Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-09-28, 08:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Vargattack

De är kanske fler än jag som har läst om den brittiska kvinnan som blev attackerad av vad man först trodde var vilda hundar i norra Grekland. Nu har man bedömt att det måste vara vargar och inte hundar. Vilken ryslig historia.

http://www.ekathimerini.com/221994/a...ured-by-wolves

Det är inte min avsikt att sprida vargskräck, men jag gillar inte heller det att man säger att vargar inte är farliga (som ofta påstås här i Finland).

Och lösspringade hundar kan också vara ett problem:

http://www.keeptalkinggreece.com/201...ce-stray-dogs/

Låter ganska förskräckligt om man kan bli attackerad av hundar vid Acropolis.

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-09-28, 09:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vargattack

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
De är kanske fler än jag som har läst om den brittiska kvinnan som blev attackerad av vad man först trodde var vilda hundar i norra Grekland. Nu har man bedömt att det måste vara vargar och inte hundar. Vilken ryslig historia.
Jag läste om det för några dagar sedan, och tänkte precis som du: vilken ryslig historia! Då stod det att det var hundar, och nu är det en eller flera vargar. Vilket fruktansvärt öde!

Jag har sett uppstoppad varg på Rhodos. Undrar hur vanligt det är med varg i Grekland?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-09-28, 17:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vargattack

Först och främst. Det är ännu inte bevisat att det var varg. Det är ytterst ovanligt m vargatacker mot människor.
Vad det gäller vargbeståndet i Grekland, så är ert nog gott om dem i norra Grekland

/Netwolf - vargbeskyddaren
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-09-29, 10:45
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Vargattack

Ser nu att detta diskuteras även på Fb forumet. Det lär ju vara så att hon ringde sin familj i England och berättade att hon hade blivit attackerad av hundar. Sen blev det tyst och familjen fick inte längre kontakt med henne och kontaktade myndigheterna. Detta lär ha hänt på torsdagen, men kroppen hittades först på lördagen. Delar av kroppen har man inte hittat ännu.

Hundar eller vargar? Det gjordes den bedömningen att det inte kan vara hundar även om hon hade sagt så. Kanske inte så enkelt att se skillnaden i en sådan situation. Och det finns ju hundvargar eller vad de nu heter.

Hur som helst, hoppas verkligen att man kan få reda på vad som hänt. Väldigt sorgligt och tragiskt.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-09-29, 11:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vargattack

Noterade att de hittat ett knäckt lårben bland kvarlevorna (ruskigt är bara förnamnet! ) och att inga hundar eller schakaler klarar detta. Googlade dock lite och såg då bl a att mycket riktigt har en varg en bettstyrka på runt 220 kg (som en grizzly). Strax under ett lejon eller en vithaj (å vithaj var det troligen inte). En hyena har nästan 500 kg! Men , de finns väl bara i Afrika?

Men, en Rottweiler har runt 184 kg och en pitbull inte långt efter, så det skulle kunna vara vildhundar. Det förekommer ju varghybrider, där vargar parat sig med tamhundar, så det är en teori.

Det är som sagt ovanligt med vargattacker och än mer ovanligare att de verkligen äter upp sina offer. Vargar som anfaller människor är ofta van vid människor på ngt sätt. Titta på det som hände på Kolmården.
En vild varg skyr ofta människor.

Nä, jag tror fortfarande att det var utsvultna vildhundar/hybrider. Inte för att det gör historien mindre tragisk.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-09-29, 11:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vargattack

Här trodde jag mig ha hittat en möjlig förövare, då det var rätt nära Turkiet..



Sen såg jag datumet på artikeln..

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT