Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimeraträffar

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-26, 22:48
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Kalimeraträff i kalmar

Trots att det är mitt i sommaren och alla har fullt upp med Greklandsresor och andra roliga, härliga semesteraktiviteter vill vi, jag och Lissi, redan nu slå ett slag för en Kalimeraträff i Kalmar i höst.

Tid och plats: Lördagen den 13 november på Restaurang Athena i Kalmar kl 19.00.

Det är några månader kvar till november, men det kan redan nu vara kul att se hur många som tror sig vara intresserade.

Definitivt besked kan man givetvis lämna längre fram i höst då vi ger mer detaljerad info om hur anmälan till festen kommer att gå till osv...

Så.... vi startar väl en liten intresselista här:

Carina och Percy
Lissi och Claes
?????

Carina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-11, 12:40
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Hej !
Det ser vi framemot !
/Tom&Bodil
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-11, 20:03
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Hmmm.. kalimeraträff i Kalmar. Låter intressant men en bit ifrån Norrköping. Dock mycket närmare än Lund. Intresse finnes men.... får se längre fram om hur det kan bli.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-11, 20:15
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Oh vad kul, äntligen kanske det blir av!
Det ska mycket till för att jag ska missa......

Abi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-11, 20:23
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Jag ringde nyss till Athena restaurangen i Kalmar och frågade vilken slags mat har dem på sin menu. En kvinna svarade att det är svensk-iransk besättning just nu, att de lagar blandad mat men att de har en del grekiska rätter på sin menu. Så helt grekisk restaurang är det tyvärr inte. Inga grekiska kockar finns där.

Finns det kanske en mer "genuin" grekisk restaurang med kockar från Grekland?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-11, 21:11
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Jag ringde nyss till Athena restaurangen i Kalmar och frågade vilken slags mat har dem på sin menu. En kvinna svarade att det är svensk-iransk besättning just nu, att de lagar blandad mat men att de har en del grekiska rätter på sin menu. Så helt grekisk restaurang är det tyvärr inte. Inga grekiska kockar finns där.

Finns det kanske en mer "genuin" grekisk restaurang med kockar från Grekland?
Hoppsan, det måste ha skett snabba förändringar, det är inte så jättelänge sen jag var på Athena och åt grekisk mat. Ska gå dit någon dag och titta igenom menyn. Tyvärr är det den enda restaurangen inne i centrala Kalmar som är (var?) grekisk. Det finns en som heter Zorbas men den går inte alls att kalla för grekisk. Det fanns tidigare en som hette Santorini, men den finns inte kvar.
Det finns i och för sig en kvarterskrog strax utanför centrala Kalmar som är grekisk, El greco heter den. Där har jag aldrig varit men jag kan kolla upp den också om önskemål finns.

Carina

Senast redigerad av CarinaN den 2010-08-11 klockan 21:29.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-12, 12:16
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Lite intresserad är jag men måste fundera... Hoppas nämligen på en ny tjänst och vill ha det avklarat först men om jag får möjlighet är jag intresserad... Sen kanske det är alltför höga krav med grekiska restauranger med grekiska kockar... Huvudsaken det är några grekiska maträtter för hur det än är det är ändå inte som att äta maten live i Grekland. Sedan har vi å andra sidan ett bra sällskap av varandra
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-12, 15:40
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Sen kanske det är alltför höga krav med grekiska restauranger med grekiska kockar... Huvudsaken det är några grekiska maträtter för hur det än är det är ändå inte som att äta maten live i Grekland. Sedan har vi å andra sidan ett bra sällskap av varandra
Jag blev i år två gånger besviken när jag besökte två grekiska (men bara av namnet) restauranger. Någon gång i vintern var jag i Krakow, i Polen. Där bestämde jag mig att äta lunch på en grekisk restaurang som ligger mitt i centrum. Jag beställde grekisk sallad och fyllda paprikor med ris. I stället fick jag något annat. Det fanns inte ett enda spår varken av grekisk krydda eller av grekisk maträtt. Det "luktade" som mat från Mellanöstern. Jag frågade servitrisen vad för slags mat är det och nämnde att jag ville äta grekisk mat. Kvinnan sade att restaurangen har bytt ägare och att de har kockar från Libanon.

Mitt i juli bilade jag lite runt Mälaren. En gång gick valet till att äta middag på en grekisk restaurang i centrum av Strängnäs. När maten landade på bordet visade det sig att alla smaker härstammade igen någonstans från Arabvärlden. Vi tillkallade servitören som förklarade att deras kockar kommer från Assyrien och att det var assyrisk mat. Alltså blev vi igen besvikna. De två misslyckade försök att äta grekisk mat på en från namnet grekisk restaurang gjorde att jag blir försiktigare med val av grekisk restaurang. Går man till en grekisk restaurang då förväntar man sig att äta grekisk mat.

Jag ställer inga krav på att man inte får äta på Athena. Syftet var bara att kolla läget och upplysa intresserade Kalimerianer vad som eventuellt väntar dem på den här restaurangen. Jag har aldrig varit i den här restaurangen och kan inte säga mer än vad jag hörde av kvinnan som svarade i telefonen.

Tycker majoriteten om att äta iransk mat har jag ingenting emot det. Det viktigaste är att man träffas, tycker jag också. Jag väljer dock att äta någon svensk maträtt då, exempelvis lax, om jag kommer till träffen.

Förresten, jag kom ihåg nu att en kvinna från Syrien berättade för mig att hennes mor var grekiska. Hon nämnde att hon berättade det för mig i hemlighet och att jag inte kunde nämna om detta till hennes kompisar från hemlandet. Jag frågade, varför? Hon svarade att det är skamligt i Libanon och i Syrien att ha föräldrar som härstammar från Grekland och att sådana personer blir hånade om någon vet om det. Kvinnan studerade med mig pedagogik på universitet i Linköping. Varför berättar jag detta? För att belysa hur mycket folk från Mellanöstern "tycker om" greker. Jag drar slutsats att eftersom de inte älskar greker då lär de sig inte att laga med hjärta grekisk mat.

Senast redigerad av Enigma den 2010-08-12 klockan 16:09.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-12, 16:24
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Enigma! Tyvärr är det så att en del grekiska resturanger går under namnet Grekisk kolgrill -vilken du säkert hamnade på. Har själv varit på en och beställde då ett glas retsina. Killen som serverade tittade då undrande, svarade sen att de hade de inte Retsina - visste överhuvudtaget inte vad det var. Vad säger man ...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-12, 16:42
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Enigma! Tyvärr är det så att en del grekiska resturanger går under namnet Grekisk kolgrill -vilken du säkert hamnade på. Har själv varit på en och beställde då ett glas retsina. Killen som serverade tittade då undrande, svarade sen att de hade de inte Retsina - visste överhuvudtaget inte vad det var. Vad säger man ...
På båda restaurangerna stod det att de var grekiska restauranger. Ingenstans var skrivet att det var grekiska kolgrillar.

Jag var här i Strängnäs: http://www.blocket.se/stockholm/Lyxi...9_26249313.htm

Läs recensionen. Man tror att man hamnar på en fin grekisk restaurang. Sannolikt var det en grekisk restaurang förut men den har bytt ägare (det nämns under länken) och den nya personalen härstammar från Assyrien.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-12, 17:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Jag lagar god grekisk mat fast jag inte härstammar från Grekland.

Förövrigt finns det många gemensamma influenser mellan det grekiska köket och mat från mellanöstern.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-12, 17:59
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag lagar god grekisk mat fast jag inte härstammar från Grekland.

Förövrigt finns det många gemensamma influenser mellan det grekiska köket och mat från mellanöstern.

Eva
Det stämmer att det finns en del gemensamma influenser mellan de båda köken. Jag ville dock vid de båda tillfällena äta RIKTIGT GREKISK mat och inte mat från Mellanöstern. Jag tycker också exempelvis om franska köket och när jag besöker en sådan restaurang förväntar jag mig att äta franska maträtter och inte maträtter exempelvis från England. Jag hoppas att du förstår poängen. Man kan tycka om hela världens kök men om man är inställd en kväll att äta en viss sort mat då vill man äta den och ingen annan.

Jag gissar att du lagar GOD grekisk mat eftersom du tycker om Grekland och då lagar du med hjärtat. Kvinnan som studerade med mig och härstammade från Syrien påstod att det är skamligt att ha en grekisk mor från Grekland. Jag var förvånad när jag hörde det.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-12, 18:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Carina och jag får väl kolla det grekiska utbudet inför hösten.
Jag åt senast på Athena i början av juni , en helt underbar papoutsaki, en av de godaste jag ätit faktiskt och den var då grekisk så det förslog!
Tidigare i våras så åt Claes och jag en jättegod bifteki, så då måste det hänt något nu i sommar....

Restaurangen i sig och personalen är supertrevlig så vi får väl kolla upp och proväta där en kväll Carina,jag och gubbarna

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-12, 18:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Men, Egentligen,, Att träffas lokalt i goda grekvänners lag, det är ju ändå alltid en höjdpunkt. Må så vara att kockarna komma från Iran eller Armenien.
Med lite framförhållning går det alltsom oftast att beställa grekmat ändå.
Om man i förväg talar om vilken mat man vill ha, och hur densamma tillagas, då fungerar det nästan alltid precis perfekt.

Skada bara att det är så besvärligt att taga sig från Umeå till Kalmar, eljest skulle vi gärna vilja deltaga på träffen.

Arne och Hustru Birgitta

Skäret direkt med vindstilla och spegelblankt hav..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-12, 22:11
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men, Egentligen,, Att träffas lokalt i goda grekvänners lag, det är ju ändå alltid en höjdpunkt. Må så vara att kockarna komma från Iran eller Armenien.Arne och Hustru Birgitta

Skäret direkt med vindstilla och spegelblankt hav..
Håller med dig Arne, och även Klick som skrev något liknande här ovan.
Avsikten med den här tråden är helt enkelt att bjuda in till en Kalimerasammankomst i glada vänners lag .

Jag har som sagt ätit mycket god grekisk mat på Athena flera gånger och det är f ö en mycket trevlig restaurang. Visar det sig nu att något har förändrats får vi kanske "stå ut med" att hela menyn inte är grekisk, och med att kocken inte heller är grekisk, för inne i centrum finns det ingen annan restaurang med grekisk anknytning att välja på....

Ja Lissi, vi får väl gå dit och proväta

Carina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-14, 13:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Håller med CarinaN!
Ni som kan tänka er god grekisk mat lagad av en icke-grekisk kock är välkomna att äta på Athena med oss 13 nov .
Vi återkommer med mer info om meny och bokningi slutet av september....
Jag kommer att äta där flera gånger innan och lovar att rapportera om maten är oätlig

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-14, 14:27
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Enigma! Idag heter den Meze; grekisk kolgrill.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-14, 14:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Ni får gärna diskutera olika slags mat från andra länder, men starta gärna en ny tråd då! Denna tråd gäller en träff i Kalmar i höst.

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-08-16, 20:08
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Jag tittade in på Restaurang Athena idag när jag var i stan. Menyn var densamma som när jag var där och åt senast. Det finns en rubrik i menyn som heter Grekiska rätter och en rubrik som heter Internationella rätter, precis som tidigare.
Tycker att vi håller fast vid ursprungsplanen, dvs Kalimeraträff på Athena den 13 november.

Carina
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-08-18, 22:31
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Kalimeraträff i kalmar

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Tycker att vi håller fast vid ursprungsplanen, dvs Kalimeraträff på Athena den 13 november.

Carina
Ovanstående får tummen upp från mig

Abi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT