Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-18, 21:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

Någon mer som känner igen sig i att när båten börjar anlända till kajen så sprider sig en mystisk "obehagskänsla" i magen. -Nej, nu startar attacken av rumsuthyrare, någon som känt lika dant men som kommit på en smart bra lösning att hitta boende på? Då reskassan inte är obegränsad så vill vi inte boka i förväg, det har vid de tillfälle vi gjort det blivit en hel del dyrare.
Inbillning eller inte, men är de inte mer "påflugna" på Naxos än på andra öar i Kykladerna?
Det finns säkert de som känner en helt motsatt känsla, skriv gärna om det också, vem vet jag kanske jublar i juli när vi anländer
// Helén
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-18, 23:19
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Inbillning eller inte, men är de inte mer "påflugna" på Naxos än på andra öar i Kykladerna?
Det finns säkert de som känner en helt motsatt känsla, skriv gärna om det också, vem vet jag kanske jublar i juli när vi anländer
// Helén
Har också en känsla av att de är lite mer "påflugna" på Naxos, även om det finns fler.( och jag har inte ens varit på ännu fler ) Det bästa jag har kommit på, är att veta innan var man vill bo och vad man vill ha för standard.
Abi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-19, 15:29
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

Precis! Jättebra att veta vad man vill ha, och uttalar det klart och tydligt, så kan man sålla bort många på en gång. Jag tycker det har fungerat bra och även göra upp om pris redan där även om man inte har bestämt sig för rummet. Personligen tycker jag nästan det är en av höjdpunkterna att välja och vraka. Paros är nog minst lika stojigt. Schinoussa är raka motsatsen, och det är inte roligt. Där fick man gå fram och fråga dom vad de hade och vad det kostade. Nästan dubbelt så dyrt mot Naxos oxå.

/gunnar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-19, 23:53
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

Ja, rumsuthyrarna på Naxos är lite värre än på de flesta andra öar, jag brukar praktisera två helt olika sätt då jag kommer dit.
Det etta är att helt kallt gå förbi alla och inte höra ett ord av vad de säger, sedan promenerar jag till Agios Georgios och söker rätt på boende där.
Det andra är att tydligt klargöra för hur jag vill bo och även i vilket område jag vill bo. Säger man tydligt att man vill bo i t.ex. Agia Anna så faller ju med automatik de bort som inte har boende där, om inte annat så ser deras konkurrenter från Agia Anna till det. Vill jag också ha kök så säger jag det också och får samma resultat.
Vid något tillfälle har jag också gett ett maxpris som jag är beredd att betala, det gallrar ju också en del.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-20, 00:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

Många och enträgna uthyrare innebär ju alltid att det finns gott om rum. Alltså kan man med gott samvete gå förbi allihop och leta upp ett ställe där man vill bo.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-20, 09:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Många och enträgna uthyrare innebär ju alltid att det finns gott om rum. Alltså kan man med gott samvete gå förbi allihop och leta upp ett ställe där man vill bo.
Precis. Jag tycker nog att uthyrarna är minst lika ivriga på Paros som på Naxos och det känns som dom nästan kliver på ens tår. Jag har aldrig förbokat på Naxos utan ordnat boendet på plats och jag har varit där både i maj, juni, augusti och början av september. Ena gången åkte jag med en uthyrare till ett väldigt gammalt hus i gamla stans smalaste gränder. Höll knappt på att hitta hem på kvällen i en folktom stad där alla dragit sig undan blåsten och kylan som svepte genom gränderna den gången i slutet av maj. Dagen efter gick jag en promenad och bokade in mig på Pension Sofi eftersom dottern skulle anlända och vi ville bo bättre. En annan gång åkte vi med en uthyrare som hade ett boende ovanför St Georgestranden men när vi kom fram var det visserligen fräscht men i källarplan, inte så kul att se anklarna på dom som vandrar förbi. Tog då en liten promenad och stötte ihop med ägaren till Oniro ett boende som genast föll oss i smaken.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-20, 10:34
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
Standard Sv: "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Alltså kan man med gott samvete gå förbi allihop och leta upp ett ställe där man vill bo.
Det skönaste är ju att (vilken ö det än gäller) bara glatt strosa förbi hopen av hysteriska rumsraggare, sätta sig ner på något fik en stund för att insupa atmosfären och sedan ta sig ut och leta på egen hand. Detta ger en fler härliga och spontana upplevelser. Att knacka på lite här och där ger stora möjligheter till underbara möten och incidenter och dessutom bättre priser.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-05-20, 22:08
Flower Flower är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

Kjenner igjen følelsen. Selv om jeg personlig mener Paros er enda værre. Mitt tips er som fra mange andre. Bestem dere for pris og beligenhet på forhånd. I tillegg anbefaler jeg alle som skal ut å loffe å benytte de greske ordene for ja og nei, "ne" og "ochi". Av en eller annen grunn er min opplevelse at de mest ivrige gir seg når man bruker noen greske ord.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-05-22, 13:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

De tre värsta öarna tycker jag är Paros, Naxos och Santorini. Som väl är bokar jag alltid i förväg på dessa öar och går bara förbi rumsuthyrarna. Vilket jag nästan alltid gör på alla öar, det är trevligare att själv gå runt och leta efter sitt drömboende. Brukar nästan alltid sluta lyckligt. Men det finns öar där man önskar att man blev anfallen av rumsuthyrare. Kea är en sådan ö, där är det ingen som ens tittar på en. När vi var där tog det en faslig tid att hitta rum, det enda vi hittade kostade 50 €.


Åter till Naxos. Rumsuthyrarna måste enligt lag vänta bakom grinden där piren börjar, men när hamnpolisen är borta dansar rumsuthyrarna på gatan. Bilden nedan tog jag på Naxos i höstas, ingen hamnpolis i sikte, då springer uthyrarna som galningar för att ragga kunder. Men det gjorde det med ett leende.

Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-05-25, 21:14
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

Tack för alla svar, det jag fastnat mest för är nog att slå sig ner och insupa atmosfären, äntligen på Naxos igen!! Då vi anländer till Naxos har vi en lång resa bakom oss eftersom vi i år startar på Kreta, (landar i Chania).
Helén- med alldels för många dagar kvar till avresa (45)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-05-25, 22:59
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

Måste bara få berätta; (den som inte orkar, bläddra förbi!). En endaste gång man känt man fått magsår är väl på Naxos! Det började med att vi blev uppraggade av dessa rumsuthyrare på just Naxos. Vi tyckte det verkade schysst rum och följde med. Visste inte så mycket om Naxos, (borde läst på i Kalimeras förträffliga guider!), visste inte var det var bra att bo någonstans. Vi var nöjda då.... Efter vi checkat in och plockat upp, tjejen tog hand om våra pass, det var hennes brorsa som hade rummen. (Hon gav mig namnet på pizzerian som han jobbade på ifall det skulle vara något!) Vi går i väg och försöker leta reda på ett badställe, förstår att vi bor bakom gamla stan och behöver gå en bit till St George stranden. Nästan framme, blir vi haffade av en tant, som ivrigt bläddrar i sin pärm och vill visa sina uthyrningsrum. Försöker förklara för henne, att vi redan har ett rum..Tittar lite i hennes pärm ändå och upptäcker att det är mycket bättre på alla sätt och vis... Följer henne med och tittar på rummet. Verkar helt okej...Det är nu....nu...som "magsåret" börjar kännas vid! Vår packning är i det andra rummet långt därborta och passen...är hos ja, han på pizzerian vet...Nya rummets tants gubbe kör oss till det andra stället. (De vill först jag ska lämna min 6-åriga dotter kvar, medans jag hämtar allt!!!) Lämnar min badryggsäck på vårt blivande rum....Försöker guida tantens man som inte kan ett endaste ord engelska, jag kan inte någon grekiska (förutom Yamas, kalispera, parakalå mm, hjälps inte i det sammanhanget!!) på något vis lyckas jag honom förstå att jag måste till pizzerian och få tag i våra pass. Det är enkelriktat, men han lyckas lämna av mig i närheten, med min dotter kvar i bilen. Går till pizzerian, han är ledig på dagen. Får en mobil i handen med hans nr och ringer upp. Ger en konstig bortförklaring att jag vill byta rum...Får ett svar att jag ska möta upp hans syster på hotellet vi bor på.... Ber "gubben" köra oss dit....Hämtar packningen, som vi delvis plockat upp...........sen tillbaks........Nu kan man skratta åt det stressiga, men jösses vad ont i magen jag hade.......
Kontentan av det hela; ta inte första bästa rumsuthyrare på Naxos....i alla fall inte om du inte vet vart du ska bo!!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-05-25, 23:08
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: "Överfallna" av rumsuthyrare på Naxos

Visst hamnar man ibland i knepiga situationer. Vi skulle för andra året i rad bo hos en kille i Naxos stad, problemet denna gång var att det inte fanns något ledigt i hans relativt nya hotell, vi blev inkvarterade hos systern, där var det avlopp som inte funkade osv. De åtgärdade snabbt vid tillsägning, men problemet kom snabbt tillbaka. Vi blev då erbjudna att bo hos en annan syster (alla verkar vara släkt med alla), detta boende blev i Agi Anna, är lite rädd att vi inte upptäckt den delen av Naxos om det inte krånglat, inget ont som inte för något gott med sig.....

Senast redigerad av Hellen den 2006-05-25 klockan 23:11.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT