Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-20, 08:08
Joanna Joanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: London
Inlägg: 54
Standard Athen-Kithira???

Hallå vänner,
har den stora lyckan att åka till athen den 1 maj för att sedan åka och hälsa på en vän på ön kithira, som jag för övrigt inte visste existerade innan hon bestämde sig för att flytta dit. Bokade en biljett med Olympic från athen till kithira kl 14.10 vilket skulle ge mig mycket tid i och med att jag landar 11.20 från sverige. Ringer för att bekräfta biljetten varpå de säger att flyget är flyttat till 12.15! Finns ju inte en chans att jag hinner med det flyget på 55 minuter eller hur?

Så därför undrar jag om någon vet nåt annat sätt att ta sig dit? Har hört att man kan åka båt från pireaus till peleponnessos och därifrån åka till kithira men i och med att det är 1 maj går det väl inga båtar eller har jag fel?
Är det enda raka att stanna i athen en natt och ta flyget nästa dag eller?

Tacksam för svar, jo
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-20, 08:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Athen-Kithira???

Citat:
Så därför undrar jag om någon vet nåt annat sätt att ta sig dit?
Det finns båtförbindelse mellan Pireus och Diakofti på Kithera, båtarna går inte så ofta, och om det finns förbindelse 1 maj vet jag inte. Enligt http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp går det ingen båt 1 maj, men det kan vara värt att kolla senare om det skett några förändringar. Tidtabellerna uppdateras runt 1 maj.

Janne / KALIMERA
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-20, 09:39
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Athen-Kithira???

Hej! Råkade själva ut för samma problem med ändrade flygtider till Kithira. Landar i Aten 7/6 13.30, skulle ta flyget direkt till Kithira !!! Kanon tänkte vi när vi planerade och bokade i god tid! Det bästa du kan göra är att boka om,och ta en natt i Aten. Det har vi själva gjort. Båtförbindelsen till Kithira från Pireus är väldigt sporadiskt,1ggr/v tror jag. Förra året hyrde vi bil i Aten och körde till Githio. Där tog vi en övernattning, sen körde vi till Neapoli (på den östra fingern) där går en båt dagl. på eftermiddagen. Tänk på att 1/5 =Påskdagen i Grekland i år. Många Greker på Öarna blir det! Kul att fler har upptäckt vår favorit Kithira. Själva var vi där första gången 1993. Ha de bra där önskar: TOM
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-28, 15:58
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Athen-Kithira???

Hej Joanna! Nu närmar sig avresedagen till Kithira. Du kan väl skriva om hur du tog dig till Kithira . Är det möjligen "fotografen på Kithira" du ska hälsa på? Eller Göran&Lalla Svanborg(svenske olivbonden med fru) ? I vilket fall som helst, ha de bra på den underbara Ön ! Tom
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-29, 18:59
Joanna Joanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: London
Inlägg: 54
Standard Sv: Athen-Kithira???

Hej tom, som det ser ut nu åker jag buss från athen till kalamata och tar en färja därifrån till kithira. 5 timmar buss och 5 timmar båt, men hellre det än att sitta och inget göra. Efter att ha levt ö-liv varje sommar sedan jag var 3 månader är det kul att se lite på fastlandet också. Har dock en flygbiljett tillbaka till athen vilket ju blir lite lättare.
Det är varken olivbonden eller "fotografen" utan en grekisk vän som bodde på "min" ö, paros, innan och flyttade hit för lite mer än ett år sedan.
Ser mycket fram emot mitt första besök till kithira.
Tack för hjälpen, jo
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-13, 19:25
Joanna Joanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: London
Inlägg: 54
Standard Sv: Athen-Kithira???

Hej alla, som vanligt i grekland blir ju inget som man tankt sig som min kara far brukar saga.
Efter att ha landat i athen tog jag bussen till busstationen dar det ju forstas inte vara nagra bussar eller personal pa biljettkontoren. Endast en massa arga turister. Hade ju ringt till bussbolaget dagarna innan och fragat: "gar det bussar den 1 maj?" och de sa ja!
Traffade en annan svensk tjej som skulle till lefkas, och vi tog in pa ett hotell for natten och darefter tog jag ett flyg nasta dag. Skulle gjort som du sa fran borjan Tom!
Jaja, ingen skada skedd, fick se Kithira, underbar o! Nu e jag tillbaka "hemma" pa paros och njuter i fulla drag.
Ha en underbar sommar alla grekofiler!
Filakia jo
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-13, 22:42
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Athen-Kithira???

Dessa Greker! Man blir aldrig klok på dom! Som att hålla tidtabeller? De måste dom lära sig!!! I ena stunden är dom så tillmötesgående,nästa stund! Que? Om 3veckor åker vi till Kithira, vi har inrikesflyg t.o.fr. Kithira. Det blir nog bäst så. Efter 1vecka på Kithira, åker vi till Milos.Därefter tänker vi besöka Sifnos. Sen åter till Milos,för att ta flyget till Aten! Så man kan säga att i År har vi båt?&flygluffat! En ny erfarenhet, förhoppningsvis positiv ! Hoppas du hade en fin tid på Vår pärla:Kithira! /mvh Tom
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT