Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-03-18, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Åka båt i undervattensgrottan i Diros

Dagens längtansfulla bild är från Peloponnesos.

Idag längtar jag efter en båttur i en grotta, och en sådan finns i Diros på sydvästra Peloponnesos, och den är tämligen unik i Grekland.

Jag har varit i många grottor i Grekland, många lever upp till sitt rykte, medan andra inte gör det. Diros cave hör till dem som jag verkligen kan rekommendera. Att åka båt genom en grotta hör inte till vanligheterna. Jag känner bara till en liknande grotta i Grekland, och det är Melissani lake på Kefalonia. Grottan i Melissani lake är fantastisk, men pytteliten i jämförelse med Diros cave.

Diros caves har varit kända ända sedan slutet av 1800-talet, men det var först 1949 som grottorna började undersökas, och 1960 öppnades de för allmänheten. Det som gör denna grotta så speciell är att den ligger under vattenytan, och som besökare åker man båt genom delar av grottsystemet.



Det börjar med en båttur på 1 200 meter och avslutas med 300 meter till fots, innan man kommer ut i verkligheten igen. Under färden, både med båt och till fots, passerar man massor med häftiga stalaktiter, och andra märkliga grottformationer.

Vattendjupet pendlar mellan 2-80 meter. Vattentemperaturen är cirka 14 grader, och lufttemperaturen mellan 16-19 grader. Vattnet i grottan är bräckt. Missa inte denna upplevelse om du är i krokarna.

Fler bilder från Diros cave (och stranden utanför) finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-03-22, 13:55
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Åka båt i undervattensgrottan i Diros

Jag har ju varit flera gånger i Melissani Lake, men ett besök i Diros caves skulle ju verkligen toppa den upplevelsen. Man får hoppas att man hamnar i närheten av grottan någon gång, så att man får se allt i verkligheten.

//Conny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-03-24, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Åka båt i undervattensgrottan i Diros

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Jag har ju varit flera gånger i Melissani Lake, men ett besök i Diros caves skulle ju verkligen toppa den upplevelsen. Man får hoppas att man hamnar i närheten av grottan någon gång, så att man får se allt i verkligheten.
Hoppas du får möjlighet att besöka grottan någon gång för det är sannerligen en upplevelse.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT