Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-20, 20:48
emla_ emla_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 2
Standard Rutt i Kykladerna?

Hej

Det finns så mycket att läsa här att jag blir yr och förvirrad.

Flyger till Aten i mitten av juli, stannar där 2 nätter och ska sen ut och luffa för första gången och har valt Kykladerna Vi är ett par strax under 30 som vill ha god mat, ganska lugnt med vacker natur och trevliga byar.

Frågan är; vilka öar ska vi välja? Vad är en lagom rutt? Det finns säkert någon där ute med massor av erfarenhet som kan servera oss med en resplan

Tacksam för allt hjälp med besluten!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-20, 20:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rutt i Kykladerna?

Milos och Folegandros tror jag är en bra kombination. Jag har aldrig varit på Milos men det är en ö som uppskattas av många. Folegandros har jag besökt två gånger och det är en av mina favoritöar.

Andra förslag är Sifnos och Paros eller Naxos och Amorgos. Alla dessa öar är trevliga på olika vis. Naxos är den som har flest skandinaviska turister på övriga öar är det mer blandat.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-20, 23:56
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Rutt i Kykladerna?

Nu skriver ni inte hur länge ni ska vara borta och varifrån ni åker hem men jag gissar på två veckor och hemfärd från Aten.
Evas förslag är bra men tänk på att det är en bit att åka med båt om ni ska ner till Milos och Folegandros precis som det är till Amorgos. Hinner ni åka ut med båt till Amorgos eller Folegandros samma dag som ni anländer till Aten så ska ni försöka göra det för att avsluta med ett par nätter i Aten, på så sätt är ni på rätt plats färdigt och inte beroende av att båtarna fungerar till 100% då ni ska hem.
Tänk också på att det går att åka ut till ö-världen från Rafina, jag läste i någon tråd här att Superferry numera kör från Rafina till Naxos, kan alltså bli en bra tur att åka Rafina-Naxos-Antiparos/Paros-Aten också. Undvik att ta för många öar, har ni 12 dagar ute i ö-världen ska ni inte räkna med mera än två eller max tre andra stopp.
Undvik att blanda ihop västra och östra Kykladerna under samma resa, det blir en massa passande av båttider för att få logistiken att gå ihop.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2011-06-20 klockan 23:57. Anledning: komplettering
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-23, 17:39
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Rutt i Kykladerna?

Som sagt, rutten beror på hur länge ni ska vara borta och var ifrån ni flyger hem. Bra rutter på 14 dagar är Amorgos-Småkyklad-Naxos eller Milos-Sifnos-Serifos eller Paros-Småkyklad-Naxos eller Folegandros-Sikinos-Santorini alt Ios. Allt beror på vad man vill se, kombinationen någon större ö och någon mindre ö brukar vara bra.
Jag skulle inte stanna kortare tid än tre dagar på någon ö. Fyra, fem dagar brukar vara lagom, då får man oftast mersmak och vill tillbaka för att upptäcka mera!

Mia

PS: För övrigt skulle jag åka direkt ut till öarna och hellre avsluta med Aten, om det är därifrån ni flyger hem, särskilt med tanke på hur läget är i Grekland just nu, med strejker och så.

Senast redigerad av mariamia61 den 2011-06-23 klockan 17:49.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-03, 20:15
emla_ emla_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 2
Standard Sv: Rutt i Kykladerna?

Tack för alla tips! De var verkligen värdefulla.

Blev direkt sugen på Sifnos och Antiparos när jag började läsa men hade svårt att få ihop det med färja till/från Sifnos. Beslutade att det blir en 'enkel' rutt: Aten- Naxos- Paros- Antiparos. Jag tror att det kan ge en variation trots att de ligger nära varandra med både lite livligare ställen och mer lugna om vi väljer rätt byar på de större öarna.

Nu ska jag bara boka färjan till Naxos och sen får resten ordna sig där. Tjoho, snart kommer vi!

/Emma
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT