Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-05-31, 19:05
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierapetra 2022, maj

Nu går vår Kreta-period på nästan 9 månader mot sitt slut. Vad finns att säga? Vintern var svår, dvs. den var kallare, regnigare och blåsigare än normalt. Men vi har ändå sluppit alla de lager av kläder vi annars behöver vid tillvaro utomhus i Östersund. Vi har kunnat göra de promenader och gymbesök, som våra kroppar behöver för fortlevnad och våra hjärnor har tränats regelbundet genom alla de sociala kontakter vi har. Fy fanken, vad bra vi har det här!

Coronaläget har förändrats under månaden. I Agios Ioánnis (grannbyn) spreds Corona vid en gudstjänst under påsken och många drabbades, men med lindriga symptom. Senare under månaden har det varit ungefär 200 sjukdomsfall per dygn i Lasithi-området, men vid månadens slut var det inte fler än 4 per dygn. Inga masker krävs efter månadsskiftet.

Enligt uppgifter från Fonien.gr var det fler än 17 800 utländska besökare, som kom till Heráklions flygplats i april, nästan lika många som före pandemin. 18 kryssningsfartyg med 30 000 passagerare var det som besökte staden. I maj väntas 32 st. ankra upp. Alla hotell i vår by har vid månadsslutet öppnats.

Turistattraktionen Chrissi Island har städats och har aldrig varit renare, säger de kontrollerande myndigheterna. Stubbar och tält har rivits och tagits bort. Däremot är tillståndet för cederträskogen ganska oroande och det är dåligt med förnyandet. På en del av träden har rötter och grenar förstörts. Tonvis med plast, kylskåp, 4-hjuliga fordon, madrasser har hittats och fraktats bort. Den 22:a återupptogs båtresorna till ön. Man tillåts inte ta sig in till området med cederträden och ökad kontroll skall ske mot nedskräpning. Solskydd hyrs och återlämnas på båten, liksom mat- och dryckesförpackningar.

38 elcyklar har inköpts av kommunen i Ierapetra, som medborgarna skall kunna använda gratis, för att underlätta förflyttning och främja en hälsosammare livsstil. Kostnad 3 mkr.

Den 2 maj på morgonen kom 0,2 mm regn från Sahara och medförde en massa småpartiklar (skoni) och alla träd, hus och bilar blev helt omfärgade till beige. Det krävdes förstås nytvätt med vaxning av den just nytvättade bilen. När den var klar mörknade himlen och med åska kom ytterligare 2 mm regn och bilen såg ut som före vaxningen. Tråkigast är det för de som förväntar sig stor skörd av oliver, för då var olivblommorna öppna. Ett annat problem vid skoni är för mig röda, torra svidande ögon. Ögondroppar har inte hjälpt.

Det här är en dag i vårt sociala liv. Det gäller inte varje dag. Det skulle vi inte orka. Läsning av nyheter kl. 6, kl. 7 frukost, skjuts av Adrianos till skolan i Ierapetra kl.8, sedan Ylva till KEP för bevis för 4:e sprutan. Jag till gymmet och lite senare kom även Ylva. Kl. 10 gjorde vi en sväng förbi grekiska vänner, eftersom Irini hade namnsdag. Men då hon ”bara” är 28 år sov hon fortfarande och vi gick in till mormor Rena, som naturligtvis också hade namnsdag. Vi bjöds på söt kaka innan vi till fots tog oss till ”Posten”, där vi skulle träffa Inge-Marie samt Kari och Arne (norgevänner via Kalimera). Där blev vi sittande i 2 timmar med varsin Amstel och dryftade diverse upplevelser. Hem, tvätt, läsning, samtal med grannpojkar, middag, innan vi blev uppringda av Jannis och Angelina. Angelinas brorsdotter Lucia firades på sin 5-årsdag av 7 vuxna, 4 andra barn och en hund. Mätta, som vi redan var, gällde det att skydda sin tallrik och sitt glas från påfyllning. Alla samtal var på grekiska och vi är en generation äldre än de andra vuxna.

Bensinpriset är nu vid månadsslutet c:a 2,24 € / liter. Vi fick också en elräkning på 900 € för 2 månader. Vilken kall vinter det var!

Vi har hälsat på hos vår lantbrukarvän Manolis, 93. Hans kropp är utsliten, liksom ögon och öron, men hjärnan fungerar bra och han gläds över våra besök. Vår vän Nikos exhustru Effi har däremot förlorat förmågan att stå och gå pga. Altzheimer.

I slutet av månaden tog vi en liten tripp för att plocka kapris. Det är inte så vanligt bland Kretensarna och vi fick lätt ihop 4 liter. Det är bara på tavernorna, de brukar finnas i den grekiska salladen i stället för oliver.

Här kommer lite temperaturuppgifter från Ierápetra. Medeltemperatur: 20.2 grader. Dagshögsta var varje dag över 21. Allra högst: 33,4. Lägsta: 12.6. Nederbörd 3.4 mm. Västra- och mellersta sidan av ön, fick däremot stora regnmängder den 18-19:e. På månadens sista dag tog vi en promenad längs stranden och ett dopp. 22 grader var det i havet.

Återresa till Koutsounári är bokad igen. Förhoppningsvis kommer våra kroppskontroller vara positiva och min medicinering så bra inställd, att livet fortsatt blir lätt att leva. I Östersund väntar nu en tillvaro utan bil, eftersom vi sålde vår kära Saab i augusti. Det blir till att pumpa cykeln! Gymmet från tiden före pandemin väntar också. Vi såg i ett inslag från ”Landet Runt” de gamla kompisarna igen. Den äldste har blivit 98, men flera i gänget är lika ung som jag! Här är jag vanligtvis dubbelt eller 3 till4 gånger så gammal som övriga. Jag kan rekommendera att ni läsande kör igång! Resten av livet väntar!

Önskar er alla en härlig sommar och kanske ett besök till Kreta? / Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-05-31, 22:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2022, maj

Intressant läsning som vanligt!

Skönt att Corona-ökningen i påsk endast orsakade lindriga symptom och att smittan gick ner i slutet av månaden. Att fr o m nu slippa munskydden blir väl också en stor lättnad.

Härligt för kretensarnas ekonomi att turistströmmarna nu tagit fart igen. Det är säkert välbehövligt.

Tänk så mycket besvär och obehag som kan orsakas av så lite regn!
Hoppas att dina ögon är helt återställda igen!

Bensinpriset hos er tycks ligga väldigt nära vad vi har här. När jag idag passerade de stora kedjornas mackar annonserades 23,08 kr för 95 oktan., och 22,88 hos min lokala mack som alltid är 20 öre billigare.

Häftigt dagsprogram-exempel från ert sociala liv. Det tempot skulle jag inte mäkta med många dagar i månaden.

Tack för alla trevliga månadsbrev!!!
Nu önskar jag er en bra och behaglig resa till Sverige och en härlig sommar!

Masse
som ser fram emot nya rader framöver
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-06-01, 05:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2022, maj

Ni kommer till ert andra hem när det är som allra vackrast! Sommaren har kommit, allt blomstrar och grönskar.

Jag hoppas, när jag kommer hem från Grekland att alla 9 syrenbuskarna på vår gård fortfarande står i blom och att det blir många kafferep där i sommar. Men nu ska jag fortsätta njuta av Amorgos och Sifnos i 15 dar.

Birgitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT