Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-11-25, 12:07
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Vettig rutt?

Årets besök på lilla Agios Efstratios gav oss verkligen mersmak på små, lugna öar, och den senaste Kalimerarauppdateringen av Marathi spädde på lusten på (för oss) nya småöar till nästa års höstresa. Lutar åt en liten luff i Doddarna. Redan preliminärbokat flyg till Samos och tänkte oss ungefär följande rutt: Pythagorion (1 natt) – Agathonissi (3 nätter) – Lipsi (7 nätter, inklusive minst 2 nätter på Marathi) – Agathonissi (2 nätter) – Pythagorion (1 natt). Ni som har lite mer erfarenhet av Dodekaneserna (själva har vi bara varit en vecka på Kalymnos), verkar detta vara en vettig rutt?
Och en fråga angående Marathi: den där badbåten som går dit från Lipsi, kan man räkna med att den går även i mitten av september (och gärna då åtminstone två gånger i veckan, så man kommer tillbaka också)? Ett alternativ verkar ju annars vara att ta sej till Arki och där bli hämtad av ägarna till Pantelisboendet på Marathi, som tydligen har den servicen om man väljer att bo där. Fast det verkar som Michalis är ett något ”mysigare” boende, eller har jag fel?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-11-25, 16:43
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Vettig rutt?

Är ganska säker på att utflyktsbåtarna går hela september månad ut. Kanske de drar ner på antalet turer mot slutet av månaden om det inte finns så stor efterfrågan längre. Rujo vet säkert mer, han brukar ju åka till Lipsi i september.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-11-25, 20:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Vettig rutt?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
tänkte oss ungefär följande rutt: Pythagorion (1 natt) – Agathonissi (3 nätter) – Lipsi (7 nätter, inklusive minst 2 nätter på Marathi) – Agathonissi (2 nätter) – Pythagorion (1 natt).
Jag tycker att rutten fungerar alldeles utmärkt, och jag tycker att det är en fantastisk rutt.

Citat:
Fast det verkar som Michalis är ett något ”mysigare” boende, eller har jag fel?
Jag har inte stannat över natten på Marathi, så jag kan egentligen inte uttala mig. Det jag har känt under mina dagsbesök är att Pantelis är lite "privat", medan Michalis har känts lite trivsammare.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-11-26, 12:22
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Vettig rutt?

Hej Charleston


Agios Efstratios, lika lugnt som för sju år sedan hoppas jag? Var det fortfarande färjan Aelios som gick från Limnos? Hon trafikerade rutten Landskrona-Tuborg i slutet på 70-talet.


//PA
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-11-26, 12:41
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Vettig rutt?

Yes, visst var det Aeolis som trafikerade. Vi tog den dit och sen en NEL-båt tillbaka (humanare avgångstid). Mycket bra priser var det. Båda kostade 7 euro. Vi gillade Ai Stratis väldeliga. Lugnet och de magnifika stränderna! (Du kanske har missat det, men jag skickade en hälsning under "Hej, nu är vi tillbaka"-fliken när vi kom tillbaka, troligen kommer även ett resebrev framöver)
Men nu har vi allt hamnat lite off topic....

Senast redigerad av Charleston den 2014-11-26 klockan 12:46.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-11-26, 17:32
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vettig rutt?

Marathi - förstår att det lockar (om ni "bara vill vara").

Vi åkte med utflyktsbåten från Lipsi för ett antal år sedan (12-13 år sedan), det var i början av juni och gick den inte varje dag, men kanske varannan. När vi kom till Marathi kände vi strax att vi borde ha tagit med oss bagaget, för här ville vi stanna. Så det blev en tur till, med nästa utflyktsbåt, nu enkel resa, och boende hos familjen Pantelis i 5-6 dagar.
Vi njöt! Åt god mat och kopplade av, badade, läste, gick runt bland getterna på den lilla ön - och på kvällen satt vi och spanade efter sateliter som kom på fast tid varje kväll, och alla dessa stjärnor!
Jag förstår precis vad Janne menar när han skriver att det känns lite mer "privat" hos Pantelis än hos Michalis, lite mer "livat" där. Pantelis passade oss perfekt, vi hade stort behov av att koppla av, och vi skulle förstås välja Pantelis om vi kom dit igen.

När vi skulle vidare åkte vi med Pantelis lilla båt till Arki, och därifrån sedan med en mindre färja till Patmos.

Härliga dagar var det!

Lycka till med planerandet, Charleston!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT