Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-21, 11:45
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Ryggsäck eller resväska?

Jag har för mig att frågan har diskuterats tidigare här på Kalimera, men jag minns inte var. Min förhoppning är i alla fall att några vana ö-luffare ska ha lust att berätta om fördelarna respektive nackdelarna med ryggsäck och resväska under en ö-luff.

För min egen del lutar det mer åt resväska (på hjul) eftersom jag är ganska klen och dessutom har problem med ryggen.

Ruby
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-21, 12:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Jadu, den frågan har som sagt diskuterats förut - och i slutändan är det nog en smaksak trots allt. Båda fungerar ju bra.

I en resväska är det lite lättare att hitta sina grejer tycker jag. Den är också enkel att dra om underlaget är plant och man inte ska gå långt.

På kullersten och andra ojämna underlag, samt i trånga uttrymmen (som till exempel när man ska gå ombord på båtar) är den däremot inte rolig.

En resväska på hjul är sämre för ryggen, om man ska gå långt, eftersom man hela tiden går lite snett.

En lagom tung (lätt) ryggsäck är minsta belastningen för kroppen, möjligen med undantag om man har besvär med knäna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-21, 12:26
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Det var en lang diskusjon på den i det gamle forumet.....
Da vi reiste i fjor brukte vi en bag med hjul, dvs. jeg og datteren på 14 brukte bag, mens 12-åringen brukte en liten 35-literssekk.
Vi var på 4 øyer + Athen og syntes det fungerte bra, angret aldri på det valget. Bortsett fra minsten som også vil ha bag med hjul i år. Han fikk nemlig gnagsår på halsen av sekken og ville ikke bade på et par dager da sjøvannet svidde...
Ville absolutt , om du ikke velger sekk, velge bag på hjul istedet for reiseveske/koffert på hjul. Baggen har lange håndtak slik at skal dere opp noen trapper så går det an å ta baggen på ryggen . Både sportsbutikker, Smart-club og vanlige veskebutikker har et stort utvalg.

God tur !

Ia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-21, 14:50
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Vi luffar alltid med rullande resväska. Har aldrig upplevt några som helst problem med det. Det är ju så få och korta stunder som man behöver bära på den!

Så resväska får min röst!

Hälsningar
Gunilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-21, 16:05
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Tack för svar!

För min del är det egentligen inga problem, för jag har både en ny och bra ryggsäck och en dito resväska. Så då återstår bara att välja. Min pojkvän däremot har bara en ryggsäck, så det jag funderar på är egentligen om det är värt att köpa en resväska till honom eller om han ska ta sin ryggsäck. Det är kanske inte heller ett jätteproblem i och med att man ju kan använda en resväska vid många olika tillfällen framöver - det är mer en pekuniär fråga...

Ruby
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-21, 16:13
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Ett evighetsämne Jag kommer aldrig välja resväska.

bosse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-21, 16:30
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew
Ett evighetsämne Jag kommer aldrig välja resväska.
Berätta gärna varför!

Ruby
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-04-21, 17:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Berätta gärna varför!
Jag vet ju inte varför Bosse inte kommer att göra det - men helt klart har en resväska inte samma känsla
Inte i närheten faktiskt
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-04-21, 19:49
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag vet ju inte varför Bosse inte kommer att göra det - men helt klart har en resväska inte samma känsla
Inte i närheten faktiskt
Äger inte ens en resväska Känns bara helt naturligt att bära ryggsäck när jag luffar. Har även problem med diskarna i ryggen och med säck blir det ingen snedbelastning som det kan bli med väska, även när man försöker dra den.

Sen tycker jag det är himla kul att packa ryggarn, just nu är den nästan färdigpackad, 27 dagar kvar

bosse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-04-21, 20:27
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew
Äger inte ens en resväska Känns bara helt naturligt att bära ryggsäck när jag luffar. Har även problem med diskarna i ryggen och med säck blir det ingen snedbelastning som det kan bli med väska, även när man försöker dra den.
Men hur gör ni vid (eventuella) andra resor? För mig är det nämligen naturligt med resväska då. Tar ni ryggsäck även om ni ska till London eller Barcelona (eller vart ni nu reser i övrigt... )?

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew
Sen tycker jag det är himla kul att packa ryggarn, just nu är den nästan färdigpackad, 27 dagar kvar
Oj, vilken framförhållning!

Ruby
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-04-21, 20:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Men hur gör ni vid (eventuella) andra resor? För mig är det nämligen naturligt med resväska då. Tar ni ryggsäck även om ni ska till London eller Barcelona (eller vart ni nu reser i övrigt... )?

Oj, vilken framförhållning!

Ruby
Jag var för några år sedan till Gran Canaria på konferens med jobbet, piccolon på det 4-stjärniga hotellet såg bekymrad ut då han skulle hjälpa mej bära väskan, ryggsäcken hängde naturligtvis på ryggen.
Med andra ord så använder jag nog ofta ryggsäck då jag reser, jag tycker det är smidigt då man bara hänger ryggsäcken på ryggen och sedan har händerna fria till annat.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-04-21, 20:40
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Men hur gör ni vid (eventuella) andra resor? För mig är det nämligen naturligt med resväska då. Tar ni ryggsäck även om ni ska till London eller Barcelona (eller vart ni nu reser i övrigt... )?
Åker bara till Grekland men skulle säkert köra med ryggsäck oavsett resmål.

bosse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-04-21, 23:06
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Hej!
Jag har använt bägge, t.ex tog jag resväska när jag hälsade på brollan som bodde i Saigon och det gick fint.Men när jag nu far fram och åter tämligen regelbundet till Grekland så är det rygga som gäller.....En KarryMore Jaguar, 65 liter. Dels brukar det bli lite knallande hit och dit där marken inte alltid är slät, och dels är ryggan på nåt metafysiskt vis mer personlig,även om min resväska är fullkletad med märken.....Lätt att se på bandet..... Sen har man sytt dit lite märken å remmar på säcken och dessutom är den goare som huvvekudde än en väska.......Dessutom har jag med mig en liten (25l) ryggsäck extra....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-04-22, 08:48
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 764
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Alt i ryggsekken blir så krøllete. Alt man trenger ligger lengst nede. Uff, reiste med ryggsekker tidligere, men en god koffert med gode hjul er tingen for oss. Vi går jo ikke mye omkring med den! Har med en liten ryggsekk til dagsturer/strand osv. Nei, ryggsekk er et tilbakelagt stadium for oss.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-04-22, 09:03
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

He-He..., ser ut til at dette blir like intenst med like mange meninger som i gamle forumet , flest for sekk forløpligbi foresten. Men ettersom utgangspunktet til Ruby var at hun hadde dårlig rygg, så står jeg fortsatt for min overbevisning om en bag på hjul er det beste for "henne". Store gode gummihjul har de fleste, en resveska (som jeg inbiller meg er en liten koffert som vi sier på norsk), har ofte litt små hjul som kanskje kan bli kranglete på grusveier..., men hvor mange ganger skal du gå på det, om i det hele tatt?
Fordelen med bag, fortsatt, er om du må opp en trapp, noe du må på de store fergene, så er det godt å kunne ta baggen på ryggen.
Har man god rygg er sikkert en ryggsekk vel så bra, kanskje det beste, men obs..., pass på gnissningsskader ved halsen! Det er absolutt ikke lurt å gå med sekk uten en ordentlig trøye under, ( bruk ikke singlett) om du ikke er veldig tykkhudet da . Du merker som regel ikke skaden før du hopper i sjøen, og da svir det... .
Jeg selv har en plagsom nakkeskade-skade etter en bilulykke, så for meg var det helt uaktuelt med sekk.

Ia
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-04-22, 16:55
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Attans också att just detta ämne dök upp ca en vecka före min resa
Har dock "provpackat" en liten resväska med hjul och det gick alldeles utmärkt att få med allt jag VERKLIGEN behöver för två veckors vistelse på Rhodos med omnejd.
Så jag tror att jag håller fast vid det...

/Ivi
-aningen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-04-22, 20:50
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jadu, den frågan har som sagt diskuterats förut - och i slutändan är det nog en smaksak trots allt. Båda fungerar ju bra.
En lagom tung (lätt) ryggsäck är minsta belastningen för kroppen, möjligen med undantag om man har besvär med knäna.
Just det!! Även om jag VILL ha ryggsäck så är det uteslutet
Jag tycker det går alldeles utmärkt med väska på hjul Som handbagage har vi varsin mindre ryggsäck och har därmed händerna fria "till annat" under själva resan. I vilket fall som helst så har då jag aldrig sett någon sitta ned med ryggan på ryggen, varken på båt, buss, tåg eller flygplan
Jag är evigt tacksam att hjulförsedda väskor finnes, annars skulle resandet för min del minimeras eller kanske rentav omintetgöras
-Birgitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-04-26, 13:15
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Tack allihop för era svar! Jag vet inte om jag blev klokare av diskussionen, men jag fick garanterat en hel del att tänka på... Tur att det är drygt en månad kvar till avresa så jag hinner provpacka och provgå lite...

Ruby
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-04-26, 23:08
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Vet inte varför, men det finns inte i min värld att åka på båtluff och ha med mig resväska. För mig är det ryggsäcken som gäller!
Hade den även under en två veckors luff i Thailand och det var kanon. Hade jag åkt på mindre semesterresa hade jag dock tagit resväskan, men inte på de resor där jag "vandrar omkring" en del.

Jag tycker att ryggsäcken är underbar, eftersom man har allt på ryggen och det känns tryggt. Den visar också utåt vilket sätt man valt att resa på!
Jag kommer att fortsätta vara det "ryggbärandet folket"!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-04-26, 23:17
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Annlotta
Jag tycker att ryggsäcken är underbar, eftersom man har allt på ryggen och det känns tryggt. Den visar också utåt vilket sätt man valt att resa på!
Det här börjar likna diskussionen om Kalimera-tröjorna...

Ruby
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT