Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-06-19, 22:38
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Nationellt id-kort

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Ditt körkort anger inte vilket medborgarskap du har, bara att du är du och att du har tagit körkortet i Sverige.
Så det är inte en godkänd handling vid gränspassage.

/kimmen
Det anger inte ens var man har tagit körkortet, jag har också ett likadant S på mitt körkort, jag tog körkort i Finland men det jag har nu är utfärdat i Sverige eftersom jag bodde här då det behövde förnyas.
Numera finns inte heller födelselandet med i passet. Vi förnyade våra pass för ett par månader sedan, då frågade de om vi vill ha med födelseland i passen, då vi valde bort det står det bara födelsekommun, inte land. Ganska idiotiskt tyckte jag först men sedan konstaterade jag att det ska väl inte spela någon roll vilket land jag är född i, det är ju medborgarskap som passet anger.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-07-02, 16:42
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Nationellt id-kort

Såg inte denna fråga förrän idag.
Vi har i flera år, sedan 2007, flugit till Grekland med endast nationellt ID-kort, som polisen utfärdar. Inom Schengen räcker det med ID-kortet, men ska man utanför måste man ha pass (och visum till vissa länder). Det nya körkortet gäller inte, min man försökte med det en gång, men fick snällt visa upp sitt ID-kort.
Anne
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-07-04, 10:20
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Nationellt id-kort

Jag kan nu meddela att det går alldeles utmärkt att använda nationellt id-kort istället för pass när man flyger till Grekland. Dock vill hotellen ha pass.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-07-04, 13:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Nationellt id-kort

Citat:
Ursprungligen postat av jeabys Visa inlägg
Jag kan nu meddela att det går alldeles utmärkt att använda nationellt id-kort istället för pass när man flyger till Grekland. Dock vill hotellen ha pass.
....... så vad är det då för vits med nationellt id-kort??????

Mats
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-07-04, 13:42
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Nationellt id-kort

Ja, du det kan man fråga sig. Varför jag ställde frågan till att börja med, var för att min kära sambo inte hittade passet, men däremot ett Nationellt id utfärdat för ett par år sedan.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-07-04, 13:49
lenamarie1s avatar
lenamarie1 lenamarie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Nationellt id-kort

Hej!
Jag har de senaste fem åren endast rest med internationellt ID kort inom Schengen och det har aldrig varit något problem. Även bott på hotell i Grekland utan att någon krävt pass. /Lena
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-07-04, 22:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Nationellt id-kort

Citat:
Ursprungligen postat av lenamarie1 Visa inlägg
Hej!
Jag har de senaste fem åren endast rest med internationellt ID kort inom Schengen och det har aldrig varit något problem. Även bott på hotell i Grekland utan att någon krävt pass. /Lena
OK, låter intressant. Jag är lite nyfiken eftersom jag hört mycket om det här, och trots det fortfarande inte fatta vitsen med det. Är kanske lite trög?

Men efter fem års erfarenhet så kan du kanske skingra min okunnighet lite. Vilka är de stora fördelarna med internationellt ID-kort i stället för pass? Finns det några nackdelar? (Vissa har tydligen erfarenheten att en del hotell endast accepterar pass. Det torde ju vara en nackdel).

Några snackar om NATIONELLT ID-kort och andra om INTERNATIONELLT ID-kort. Är det någon skillnad? I så fall vilken?

Mats
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-07-04, 23:39
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Nationellt id-kort

Det heter nationellt Id-kort, det är i alla fall det som polisen utfärdar.
Mig veterligen finns det inga fördelar med ett nationellt id-kort jämfört med pass förutom att det är mycket mindre. Varför skaffar man då ett sånt id-kort? För vår del hade passen gått ut och det skulle ta minst två veckor (på den tiden) att få ett nytt. Id-kortet kom efter bara ett par dagar. Vi hade egentligen inte tänkt resa och därför inte brytt oss om att skaffa nya pass, men så hittade vi ett superbilligt flyg till Grekland och var tvungna att snabbt skaffa pass. Vi fick provisoriska pass samma dag men polisen rekommenderade oss att ansöka om id-kort eftersom ett provisoriskt pass inte gäller som id-handling.
På en av våra resor följde en kompis till ett av våra barn med. Hon hade inte pass och kunde inte heller få ett eftersom den ena av föräldrarna just då inte kunde skriva under och för att få pass var båda föräldrarna tvungna att skriva på. Då skaffade hon ett nationellt id-kort så att hon skulle kunna följa med på vår ö-luff. Det räckte med att en av vårdnadshavarna skrev på för att få id-kortet.
Se där, två anledningar till varför man har ett nationellt id-kort, men det är ju bättre med pass. Det gäller ju till alla länder.

Anne
PS: Aldrig varit med om att pensionatsägare eller hotell inte accepterat id-kortet.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-07-05, 09:57
lenamarie1s avatar
lenamarie1 lenamarie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Nationellt id-kort

Hej!
Det får plats i plånboken det blir lättare att ha med sig och lättare att hålla reda på. /Lena
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-07-05, 13:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Nationellt id-kort

OK. Tack för era svar.

Mina slutsatser av både era svar och annat som sagts i frågan blir:

- I ett tidsmässigt "nödläge" kan det vara en fördel att det går snabbare att få ett Nationellt ID-kort än ett pass. (Är kanske billigare också?).

- Det råder blandad erfarenhet av huruvida ID-kortet alltid duger i samband med incheckning/boarding hos flygbolagen och hos hotellen. Det gör resonemangen om "passfrihet" i samband med införandet av Schengen-reglerna tämligen överdrivna. De som tyckte att det var besvärligt att ha med pass, och att dessutom behöva visa upp det vid gränskontroller, har förvisso nu fått en viss lättnad. Om man nu inte av andra skäl ändå känner sig tvingad att ha med ett pass. Störst lättnad genom slopad pass-/gränskontroll torde dock personer som idkar kriminell verksamhet ha fått.

- Oavsett hur det förhåller sig med "passfriheten" inom Schengen så måste man ändå acceptera bördan av att skaffa och ta med sig pass så fort man besöker länder utanför Schengen.

- Preferenserna är olika. För min del känns det helt onödigt att ha både pass och Nationellt ID-kort. Eftersom jag inte besväras av vare sig vikten eller storleken på passet och att det fyller samtliga behov, så är det för min del ingen tvekan om att det är passet som gäller för mig.

Mats
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-07-20, 10:38
skrikiss avatar
skrikis skrikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Sala
Inlägg: 40
Standard Sv: Nationellt id-kort

Citat:
Ursprungligen postat av jeabys Visa inlägg
Hej!

Undrar om det är någon som rest till Grekland i år med Nationellt id kort och inget pass?

Funkar det?
Jag har ett nationellt ID-kort, som jag ofta reser på. Funkar hur bra som helst, men bara inom EU. Men oftast tar jag med mig passet för säkerhets skull då de kan vara lite kinkiga i andra länder.

Men det har aldrig varit något problem för mig. Men som sagt, funkar bara att resa inom EU

Skrikis
som har 17 timmar kvar tills hon flyger till Grekland!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-07-20, 13:01
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 145
Standard Sv: Nationellt id-kort

En del hotell vill ju ha ett pass när de registrerar sina gäster vet jag av erfarenhet...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-07-28, 17:28
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Nationellt id-kort

Citat:
Ursprungligen postat av skrikis Visa inlägg
Jag har ett nationellt ID-kort, som jag ofta reser på. Funkar hur bra som helst, men bara inom EU.
Funkar inte inom hela EU, utan endast inom Schengen-området.

/kimmen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT