Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-07, 20:59
Ante08 Ante08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 6
Standard Små mysiga stränder

Hej!

Vi funderar på att åka till Naxos i sommar då man hört mycket gott om öns stränder. Kollat lite på kartor å så, det verkar som de mest populära och finaste stränderna är riktigt långa!? Vi gillar små mysiga stränder med härlig inramning. Är Naxos något för oss då?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-08, 00:26
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Små mysiga stränder

Naxos är nåt för alla...

Skämt å sido, så ja stränderna är långa på Naxos (men inte mindre mysiga för det) - Apollonia stranden är lite mindre, mysigt med tavernorna precis ovanför. Och Agia Anna, där har ni också en kortare mysig strand, inramad å riktigt trivsam!

//Lena*.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-08, 07:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Små mysiga stränder

Citat:
Ursprungligen postat av Lena* Visa inlägg
Naxos är nåt för alla...

Apollonia stranden är lite mindre, mysigt med tavernorna precis ovanför. Och Agia Anna, där har ni också en kortare mysig strand, inramad å riktigt trivsam!
//Lena*.
Problemet med de stränder Lena nämner är väl bara att där är knökafullt med folk under säsong.
Appolonia har ju en strand precis nere vid hamnen. Där är sand först och sen blir den stenig och där finns ju inga träd som skuggar mer än något som alltid var "upptaget" På andra sidan om byn från hamnen finns också en strand med stenar (vi gillar ju stenstränder).Där var nästan folktomt och där fanns mer träd, men om den var så himla mysig vet jag inte....
Med stenstränder menar jag sten på stranden alltså...i vattnet är det ju oftast sandbotten direkt man går i...

Ner vid Motsouna tyckte jag stranden var bra...fast vi ligger ju aldrig på stranden utan stannar bara för badstopp någon timme när vi är ute och åker...


Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-08, 11:04
Bodster Bodster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 70
Standard Sv: Små mysiga stränder

Hej!

Ingen liten strand, men Plaka är grymt bra. Går att hitta områden där man kan vara lite mera för sig själv.
Var där förra veckan och det var lagom med folk. Hyrde mountain bike några dagar och det var perfekt att hojja dit, övriga familjen tog bussen.



Efter Plaka kommer Makri vigla (osäker på stavningen), den är mera "öde" och även den fin med en bra taverna i norra änden.

Bodster
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-08, 14:53
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Små mysiga stränder

I Mikri vigla finns flera små sandstränder med lite inramning av klippor och på nåt ställe lite grönt..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-08, 15:03
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Små mysiga stränder

Mikri Vigla är fint och tavernan är mycket bra!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-08, 15:40
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Små mysiga stränder

Ja det finns massor av stränder runt Naxos. Vissa långa med sand, andra med småsten på stranden men sand i vattnet och även en del klippbad.
Nere i den sydvästra hörnet finns bla Pirgaki, väl värd att besöka. Inte fullpackat, och väldigt annorlunda. Bortom den, ute på udden ligger en stort "hotelskelett".
En felinvestering av stora mått, söder om den finns en underbar liten strand med
småsten på stranden men sand i vattnet. Aldrig mycket folk. Där finns ingen service.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-08, 21:19
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Små mysiga stränder

Jag vet inte, men vi har då varit under både hög- och lågsäsong och inte upplevt ex Agia Anna-stranden speciellt "knökafull" - då menar jag den delen som inte har så många solstolar...till vänster om den långa bryggan eller vad man ska kalla det...? Fördelen med Agia Anna är ju att den också ligger nära - till Mikri Vigla, Pirgaki osv är det ju en bit (även till Apollonia).

Den strand som benämns som Pirgaki, heter nog Aliko - Pirgaki ligger ytterligare ett steg bort. Men Aliko är också mysig, iofs lång, men med klippor som man kan "boa in sig" i.

//Lena*.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-08, 21:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Små mysiga stränder

Citat:
Ursprungligen postat av Lena* Visa inlägg
Jag vet inte, men vi har då varit under både hög- och lågsäsong och inte upplevt ex Agia Anna-stranden speciellt "knökafull" - då menar jag den delen som inte har så många solstolar...till vänster om den långa bryggan eller vad man ska kalla det...? Fördelen med Agia Anna är ju att den också ligger nära - till Mikri Vigla, Pirgaki osv är det ju en bit (även till Apollonia).

Den strand som benämns som Pirgaki, heter nog Aliko - Pirgaki ligger ytterligare ett steg bort. Men Aliko är också mysig, iofs lång, men med klippor som man kan "boa in sig" i.

//Lena*.

Det är ju GIVETVIS en smaksak vad som menas med "knökafullt" men vi upplevde i aug 2007 att det verkligen var det just där

Men totalintrycket av Naxos var ändå att JAG gärna återvänder, men maken som varit där 3 ggr gärna avstår
Jag är fortfarande förundrad över att en så turisttät ö, i augusti, då roomsarna sa vid ankomst" Vad gör ni här NU??" ändå var så himla härlig....


Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-08, 23:07
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Små mysiga stränder

Ja, om än Naxos är turisttätt, så upplever jag det inte så...jo, på hamnpromenaden om kvällarna, där är det too much för min smak men det finns ju andra stråk att vandra på...!

Men nu kom vi visst ifrån ämnet.

//Lena.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT