej, inte till Elonas, men till Zaros som ligger 1½ km från Eleonas. En taxi från Iraklion kostar cirka 60 €.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT