Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-16, 10:47
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Då jag för 3:e gången på hemma datorn fått virus som stängt av brandvägg och virusskyddet Norton via Symantec. Då jag inte är någon fejjare vad gäller datorer och system gör jag ett sista försök här innan jag slänger ut burken! För när jag ringer Symantec får man ingen hjälp via telefon längre för Norton 2003. Jag har en prenumeration tjänst och har betalat ca 550 pix men vad hjälper det Så ere någon mer kunnig här som har något tips!???
Jag kan alltså inte aktivera varken brandväggen eller virusskyddet igen! Vad göra_D Det har jag kunnat de 2 gångerna!? Så vad det är för virus ingen aning?? Så har ni några tips tages de emot tacksamt för nu har det gått 2 veckor och barnen börjar få abstinens, de kan ju inte prata med sina kompisar

Hälsningar Camilla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-08-16, 11:19
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Hej!

Symantec´s support är under all kritik om de inte stöder en 2 år gammal version!!
(Men har Du kört "live update" så att Du hade de senaste virusdefinitionerna?)

Hur som helst, testa denna: det är Pandas gratis "Active scan", den borde hitta och slå ihjäl så att Du kommer vidare.

//PO
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-16, 11:44
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Hej!

Symantec´s support är under all kritik om de inte stöder en 2 år gammal version!!
(Men har Du kört "live update" så att Du hade de senaste virusdefinitionerna?)

Hur som helst, testa denna: det är Pandas gratis "Active scan", den borde hitta och slå ihjäl så att Du kommer vidare.

//PO
Hej PO,
Jag har kört Live update innan det paja nu kommer jag inte åt något! Håller med ang Symantec jag skulle kunna rabbla %&/%¤&% hur länge som helst vad jag anser om dem! Och grejen är att det verkar som om viruset just då inriktar sig på Norton då jag inte kan ladda ner från Symantecs hemsida vissa verktyg som ska söka reda på viruset!! Jag har även Lava Soft och har kört det är detta Panda något liknande??

Camilla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-08-16, 12:17
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Lika och lika.. det är rätt många spakar på ett järnspett lixom

Men Panda är en liten (8mb) klient som Du installerar på Din pc, den uppdaterar sig flera ggr dagligen mot Pandas maskiner och "bör/borde/brukar" vara bra.
Huvudsaken nu är att Du får ihjäl viruset pronto och med nå´t annat än Norton som ju i nuvarande skick inte fixar det. Ladda ner och kör! Panda är seriöst.

Vad har Du för uppkoppling, adsl eller ?

//PO

Senast redigerad av PO den 2005-08-16 klockan 12:22.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-08-16, 13:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Det enda Norton är bra på, det är att knycka såväl systemresurser som arbetsminne!!! Lägg därtill att Norton likt värsta spyware alltid håller Symantec uppdaterat på vad du har för dig med datorn......

Själv brukar jag sedan flera år tillbaka F-Secure. Suveränt!!!!

Du kan gå in på deras hemsida och göra en gratis online-scanning efter virus mm.
Länk http://www.f-secure.se/

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-08-16, 13:04
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Lika och lika.. det är rätt många spakar på ett järnspett lixom

Men Panda är en liten (8mb) klient som Du installerar på Din pc, den uppdaterar sig flera ggr dagligen mot Pandas maskiner och "bör/borde/brukar" vara bra.
Huvudsaken nu är att Du får ihjäl viruset pronto och med nå´t annat än Norton som ju i nuvarande skick inte fixar det. Ladda ner och kör! Panda är seriöst.

Vad har Du för uppkoppling, adsl eller ?

//PO

Ok jag testar detta i kväll! Jag har bredband via Comhem

Camilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-08-16, 13:05
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Det enda Norton är bra på, det är att knycka såväl systemresurser som arbetsminne!!! Lägg därtill att Norton likt värsta spyware alltid håller Symantec uppdaterat på vad du har för dig med datorn......

Själv brukar jag sedan flera år tillbaka F-Secure. Suveränt!!!!

Du kan gå in på deras hemsida och göra en gratis online-scanning efter virus mm.
Länk http://www.f-secure.se/

Arne
Tack Arne,
Jag testar även detta då ra!

Camilla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-08-16, 19:24
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Jag antar att du har två virus i din dator, det ena heter Windows och det andra heter Norton, tyvärr så är det ju lite svårt att komma ifrån Windows men Norton borde nog alla egentligen avinstallera, dels så tar det ju sucken ur även den nästnyaste datorn och sedan så verkar det inte heller vara speciellt bra på att hitta virusen snabbt då de kommer ut.
Jag har blivit bestraffad med att vara IT-ansvarig i vår bostadsrättsförening vilket gör att jag får springa runt och hjälpa folk lite nu som då. Jag brukar alltid göra på ungefär samma sätt med alla datorer.

För det första så ska Windows alltid ta alla säkerhetsuppdateringar automatiskt utan att fråga.

För det andra så ska brandväggen alltid vara aktiverad, till vanliga användare kör jag bara med Windows XP:s inbyggda brandvägg, det är kanske inte den bästa om man ska göra lite mera avancerade saker men för normalanvändaren räcker den gott och är gratis.

För det tredje så installerar jag alltid Antivirusprogram som jag är säker på att uppdateras automatiskt, det ska alltså inte finnas någon risk för att det plötsligt kommer upp en ruta med att man måste skicka in mera pengar för att få en uppdatering. Jag kör med AVG Free som man kan läsa om på http://www.grisoft.com/doc/289/lng/us/tpl/tpl01 Det kan vara lite svårt att hitta till nerladdningssidan men den finns på http://free.grisoft.com/doc/1 .

Det fjärde är det som oftast brukar vara lite svårt, man måste alltid tänka vad det är för fil man håller på att öppna. Ett mail som kommer från någon man känner och innehåller en fil behöver inte alls vara det det utger sej för, ofta är det tyvärr ett virus och i samma ögonblick som man öppnar filen så installeras viruset på din dator och skickar sej vidare till alla adresser det lyckas hitta i din dator.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-08-16, 21:21
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Sorry, jag tappade länken till Panda, prova nu.



//PO
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-08-17, 00:13
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Hej!
Diggar inte Panda. Tynger ner datorn nästan lika mycket som det värdelösa Norton. Tycker man att "gratis är gott", så kör AVG free edition samt Zone Alarm som brandvägg (stäng av XP-s inbyggda så kallade brandvägg).
Kan man tänka sig att pynta några dollar per år så skaffa Computer Associates E-Trust anti-virus. Påverkar inte datorns prestanda, uppdaterar sig varje dag och ligger i bakgrunden utan att man märker av det.
Komplettera med Ad-Aware, Shredder och liknande anti-spyware-programs så är man helt säker.
Fast det bästa är att byta plattform till Mac (Heja Mikke!!) eller Linux!

Calle (nu bara 28 grader svalt i natten i Rethymno!)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-08-17, 00:47
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

.....ajaj.....det var väl kallt, Calle!!
Haru vare ute å trumlat igen...??
Angående Mac: funderar på att hoppa på höstens s.k personalerbjudande innan stassmackterna drar inpået.....Har redan en bra skärm, 21 tum Trinitron, så enligt snubben på Office, som hanterar grunkorna åt skolan, kunde dom visst tänka sig att plocka in lite mer godis i en G5:a istf skärm....
Man pyntar x pengar innan skatt i tre år, sen "övertar" man burken, verkar det som....eller harja fel??
Undrar vad man kan få för en Mac G4:a 400 mhz??
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-08-17, 06:57
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Nja,övertar vet jag inte om du gör,inte utan att betala...men visst är det förmånligt att ha den i 3 år .
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-08-17, 10:33
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Man får köpa loss den för 'marknadsvärdet' = 3 år gammmal pc = 1500 -ish

//PO
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-08-17, 11:11
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Här skulle igentligen en riktig svordom stå!!!

Jag förstår inte varför flera av er rackar ner på Norton. Jag har aldrig haft några problem och skrattar varje gång jag får varningsrutor när t.ex ett mail innehåller suspekt innehåll (om jag öppnar det). Hade Norton varit så dåligt som ni påstår så hade väl deras produkter inte sålt något vidare, eller ??


Sen beror ju trots allt mycket på vad man gör i datorn.

Talar bara av egen erfarenhet, jag har aldrig drabbats av virus.



Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT