Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-06-12, 13:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Antibiotika

Nu kommer man att behöva ett recept för att få köpa antibiotika i Grekland. Och det är ju bra för antibiotikaresistens säger man ju att kan bli ett stort problem i framtiden. Och grekerna är stora förbrukare, väldigt ofta i onödan skulle jag tro.

https://www.ekathimerini.com/253577/...t-prescription

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-06-12, 14:07
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Antibiotika

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Nu kommer man att behöva ett recept för att få köpa antibiotika i Grekland. Och det är ju bra för antibiotikaresistens säger man ju att kan bli ett stort problem i framtiden. Och grekerna är stora förbrukare, väldigt ofta i onödan skulle jag tro.
Jösses, det var på tiden!! Det har alltså varit helt receptfritt?
Enligt artikeln du länkar till konsumerar grekerna mest antibiotika i hela Europa - dubbelt så mycket som genomsnittet i EU...

/kimmen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-06-12, 16:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Antibiotika

Helt sjukt...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-06-13, 07:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Antibiotika

Om jag tolkar artikeln rätt så har det egentligen funnits en lag för detta redan 1973, men man har inte brytt sig om den.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-06-13, 12:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Antibiotika

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Om jag tolkar artikeln rätt så har det egentligen funnits en lag för detta redan 1973, men man har inte brytt sig om den.

/ Anne
Så ovanligt för att vara i Grekland!

Skämt åsido! Detta är ett mycket allvarligt problem och mycket bekymmersamt att stora delar av världen inte tar det på allvar.

Läste en artikel om det i dagens lokaltidning. När antibiotikaresistensen är spridd på allvar så innebär det bl a att det är slut med alla stora operationer. Man kommer då inte längre att kunna utföra transplantationer, canceroperationer, hjärtoperationer mm. Inte så kul. Kanske hög tid att styra upp detta med recept och respekt. En öroninflammation utan antibiotika är absolut inte kul, jag vet. Men det finns det som är värre.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-06-14, 15:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Antibiotika

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Om jag tolkar artikeln rätt så har det egentligen funnits en lag för detta redan 1973, men man har inte brytt sig om den.
Det är som med rökförbudet som tog evigheter att implementera, men som nu funkar ganska bra.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-06-17, 00:36
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Antibiotika

Det finns apotekare som säljer utan recept och de som inte gör det. Sannerligen en långsam process, men jag tror att den yngre generationen fattar allvaret bättre.
Jag minns på rak arm följande besvär, som grekiska vänner fått antibiotika för när jag varit där: bältros, stukad fot, näsblod, svullet knä, ögoninflammation. När boten är antibiotika, kan man ha många patienter på en dag...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-06-17, 14:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Antibiotika

Problemet var, och är, att doktorer skrev ut antibiotika till dem som hade förkylningsvirus, och då hjälper som bekant inte antibiotika, men eftersom alla blev friska trodde alla att antibiotikan hjälpte, men det skulle ha blivit friska ändå.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-06-18, 17:16
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Antibiotika

Ja, förkylning och massor av andra åkommor, som inte antibiotika biter på, varav en hel del går över av sig själva, men som antibiotikan får credit för. Kärnfrågan är varför doktorer skriver ut - är det okunskap, ekonomi eller både ock? En förbättring är väl i alla fall om apotekare inte säljer utan recept (fast dom egentligen inte skulle sälja med recept heller i många fall, alltså). Kanske kan det aktuella viruset öka medvetenheten i denna stora fråga?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT