Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-03, 11:09
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Astypalea - bäst att bo?

Hej igen!

Jag har lagt ut lite frågor tidigare och tackar alla som har varit vänliga att dela med sig av sina erfarenheter av Astypalea.

Jag och min familj (4 st) flyger till ön i mitten av juni med inrikesflyg och behovet av att förboka kanske inte är nödvändigt då det inte är högsäsong men jag har ändå skickat ut en del förfrågningar på ett antal ställen.

Vissa vill ha väldigt bra betalt men de två ställen jag har fastnat för är Koralli Studios i hamnbyn och Kalypso studios som har ett tradionellt hus uppe i Chora ledigt. Var är det bäst att bo? Båda ställena kostar lika mycket för en lägenhet med balkong och de båda ser fräscha ut, den ena med utsikt över havet och borgen och den andre utsikt över ön men inte borgen. Vad jag har förstått så är det många trappor att gå upp till Chora men närmare Livadistranden. Bra restauranger verkar finnas nere i hamnbyn (Maistrali och Australia). Var brukar man spendera kvällarna, nere i hamnen eller uppe i Chora?

Undrar också om det ofta går bussar till Livadi under dagarna eller bör man hyra moppe för att ta sig dit? Önskar stränder med skugga, någon som har tips om andra stränder som är bättre än Livadi?

Beslutsångest... och kanske ska man inte förboka men det är ju skönt att bli hämtad vid flygplatsen och slippa leta boende, speciellt då man har fått bra pris.

Greklandslängtan sätter in med full kraft nu...
/Karin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-03, 11:54
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Astypalea - bäst att bo?

Varför inte bo i Livadi där den bästa stranden är,på kvällen är det ganska enkelt att ta bussen eller taxi(ganska billigt) till Chora eller hamnbyn.Det finns tavernor i Livadi också.Avståndet Livadi-Chora via `branta gatan´är
inte längre än att det går att promenera.
bjorn
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-04, 12:19
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Astypalea - bäst att bo?

Hej
Jag kan som jag tidigare sagt rekommendera Coralli studios. Jag tycker det är suveränt att bo i hamnbyn men jag har inte bott varken uppe i Chora eller i Livadi så jag har inget att jämföra med. Men oavsett var ni bor så är Astypalea en kuperad ö och det innebär att det blir till att ta sig uppför och nedför hela tiden. Även till Coralli är det trappor. Både hamnbyn och Chora är trevliga att besöka kvällstid med sina restauranger, caféer och barer. Livadistranden anses väl vara den bästa och där finns ju också möjlighet till att äta. Skugga är nog ganska svårt att få på stränderna så man bör nog ha med parasoll om man har ont av att vistas för mycket i solen. Själv så söker jag mig oftast till mindre stränder och det finns det flera av men då bör man nog hyra moppe för att ta sig till dom. Det är ju inte mycket trafik och vägarna är för det mesta bra så det brukar inte vara några problem. Skaffa en karta och ge er iväg på upptäcktsfärd det är jättekul. Man kan bada på ena ändan av ön och sedan äta lunch på ett annat ställe. Eftersom det inte är så långa avstånd så kan man åka kors och tvärs över ön.

//maji
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-04, 13:29
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Astypalea - bäst att bo?

Jag kan varmt rekommendera Kalipso,ett trevligare värdpar än Anna och Dimitri är svårt att få. Har bott i "det traditionella huset" uppe i choran ooch det är fantastiskt inrett men balkongen är lite liten med utsikt mot havet och Livadi. Jag trivs bättre i deras privata hus med utsikt mot castro och havet.Ha en härlig tid på Astypalea det är en fantastisk ö!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-04, 14:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Astypalea - bäst att bo?

Jeg synes også Kalypso og Coralli ser fint ut
- men om man ikke vil bo så høyt opp på noen kant er AVRA,
nede på stranden i Gialos et hyggelig og veldig godt alternativ
Utsikten er kjempefin der og, og vertinnen hyggelig
Vi bor g j e r n e der igjen!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT